Uncategorized
Μοσκοβισί για Ελλάδα: Επιστροφή στην ανάπτυξη μέσα στο 2016
Επιστροφή στην ανάπτυξη στο 2ο μισό του 2016 προβλέπει για την Ελλάδα η Κομισιόν, στις εαρινές οικονομικές προβλέψεις που παρουσίασε την Τρίτη ο Πιέρ Μοσκοβισί στις Βρυξέλλες, αρκεί η κυβέρνηση να εφαρμόσει τα συμφωνηθέντα και να ολοκληρωθεί η εκκρεμούσα αξιολόγηση του τρίτου ελληνικού προγράμματος.
Μοσκοβισί: Δεν είμαστε στο 2015, δεν είμαστε σε καθεστώς κρίσης
«Η ελληνική οικονομία επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα το 2015, κυρίως λόγω της εσωτερικής κατανάλωσης και της αύξησης των εξαγωγών και των δημοσίων επενδύσεων. Η ανάπτυξη αναμένεται να επανέλθει κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και για να αποκτήσει δυναμική το 2017, χάρη στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και την επίδραση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».
Η Κομισιόν αναφέρει ότι το ΑΕΠ μειώθηκε κατά -0,2% το 2015 «καλύτερα από ό, τι αναμενόταν» μετά την επιβολή των capital controls τον Ιούλιο του 2015». Ο δε πληθωρισμός και αυτός θα περάσει σε θετικό έδαφος το 2017. Φυσικά η Κομισιόν αναφέρει ότι οι «αβεβαιότητες γύρω από τις προβλέψεις παραμένουν μεγάλες».
«Η προβλεπόμενη ανάκαμψη εξαρτάται από την έγκαιρη ολοκλήρωση της πρώτης αναθεώρησης του προγράμματος», αλλά τα πράγματα θα μπορούσαν να πάνε και καλύτερα αν έχουμε ταχύτερη ανάκαμψη της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.
Οι καθοδικοί κίνδυνοι σχετίζονται με την αποτυχία υλοποίησης του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, με ένα υψηλότερο από το αναμενόμενο αρνητικό αντίκτυπο της κρίσης των προσφύγων για το εμπόριο και τον τουρισμό, καθώς και με την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου.
Η Κομισιόν αναφέρει ότι το πραγματικό ΑΕΠ στην Ελλάδα αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 0,3% το 2016, ελαφρώς λιγότερο από ό,τι αναμενόταν στις προβλέψεις του χειμώνα, καθώς οι αρνητικές τάσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015 αποδείχθηκαν πιο μετριοπαθής. Η εγχώρια ζήτηση να συρρικνωθεί, ενώ η δημοσιονομική εξυγίανση θα συνεχίσει να επηρεάζει αρνητικά το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, η δε μείωση του δημόσια και ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να αντισταθμιστούν εν μέρει από τη θετική συμβολή των καθαρών εξαγωγών και τον τουρισμό.Οι επένδυσης προβλέπεται να μειωθούν ελαφρώς ως αποτέλεσμα των αδρανών πιστωτικών συνθήκες. Αν η αξιολόγηση ολοκληρωθεί και οι κεφαλαιακοί έλεγχοι χαλαρώσουν, τότε το ΑΕΠ θα αρχίσει να αυξάνεται και πάλι κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2016 και θα αποκτήσει δυναμική το 2017 καθώς η εγχώρια ζήτηση επιταχύνεται με τη βοήθεια των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ, και της ρευστότητας μέσω της εκκαθάρισης των καθυστερούμενων οφειλών της κυβέρνησης.
Το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών στην Ελλάδα έχει βελτιωθεί από το 2011 και αναμένεται να γυρίσει σε θετικό έδαφος το 2016 .
Η ανεργία μειώθηκε το 2015 και προβλέπεται να συνεχίσει να μειώνεται κατά χρονικό ορίζοντα των προβλέψεων.
Η ανθεκτικότητα της οικονομίας της , η δημοσιονομική εξυγίανση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015, βοήθησαν την Ελλάδα να επιτύχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 0,7 % του ΑΕΠ το 2015 , υπερκαλύπτοντας τον βασικό στόχο του -0,25%.
Η δε ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2015 επιδείνωσε προσωρινά το δημοσιονομικό ισοζύγιο κατά 4,2 μονάδες, σπρώχνοντας το ονομαστικό έλλειμμα σε 7,2 % του ΑΕΠ το 2015.
Παρά την υπεραπόδοση το 2015, πρόσθετες “εξοικονομήσεις” προβλέπονται από την κυβέρνηση , που ανέρχονται σωρευτικά σε 3 % του ΑΕΠ έως το 2018 , προκειμένου να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 0,5 % του ΑΕΠ το 2016 , το 1,75% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5 % του ΑΕΠ το 2018 .
Το πακέτο προσαρμογής περιλαμβάνει 1 % του ΑΕΠ από μια συνολική μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, 1% του ΑΕΠ από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, 1/4 % του ΑΕΠ από τις μεταβολές του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ, 3/4 % του ΑΕΠ από προσαρμογές των μισθών στο δημόσιο και στη φορολογία των οχημάτων, αλλά και τους φόρους κατανάλωσης, κυρίως στα ενεργειακά προϊόντα , τα αλκοολούχα ποτά και τον καπνό.
Με βάση τον πρωταρχικό στόχο το ονομαστικό έλλειμμα αναμένεται να μειωθεί στο 3,1 % του ΑΕΠ το 2016 και 1,8 % του ΑΕΠ το 2017 .
Ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί από 176,9 % το 2015 – 182,8 % το 2016 , λόγω της εκκαθάρισης των καθυστερούμενων οφειλών που αναβλήθηκε 2015-2016 και να προγραμματισμένες εκταμιεύσεις εσωτερικού χρέους που λαμβάνουν χώρα το 2016 , αντί του 2015 . Ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να αρχίσει να μειώνεται το 2017 .
Οι αρνητικοί κίνδυνοι για τη δημοσιονομική πρόβλεψη περιλαμβάνουν δαπάνες από την κρίση των προσφύγων , καθώς και τις πιθανές καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων με δημοσιονομικές επιπτώσεις.
Οι ανοδικοί κίνδυνοι απορρέουν κυρίως από τις μεταρρυθμίσεις της φορολογικής διοίκησης και της απόδοσης των εσόδων υπό το φως της ισχυρής είσπραξης εσόδων που παρατηρήθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2015.