Κοινωνία
Δύο χρόνια μας χωρίζουν από τη λειτουργία σύγχρονου σιδηρόδρομου από Βόρεια Πελοπόννησο μέχρι Θεσσαλονίκη
Εδώ και χρόνια μιλάμε για τα σιδηροδρομικά έργα της χώρας αλλά αυτό που δεν βλέπουμε είναι να ολοκληρώνονται και να αποδίδονται στους πολίτες. Από την εποχή της παράδοσης του τμήματος των σιδηροδρομικών Τεμπών τα έργα έχουν μπει σε ένα συνεχόμενο φαύλο κύκλο εργολαβιών.
Τώρα, έχουμε εισέλθει σε μία εποχή που τα έργα αυτά είναι σε πολύ ώριμο στάδιο και ο χρόνος πλέον τρέχει αντίστροφα για την ολοκλήρωση τους. Στους επόμενους 24 μήνες θα έχουμε τμηματικά την παράδοση των έργων που βρίσκονται υπό κατασκευή εδώ και πολλά χρόνια.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΡΕΧΕΙ
Μαζί με τα έργα όμως τρέχει και ο χρόνος. Σε λιγότερο από 3 μήνες θα εισέλθουμε στο 2017 και πλέον τα έργα δεν πρέπει μόνο να ωριμάζουν αλλά να φτάσουν στο σημείο της ολοκλήρωσης και το αποτέλεσμα της επένδυσης εκατοντάδων εκατομμυρίων με εθνική και κοινοτική χρηματοδότηση να πιάσει τόπο. Η πραγματικότητα του ολοκληρωμένου σύγχρονου δικτύου σιδηρόδρομων είναι άλλωστε μία ανάγκη.
ΠΟΙΑ ΕΡΓΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ
Εδώ στο ypodomes έχουμε σε καθημερινή βάση ενημέρωση για αυτά τα πολύ σημαντικά έργα που ξεπερνούν το 1 δις ευρώ σε κόστος.
ΕΡΓΟΛΑΒΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ-ΑΘΗΝΑΣ-Το έργο είναι σε εξέλιξη και προχωρά. Ωστόσο ακόμα είναι άγνωστο αν προλάβει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016 σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση.
ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟ-ΕΙΔΟΜΕΝΗ-Τα έργα “σκούπα” έχουν ξεκινήσει από το καλοκαίρι και σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθούν στα τέλη του 2017. Το τμήμα αυτό είναι κρίσιμο για την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕΠ και την σύνδεση μας με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σιδηροδρόμων.
ΔΙΑΚΟΠΤΟ-ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-Αν και η εργολαβία έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό, προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις κράτησαν πίσω το έργο. Η ολοκλήρωση του πρώτου μεγάλου έργου της ΕΡΓΟΣΕ τοποθετείται στα τέλη του 2017 με το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη. Ωστόσο το τμήμα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει αν δεν ολοκληρωθούν τα άλλα έργα της βόρειας Πελοποννήσου.
ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ-Το αμέσως επόμενο τμήμα, μέχρι τον Ψαθόπυργο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα είναι ολοκληρωμένο μέσα στο 2017. Ωστόσο η πολυπλοκότητα του έργου ιδιαίτερα στη σήραγγα, δημιουργεί αμφιβολίες για την χρονική απόδοση του έργου στην κυκλοφορία.
ΘΡΙΑΣΙΟ ΠΕΔΙΟ-Στο τέλος του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της Β`φάσης του Θριάσιου Πεδίου και του Προαστιακού Σταθμού ΖΕΦΥΡΙ. Τα έργα είναι πολύ προχωρημένα και το χρονοδιάγραμμα θεωρείται ρεαλιστικό.
ΚΙΑΤΟ-ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-Είναι το πλέον σημαντικό έργο για να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στη Βόρεια Πελοπόννησο. Πρόκειται για έργο-σκούπα που μαζεύει όλα τα υπολοιπόμενα έργα στο τμήμα αυτό. Η ολοκλήρωση του στα τέλη του 2017 θεωρείται ρεαλιστική μιας και δεν περιέχει μεγάλα τεχνικά έργα. Εφόσον γίνει πραγματικότητα τότε θα ξαναδούμε το μοντέρνο τρένο να κυκλοφορεί και πάλι στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο.
ΑΝΑΤΑΞΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-Είναι το έργο προπομπός για την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης είναι τοποθετημένο για τα τέλη του 2017.
ΤΙΘΟΡΕΑ-ΔΟΜΟΚΟΣ-Αυτό είναι ΤΟ σημαντικότερο σιδηροδρομικό έργο εδώ και 10 χρόνια τουλάχιστον. Εφόσον ολοκληρωθούν τα έργα-σκούπα (που μαζεύουν τα υπόλοιπα παλαιών εργολαβιών αλλά εγκαθιστούν και ηλεκτροκίνηση) σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τον Δεκέμβριο του 2016, τότε θα σημάνει και η λήξη των έργων εκσυγχρονισμού σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Από τα μέσα του 2018 το σύγχρονο ηλεκτροκίνητο τρένο θα μπορεί να κινείται με ασφάλεια, ταχύτητα από τη μία πόλη στην άλλη σε περίπου 3 ώρες και 30 λεπτά.
Σημαντικό στοιχείο για να τηρηθούν τα παραπάνω είναι η τήρηση των σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων και η απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων για να μην υπάρξουν “ατυχήματα” με καθυστερήσεις, απαιτήσεις εργολάβων κ.α Εξίσου σημαντικό είναι το στοιχείο πως ναι μεν τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο αλλά δεν θα λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση καθώς αυτό αποτελεί αντικείμενο διαγωνισμού που αναμένεται με το νέο ΣΕΣ.
Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com