Το ιαπωνικό SUV σταδιοδρομούσε τα τελευταία χρόνια σε ήπια υβριδική εκδοχή (48V), όμως πριν από λίγους μήνες λανσαρίστηκε στη χώρα μας και η πλήρως υβριδική (HEV). Που σημαίνει ότι είναι αυτοφορτιζόμενη (δεν μπαίνει στην πρίζα) και προσφέρει -έστω και λίγα- χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης χωρίς τη λειτουργία του κινητήρα βενζίνης 1.5 Dualjet.
Σκοπός της μετάβασης αυτής είναι -τι άλλο;- η οικονομία καυσίμου, που την επιυγχάνει εξαιρετικά με κατανάλωση που δεν ξεπερνά κατά πολύ τα 6,0 lt/100km χωρίς το επιπλέον βάρος και το μέγεθος της μπαταρίας να έχουν ιδιαίτερες επιπτώσεις στην εκτός δρόμου ικανότητα και στη χωροταξία του.
Η διαφορά της δικίνητης παραλλαγής του Vitara από την τετρακίνητη AllGrip είναι στα 2.800 ευρώ (στις αρχικές τους εκδόσεις), οπότε η επιλογή είναι στο χέρι του υποψήφιου αγοραστή. Όμως, με τιμή 25.630 και 28.430 ευρώ αντίστοιχα παραμένει και σε αυτή την ανανεωμένη τέταρτη γενιά του αυτό που ήταν πάντοτε: ένα προσιτό SUV που προσφέρει την ουσία χωρίς τίποτα περιττό ή δήθεν. Ένα SUV καλό σε όλα όσα έχουν αληθινή σημασία, παρά τον αναγκαίο για την εποχή εξευγενισμό της εικόνας, της ποιότητας, της άνεσης στην καθημερινότητα.
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid: Κινητήρας
Να ξεκινήσουμε λοιπόν από τον κεντρικό πυρήνα αυτής της έκδοσης, που είναι το πλήρως υβριδικό σύστημα HEV με τον κινητήρα 1.5 Dualjet, που εμπλουτίζει τη γκάμα πάνω από το ήπια υβριδικό 48V (και πιο προσιτό σε τιμή) με τον κινητήρα του 1.4 λίτρου.
Ο θερμικός κινητήρας 1.5 Dualjet είναι τετρακύλινδρος και αποδίδει 102 ίππους και 138 Nm ροπής στις 4.400 στροφές, ενισχυμένος στο σύστημα ψεκασμού, στη συμπίεση και στο χρονισμό των βαλβίδων. Υποβοηθάται από τον ηλεκτροκινητήρα του υβριδικού συστήματος, ο οποίος έχει ισχύ 33 ίππων και ροπή 60 Nm, ώστε το όλο σύστημα να αποδίδει συνδυαστικά 116 ίππους.
Ο ηλεκτροκινητήρας παίρνει την ενέργειά του είτε απευθείας από τον βενζινοκινητήρα είτε από τη μπαταρία ιόντων-λιθίου των 0,84 kWh, η οποία πλήρως φορτισμένη έχει τη δυνατότητα να κινήσει το Vitara αμιγώς ηλεκτρικά για 4,5 χιλιόμετρα σε συνθήκες χαμηλής ταχύτητας κίνησης (έως 60 km/h), όπως στο κυκλοφοριακό της πόλης. Η φόρτιση της μπαταρίας γίνεται είτε από τον κινητήρα βενζίνης, είτε από την ανάκτηση της ενέργειας του φερναρίσματος ή του αφήματος του γκαζιού.
Ο βασικός ρόλος του ηλεκτροκινητήρα είναι να υποβοηθά τον θερμικό στις εκκινήσεις και στην πτώση των στροφών με κάθε ανέβασμα ταχύτητας του αυτόματου κιβωτίου AGS 6 σχέσεων. Με την -όχι δύσκολη- εξοικείωσή του στη λειτουργία του συστήματος, έτσι, ο οδηγός μπορεί με ήπιο ρυθμό να πετύχει στην πόλη κατανάλωση ακόμα και κάτω των 6,0 lt/100km, κοντά στα 5,8 λίτρα που δίνει το εργοστάσιο. Σε πιο φυσιολογικό ρυθμό θα διαπιστώσει την κατανάλωση κοντά στα 6,5 lt/100km.
