Slider
Το συνεταιριστικό σπαράγγι διεκδικεί θέση στο τραπέζι των ελλήνων
Όπως τονίσθηκε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσαν πέντε ενώσεις και ομάδες παραγωγών, οι οποίες μετέχουν στο πρόγραμμα προβολής και προώθησης της κατανάλωσης το σπαραγγιού σε Γερμανία, Γαλλία και Ελλάδα, στο «Asparagus», η συγκεκριμένη καλλιέργεια ξεπέρασε τη μεγάλη κάμψη που γνώρισε στη περίοδο 2003-2011, λόγω των χαμηλών τιμών. Το πρόγραμμα παρουσίασε ο συντονιστής και γενικός διευθυντής της Novacert Αθ. Ταμπαρόπουλος, ο διευθυντής της ΕΑΣ Καβάλας Κλ. Σαραντίδης, ενώ ο οικονομολόγος και εκπρόσωπος του Δήμου Ημαθίας Ζ. Πατσίκας μίλησε για την διεθνή αγορά για το σπαράγγι. Οι εισηγήσεις έκλεισαν με την ομιλία της διατροφολόγου Ελ. Παρλαπάνη, σχετικά με τη διατροφική αξία του σπαραγγιού. Στο τριετές πρόγραμμα «Asparagus», που βρίσκεται στο δεύτερο χρόνο υλοποίησής του, συμμετέχουν η ΕΑΣ Καβάλας, ο συνεταιρισμός Νότιας Αιτωλοακαρνανίας «Αχελώος», η «Αγίασμα ΑΕ», το ΑΣΚΓΕ Τυχερού και ο ΑΣΚΓΕ Κομάρων. Η Ελλάδα, αφού στα χρόνια της κρίσης έχασε περίπου τα 2/3 των εκτάσεων που καλλιεργούνταν με σπαράγγι, λόγω των φθηνών εισαγωγών υποδεέστερου προϊόντος από το Περού (βγήκε πλέον εκτός αγοράς επειδή εξαιρέθηκε από τα φρέσκα), αλλά και λόγω της μεγάλης αύξησης της παραγωγής στη Γερμανία, τώρα αρχίζει να ανακάμπτει. Η καλλιέργεια που ξεκίνησε συστηματικά στις αρχές της δεκαετίας του ’80, στην περιοχή των Γιαννιτσών, σήμερα αναπτύσσεται σε περίπου 35.000 στρέμματα σε Πέλλα, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, όπως και Αιτωλοακαρνανία. Το ελληνικό σπαράγγι ουσιαστικά στο σύνολό του εξάγεται στο εξωτερικό, με πρώτη αγορά τη γερμανική, απορροφά σχεδόν το 80%, ενώ ακολουθούν Γαλλία και Ιταλία. Η Ελλάδα, στη διεθνή κατάταξη έχει την 16η θέση (με στοιχεία 2013), ενώ πρώτη είναι η Κίνα με το 86% της παγκόσμιας παραγωγής. Ωστόσο, όπως τονίσθηκε, παρότι το σπαράγγι καλλιεργείται ουσιαστικά σε όλη την Ευρώπη, στην Ε.Ε. εισάγεται το 6% της κατανάλωσης σε φρέσκο και το 12% της κατανάλωσης σε μεταποιημένο, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν περιθώρια για αύξηση της ελληνικής παραγωγής που έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα του πρώιμου προϊόντος με ιδιαίτερα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά. Όμως οι παραγωγοί έχουν πλέον στρέψει την προσοχή τους και στην εσωτερική αγορά, στοχεύοντας το 2%-3% που σήμερα διατίθεται, να φτάσει σταδιακά στο 20% μιας μεγαλύτερης παραγωγής. Για να επιτευχθεί ο στόχος ο μέσος Έλληνας θα πρέπει να μάθει να τρώει τα σπαράγγια, αλλά σημαντικό ρόλο θα παίξει και η μείωση της τιμής.
paseges.gr