Μετά το λανσάρισμα των 16 ηλεκτρικών πρωτοτύπων από τον ίδιο τον Άκιο Τογιόντα το Δεκέμβριο του 2021, η Toyota ανέβασε ραγδαία το ρυθμό εξέλιξης των τεχνολογιών ηλεκτροκίνησης και του σχεδιασμού μιας ευρείας γκάμας ηλεκτρικών αυτοκινήτων – που θα αρχίσουν να παρουσιάζονται με κατακλυσμιαίο ρυθμό των προσεχή χρόνια.
Ο ιαπωνικός γίγαντας σκοπεύει στην τριετία που έρχεται, μέχρι το τέλος του 2026, να έχει έξι ηλεκτρικά επιβατικά μοντέλα (και άλλα 9 επαγγελματικά) στην ευρωπαϊκή της γκάμα, με στόχο αυτά να καλύπτουν το 20 τοις εκατό των πωλήσεών της στην ήπειρό μας. Δηλαδή, περίπου 250.000 αυτοκίνητα κάθε χρόνο. Απώτερος στόχος είναι να αποτελείται όλη η γκάμα της από αυτοκίνητα μηδενικής εκπομπής ρύπων το 2035, και να εκμηδενίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2040.
Μέχρι στιγμής γνωρίζαμε ότι η Toyota προόριζε για την ευρωπαϊκή αγορά ένα συμπαγές SUV βασισμένο στο bZ Compact SUV, που θα τοποθετηθεί κάτω από το υπάρχον bZ4X. Τώρα, στο πρόσφατο Kenshiki Forum 2023 (μια εκδήλωσή της αφιερωμένη στις μελλοντικές τεχνολογίες κινητικότητας) στις Βρυξέλλες, παρουσίασε άλλα τρία πρωτότυπα SUV, που αναμένεται να μετασχηματιστούν στις αντίστοιχες εκδόσεις παραγωγής χωρίς μεγάλες σχεδιαστικές αλλαγές.
Τα πρωτότυπα αυτά είναι τα Toyota Sport Crossover, Urban SUV και FT-3e, που αποτελούν διαφορετικής υπόστασης και μεγέθους υπερυψωμένες προτάσεις. Ας δούμε καθεμία από αυτές πιο αναλυτικά:
Toyota Sport Crossover
Όπως επιβεβαιώνει και όνομά του, το Sport Crossover είναι ένα υπερυψωμένο Coupe με στιλπνές και σπορτίφ γραμμές. Δεν γνωρίζουμε ακόμη τις ακριβείς του διαστάσεις, αλλά η Toyota υποστηρίζει ότι θα προσφέρει “τη μέγιστη άνεση και γενναίους χώρους σε μια fastback σιλουέτα”. Και έχει επιβεβαιώσει ότι θα έρθει στην ευρωπαϊκή αγορά μέσα στο 2025.
Παράλληλα, οι Ιάπωνες αναφέρουν ότι θα είναι μια ελκυστική πρόταση για όσους αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο για πρώτη φορά, και ότι θα αποτελέσει μια στιλάτη εναλλακτική στα SUV αλλά με την πρακτικότητα των πέντε θυρών, του μεγάλου πορτ-μπαγκάζ και του πλούσιου χώρου για τα πόδια των πίσω επιβατών. Το Sport Crossover έχει εξελιχθεί από την κοινοπραξία της Toyota με τον κινεζικό γίγαντα BYD (με την ονομασία BYD Toyota EV Technology Co. Ltd).
Toyota Urban SUV
Με μήκος 4,3 μέτρων, το Urban SUV θα μετασχηματιστεί σε ένα ηλεκτρικό της κατηγορίας των C-SUV. Θα είναι το μικρότερο ηλεκτρικό SUV της γκάμας της εταιρείας στην Ευρώπη, και επίσης και το πιο προσιτό (entry-level). Αναμένεται να λανσαριστεί στην αγορά το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Το Urban SUV είναι λίγο πιο μικρό σε μήκος και πλάτος από το C-HR, και θα διατίθεται τόσο με έναν ηλεκτροκινητήρα (με την κίνηση στους εμπρός τροχούς) όσο και με δύο ηλεκτρικά μοτέρ, που θα το καθιστούν τετρακίνητο. Οι αγοραστές θα μπορούν να επιλέγουν μεταξύ δύο μπαταριών διαφορετικής χωρητικότητας.
