Άλλες Ειδήσεις
Η ακτινογραφία της Παραχώρησης στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια
Με τις αποκρατικοποιήσεις να είναι σε πλήρη εξέλιξη έχουμε ήδη δύο απτά αποτελέσματα. ΟΛΠ και Περιφερειακά Αεροδρόμια είναι ήδη σε τροχιά ιδιωτικής συμμετοχής.
Ειδικότερα στα Περιφερειακά Αεροδρόμια έχουν ξεκινήσει οι επιθεωρήσεις των χώρων προκειμένου να καταγραφεί η σημερινή κατάσταση, να κωδικοποιηθεί προκειμένου τον Σεπτέμβριο που θα αναλάβει η Κοινοπραξία Fraport-Slentel (Κοπελούζος) να υπάρχει μία ξεκάθαρη κατάσταση.
Αυτό που παραμένει άγνωστο είναι τι θα γίνει με το προσωπικό των Αεροδρομίων, ζήτημα που αναμένεται να λυθεί μέχρι την ανάληψη της παραχώρησης.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή παρουσιάζει το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport το οποίο περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις στα αεροδρόμια με κυρίαρχη αυτή του Αεροδρομίου Μακεδονία.
Σημαντικές παρεμβάσεις όμως θα γίνουν και στα μεγάλα τουριστικά αεροδρόμια που σήμερα η εικόνα τους μόνο κολακευτική δεν είναι. Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα θα δεχθούν lifting ενώ σε όλα τα Αεροδρόμια θα επιδιωχθεί μεγαλύτερη εμπορική δραστηριότητα με καταστήματα εστίασης, ρουχισμού, ταξιδίου κ.α.
ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Αυτή την εποχή είναι σε εξέλιξη σε διάφορα αεροδρόμια που ανήκουν στην παραχώηρηση δημόσια έργα αναβάθμισης. Τα σημαντικότερα από αυτά είναι στο Αεροδρόμιο Μακεδονια, όπου μεγαλώνει ο διάδρομος κατά 1.000 προς τη θάλασσα, στα Χανιά που μεγαλώνουν οι κτιριακές εγκαταστάσεις και ο περιβάλλων χώρος και στη Σκιάθο που γίνεται επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών. Όλα τα παραπάνω έργα γίνονται με τη συγχρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Αυτά τα έργα όπως και στην περίπτωση της παραχώρησης των αεροδρομίων θα ολοκληρωθούν κανονικά από το Υπουργείο Υποδομών (που είναι ο φορέας υλοποίησης) και μετά θα αποδοθούν στον παραχωρησιούχο καθώς είναι έργα που είχαν ξεκινήσει χρονικά νωρίτερα από το διαγωνισμό παραχώρησης.
Στους αυτοκινητόδρομους είχαμε αντίστοιχα δημόσια έργα κατά τη διάρκεια της παραχώρησης στο Μαλιακό που δόθηκε μετά στην Κεντρική Οδό Ε65, στο Παραδείσια-Τσακώνα που δόθηκε στο Μορέα κ.α. Σημαντική σημείωση αποτελεί και το γεγονός πως το Δημόσιο θα σταματήσει να χρηματοδοτεί για αυτό το διάστημα αυτά τα Αεροδρόμια με μισθούς.
Η ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ
Το κοινοπρακτικό σχήμα που αναλαμβάνει τη διαχείρισης 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων για τα επόμενα 40 χρόνια αποτελείται από την Γερμανική Fraport σε ποσοστό 65% και την Slentel του ομίλου Κοπελούζου σε ποσοστό 35%.
Τα χρήματα που θα λάβει το Ελληνικό Δημόσιο είναι €1,234 δισ. εφάπαξ τίμημα ενώ κάθε χρόνια θα λαμβάνει €22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της παραχώρησης.
Τα αεροδρόμια που παραχωρούνται είναι του Ακτίου (PVK), της Καβάλας (KVA) της Θεσσαλονίκης (SKG) της Κέρκυρας (CFU), των Χανίων/ Κρήτης (CHQ), της Κεφαλονιάς (EFL), της Κω (KGS), της Μυτιλήνης (MJT), της Μυκόνου (JMK), της Ρόδου (RHO), της Σάμου (KGS), της Σαντορίνης (JTR), της Σκιάθου (JSI) και της Ζακύνθου(ZTH).
Εντός των υποχρεώσεων της Κοινοπραξίας είναι να αναβαθμίσει τα αεροδρόμια εντός των πρώτων 4 ετών ώστε να συμμορφώνονται με τα αντικειμενικά προσδιορισμένα κριτήρια Επιπέδου C, όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ και στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Το ύψος των επενδύσεων θα διαμορφωθεί σε €330 εκατ. τα 4 πρώτα έτη της παραχώρησης, ενώ το ποσό των επενδύσεων για το σύνολο των 40 ετών της περιόδου παραχώρησης εκτιμάται σε €1,4 δισ.
Επιπλέον σε αεροδρόμια υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας δεν παραχωρείται ο χώρος των διαδρόμων προσγείωσης και των τροχιοδρόμων, ο οποίος και παραμένει στην Πολεμική Αεροπορία, παρά μόνο ο αεροσταθμός και ο χώρος στάθμευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ ο Παραχωρησιούχος θα πληρώνει το Δημόσιο για τη χρήση των κοινών υποδομών. Μετά το τέλος των 40 ετών επιστρέφουν στην κυριότητα του Δημοσίου εκτός αν ενεργοποιηθεί η ρήτρα για επιπλέον 10 χρόνια.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com