Στην οικονομία, τέλος, συμβάλλει και μία ακόμη έξυπνη λειτουργία του υβριδικού συστήματος: η απενεργοποίηση του κινητήρα βενζίνης με ταχύτητα έως και 80 km/h, και κατά το φρενάρισμα από τα 135 km/h – την ώρα της φόρτισης της μπαταρίας.
Στο άλλο άκρο, όταν χρειάζεται αρκετή ισχύς, όπως για ένα προσπέρασμα, το Vitara HEV θα ανταποκριθεί και θα προσφέρει τη δύναμη για έναν ασφαλή ελιγμό. Αλλά φυσικά δεν πρέπει να περιμένει κανείς κάποια έκρηξη ισχύος, ούτε αστραπιαία κατεβάσματα ταχύτητας (λόγω της αυτοματοποιημένης λειτουργίας του κιβωτίου) – δεν είναι, βασικά, αυτό το ζητούμενο. Κι αυτό ισχύει λίγο περισσότερο στην τετρακίνητη έκδοση AllGrip, που είναι κατά 70 κιλά βαρύτερη της δικίνητης (1.315 έναντι 1.245 kg αντίστοιχα).
Βεβαίως, βάζοντας τον επιλογέα στο κατώτατο σημείο του -στην ένδειξη Μ, αντί της αυτόματης D- ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την αλλαγή σχέσεων από τα paddles πίσω από το τιμόνι. Σε αυτή την περίπτωση η απόκριση του κιβωτίου βελτιώνεται λίγο, για να καλύψει μια πιθανή -και σίγουρα δευτερεύουσα- επιθυμία του οδηγού να κινηθεί λίγο ταχύτητα.
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid: Στο δρόμο
Πάντως, το πλαίσιο δεν έχει πρόβλημα να ακολουθήσει τέτοιο ρυθμό. Έχει τη στιβαρότητα για να καλύψει τη λίγο μαλακή -βάσει της φιλοσοφίας του αυτοκινήτου- ρύθμιση της ανάρτησης και να ελέγξει τις κλίσεις. Η πρόσφυσή του στην άσφαλτο και η σταθερότητά του -πάντα για τα δεδομένα της κατηγορίας- σε όλες τις φάσεις της στροφής είναι μία από τις αρετές που καθιστούν το Vitara ένα αληθινό all-rounder, σε όλες τις επιφάνειες, και σε κάθε περιβάλλον: πόλης, επαρχιακού δρόμου, χώματος, σκληρού πετρώδους εδάφους.
Η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης επιλέχθηκε, φυσικά, για την κάλυψη των δύο βασικότερων προτεραιοτήτων της: της άνεσης στην αστική καθημερινότητα και της εκτός δρόμου κίνησης. Στην πρώτη συμβάλλει βέβαια το συμπαγές αμάξωμα των 4,175 μέτρων, η υβριδική λειτουργία που γεμίζει τις χαμηλές στροφές του κινητήρα, η αίσθηση του οδηγού ότι κάθεται ψηλά και βλέπει καλά από τις μεγάλες γυάλινες περιμετρικές επιφάνειες, και φυσικά το αυτόματο κιβώτιο.
Η ποιότητα κύλισής του στον αυτοκινητόδρομο δεν είναι κακή, και ο μόνος που μπορεί να διαταράξει την άνεση είναι ο θόρυβος του κινητήρα που εισβάλλει κάπως αν βυθίσεις το γκάζι. Η διαφορά της δικίνητης έκδοσης (δηλαδή αυτών των 2.800 ευρώ) έγκειται στην επιπλέον πρόσφυση σε ολισθητή άσφαλτο και στο χώμα που προσφέρει η τετρακίνηση AllGrip. Όμως, και η πρώτη επωφελείται από την απόσταση των 17,5 εκατοστών από το έδαφος και σίγουρα δεν κομπλάρει εκεί που τελειώνει η άσφαλτος.