Το Urban SUV θα βασίζεται σε καινούρια, αμιγώς ηλεκτρική πλατφόρμα, καθώς η Toyota υποστηρίζει πως το ίδιο ισχύει και με το αντίστοιχο, ανταγωνιστικό Volvo EX30. Είναι ένα κλασσικό SUV, που αντλεί τη σχεδιαστική του έμπνευση από την οικογένεια bZ – και συνεπώς δεν μοιράζεται τις φουτουριστικές αισθητικές προδιαγραφές των άλλων δύο πρωτοτύπων. Κι αυτό σημαίνει ότι η έκδοση παραγωγής δεν θα διαφέρει ιδιαίτερα από το πρωτότυπο. Η Toyota υποστηρίζει ότι το εσωτερικό του θα έχει ικανοποιητικούς χώρους και θα προσαρμόζεται για τη μεγέθυνση του χώρου επιβατών ή αποσκευών.
Πέραν του Volvo EX30, άλλοι άμεσοι εμπορικοί αντίπαλοι του Urban SUV θα είναι τα ηλεκτρικά Peugeot e-2008, smart #1 και MG4, μεταξύ άλλων. Τα στοιχεία ισχύος των ηλεκτροκινητήρων, καθώς και της χωρητικότητας, αυτονομίας και φόρτισης των μπαταριών του, θα αποκαλυφθούν μαζί με την έκδοση παραγωγής νωρίς το 2024.
Toyota FT-3e
Το FT-3e, που έκανε νωρίτερα το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο, δείχνει και αυτό εμπνευσμένο από το bZ4X. Όμως, έχει τροποποιημένες γραμμές και μεγαλύτερες διαστάσεις, καθώς το μήκος του φτάνει στα 4,86 μέτρα και το μεταξόνιο στα 3,0 μέτρα. Που σημαίνει ότι είναι ένα αρκετά μεγάλο SUV. Φυσικά βασίζεται και αυτό σε μια νέα, εξειδικευμένη ηλεκτρική πλατφόρμα.
Πάντως, σε αντίθεση με τα Sport Crossover και Urban SUV, για το FT-3e δεν γνωρίζουμε ακόμα αν θα μετασχηματιστεί αυτούσιο σε μια έκδοση παραγωγής, ή αν απλώς θα αποτελέσει τη βάση σχεδιασμού και τεχνολογικής εξέλιξης κάποιου άλλου από τα έξι EV που ετοιμάζει η Toyota για την προσεχή τριετία.
Το πιθανότερο είναι το δεύτερο, καθώς το πρωτότυπο FT-3e εισάγει μια σειρά από καινοτομίες: για τη μεταφορά της ενέργειας, για την αλληλεπίδραση του αυτοκινήτου με το γύρω περιβάλλον μέσω της ανάλυσης πολλαπλών δεδομένων, και για την επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ της απόδοσης και της προσβασιμότητας στους φυσικούς πόρους.
Το FT-3e βασίζεται στην ευπροσάρμοστη ηλεκτρική πλατφόρμα που καλύπτει τις ανάγκες του συγκεκριμένου SUV, του πολυτελούς sedan Lexus LF-ZC και ακόμα και του ηλεκτρικού sportscar επιδόσεων FT-Se. Ο στόχος της Toyota, με την εξέλιξη αυτής της αρχιτεκτονικής, ήταν να πετύχει το μικρότερο δυνατό βάρος και τη βέλτιστη αεροδυναμική, φυσικά για τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας και την αύξηση της αυτονομίας.
Όσο για την αλληλεπίδραση με το γύρω περιβάλλον, το ιαπωνικό αυτό πρωτότυπο διαθέτει ψηφιακές επιφάνειες πάνω από τα μαρσπιέ, στο κάτω μέρος των πλευρικών θυρών, οι οποίες προβάλλουν πληροφορίες στον οδηγό -όπως τη φόρτιση της μπαταρίας και τη θερμοκρασία του εσωτερικού- καθώς εκείνος προσεγγίζει πεζός το όχημα. Δύσκολα τέτοιες τεχνολογίες θα περάσουν, ωστόσο, στην παραγωγή μέχρι το 2026.
Πηγή: Sport24.gr