Η AllGrip φυσικά μπορεί να κάνει περισσότερα, και καλύτερα, σε αυτή την περίπτωση: ο πολύδισκος συμπλέκτης λειτουργεί άψογα για να κατανείμει άψογα τη ροπή σε κάθε τροχό σε ολισθηρά τερέν, και το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ για το παιχνίδι στο χώμα. Ειδικά σε συνδυασμό με το Sport mode που στέλνει περισσότερη ροπή στους πίσω τροχούς.
Μέσω του περιστροφικού διακόπτη στην κονσόλα -της τετρακίνητης AllGrip έκδοσης, φυσικά- ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τέσσερα οδηγικά προφίλ: πέραν του Sport, το Auto μεταφέρει κατά κύριο λόγο τη ροπής στους εμπρός τροχούς για πιο συγκροτημένη συμπεριφορά και οικονομία, και εμπλέκει τους πίσω όταν χρειαστεί. Στο προφίλ Snow η ροπή μεταδίδεται για την απόλυτη πρόσφυση, ενώ το Lock αντιμετωπίζει πιο σκληρά εφάδη -περίπου όπως το παλιό κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων- όπου χρειάζεται αναρριχητική δύναμη, και με ταχύτητα κίνησης έως 40 km/h. Τέλος, με το κουμπί Eco στο ταμπλό, σε αυτή την πλήρως υβριδική έκδοση, το Vitara προσφέρει τα όσα αμιγώς ηλεκτρικά χιλιόμετρα διαθέτει η μπαταρία του.
Στην οδική ασφάλεια, τέλος, συμβάλλει και η σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης Safety Support, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει το Αυτόματο Φρενάρισμα (Dual Sensor Brake Support ή DSBS), την Αναγνώριση Τυφλού Σημείου (Blind Spot Monitor), την Υποβοήθηση Οπίσθιας Διασταυρούμενης Κυκλοφορίας (Rear Cross Traffic Alert), την Προειδοποίηση & Αποφυγή Αλλαγής Λωρίδας Κυκλοφορίας και την Προειδοποίηση Εκτροπής Αυτοκινήτου.
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid: Σχεδίαση
Η πλήρως υβριδική έκδοση του Vitara δεν έχει σχεδόν καμία σχεδιαστική αλλαγή από τις mild hybrid. Μπορεί να την εντοπίσει κανείς μόνο από το σήμα Hybrid κάτω από το πίσω δεξί φως, που συμπληρώνεται από την ένδειξη AllGrip στην τετρακίνητη παραλλαγή του.
Η τελευταία αισθητική ανανέωση του μοντέλου, θυμίζουμε, το φρεσκάρισε με λίγο πιο σύγχρονο αέρα. Τον προσφέρει η χρωμιωμένη μάσκα, τα λίγο τροποποιημένα LED φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, καθώς και οι αλλαγές νευρώσεις και γραμμές του αμαξώματος στις πλευρές του.
Όσον αφορά στους χώρους, με μήκος που προσεγγίζει το άνω όριο της κατηγορίας των B-SUV το Vitara εξασφαλίζει αρκετά καλούς χώρους για μια οικογένεια, και χωρά καλά και πέμπτο επιβάτη. Το μόνο χωροταξικό μειονέκτημα της full υβριδικής έκδοσης είναι ότι στερεί -για χάρη της μπαταρίας- 86 λίτρα από το χώρο αποσκευών, που πλέον πέφτει στα 289 λίτρα (από τα 375 lt).
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid: Εσωτερικό
Το Vitara HEV συνοδεύεται, παράλληλα, με μια μικρή αναβάθμιση της έτσι κι αλλιώς καλής του ποιότητας -για τα δεδομένα της προσιτής τιμής του- που εντοπίζεται στο μαλακότερο υλικό του άνω μέρους του ταμπλό. Αλλά ας περάσουμε σε αυτά που ενδιαφέρουν πιο πολύ: το κέντρο του ταμπλώ ενσωματώνει την έγχρωμη ψηφιακή οθόνη αφής 7 ιντσών, με ιδιαίτερα πρακτικό, εύκολο και γρήγορο λογισμικό λειτουργίας, με μενού που δεν σε αποσπά ιδιαίτερα από το δρόμο.
Η οθόνη προσφέρει πλήρη συνδεσιμότητα του smartphone (μέσω των Android Auto ή Apple CarPlay) και απεικονίζει την εικόνα της όπισθεν κάμερας, που πλέον λογίζεται ως καίριο εξάρτημα -κατά κύριο λόγο- ασφάλειας στην πόλη και έπειτα άνεσης στο παρκάρισμα και της εκτός δρόμου μανούβρας.
Μια μικρότερη οθόνη ανάμεσα στο κυκλικό αναλογικό ταχύμετρο και στροφόμετρο του πίνακα οργάνων έχει διάσταση 4,2” και απεικονίζει τις πληροφορίες της οδήγησης και τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος στη χρήση της ενέργειας και στη μετάδοση της κίνησης.
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid: Συμπέρασμα
Ο πλουραλισμός του Vitara με τις ήπια υβριδικές και πλήρως υβριδικές του εκδόσεις, με κίνηση στους δύο ή τέσσερις τροχούς, προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής του αναλόγως των αναγκών / οικονομικών δυνατοτήτων. Η HEV έκδοσή του διεύρυνε τον πλουραλισμό αυτό με την πιο προηγμένη -και επίκαιρη με τις εξελίξεις- παραλλαγή του, με γνώμονα την οικονομία καυσίμου και με ένα σχετικό συμβιβασμό στο χώρο αποσκευών.
Στη βάση του, δικίνητο είτε τετρακίνητο, το Vitara παραμένει ένα αυτοκίνητο που αγγίζει την ουσία των πραγμάτων, που πετυχαίνει όλα τα σημαντικά πολύ καλά – ειδικά για την προσιτή τιμή του που διανθίζεται με αρκετά πλούσιο εξοπλισμό από τις βασικές του κιόλας εκδόσεις – όπως 7 αερόσακους, ESP, αυτόματο κλιματισμό, προσαρμοζόμενο cruise control, σύστημα ελέγχου κατάβασης (Hill Descent Control) και ζάντες αλουμινίου 17’’.
Λίγα B-SUV είναι τόσο πολύπλευρα και τόσο αποτελεσματικά για μεγάλο εύρος λειτουργιών: συμπαγές και ευέλικτο στην πόλη αλλά με ικανοποιητικό χώρο, σβέλτο στην άσφαλτο και ικανό εκτός δρόμου, αστικό και μαζί εκδρομικό. Και το πετυχαίνει αδιαφορώντας πλήρως για οτιδήποτε ανούσιο ή δήθεν, που για πολλούς αυτό είναι προαπαιτούμενο.
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid
- Κινητήρας: 1.5 βενζίνης 102 hp / 138 Nm
- Ηλεκτροκινητήρας: 33 hp / 60 Nm
- Συνδυαστική ισχύς: 116 hp
- Μπαταρία υβριδικού συστήματος: 0,84 kWh
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο AGS / 6
- Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς / 4×4 (AllGrip)
- 0-100 km/h: 13,5 sec
- Τελική ταχύτητα: 180 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 5,8 lt/100 km
- Εκπομπές CO2: 130 g/km
- Μήκος: 4,175 m
- Απόσταση από το έδαφος: 175 mm
- Πορτμπαγκάζ: 289 lt
- Βάρος: 1.338 kg
- Τιμή: Από 25.630 € (2WD) / Από 28.430 € (AllGrip)
Πηγή: Sport24.gr