Slider
Το 2018 θα λειτουργήσει το Άκτιο-Αμβρακία
Το πρόγραμμα ολοκλήρωσης του δικτύου αυτοκινητόδρομων της χώρας είναι σε εξέλιξη. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα υπάρχει μία συντεταγμένη που βάζει μία τάξη στο χαώδες οδικό παρελθόν της χώρας και μεταμορφώνει το τοπίο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε το ypodomes.com και με βάση τα έργα που είναι σε κατασκευή ή πρόκειται να ξεκινήσουν απο το Υπουργείο Υποδομών, το πρώτο σημαντικό δίκτυο θα υπάρξει το 2017 ενώ με ορίζοντα το 2020 η Ελλάδα θα έχει ενά πληρες δίκτυο, κλειστών, ασφαλών και άνετων αυτοκινητόδρομων εφάμιλλο με πολλές χώρες της Ευρώπης.
Οι ταχύτητες που θα μπορούν να αναπτύσσονται θα είναι έως 130χλμ/ώρα ενώ σε όλο το μήκος τους διάσπαρτα θα υπάρχουν ΣΕΑ για την στάθμευση και όχι μόνο των οχημάτων.
Η βασική γραμμή της χώρας, γνωστής ως ΠΑΘΕ θα ολοκληρωθεί σε περίπου 14 μήνες, εξαιρούμενου του τμήματος Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι που δεν έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου αλλά άξονα ταχείας κυκλοφορίας.
Η διαδρομή Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μήκους 750 χιλιομέτρων θα είναι πλήρως κατασκευασμένη και θα διανύεται σε περίπου 6 ώρες. Μέσα στα έργα που θα έχουν ολοκληρωθεί θα είναι οι σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα, η μεγάλη σήραγγα Παναγοπούλας και Πλατάνου κ.α.
Εντός του 2016 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας Αντίρριο-Ιωάννινα δηλαδή η Ιόνια Οδός. Μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2017, σύμφωνα με την σύμβαση θα έχει ολοκληρωθεί όλο το τμήμα εκτός από το κομμάτιΑντίρριο-Κλόκοβα που λόγω κατασκευής σήραγγας θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2017. Ωστόσο πολλοί εκφράζουν την ανησυχία τους ότι αυτό το χρονοδιάγραμμα δεν είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικό. Προς το τέλος της δεκαετίας θα δούμε την ολοκλήρωση του βόρειου άκρου Ιωάννινα-Κακαβιά.
Ολοκληρωμένος είναι ο άξονας Κόρινθος-Καλαμάτα. Σε λίγους μήνες από την υπογραφή της νέας σύμβασης θα αποδοθούν στην κυκλοφορία ο κλάδος Λεύκτρο-Σπάρτη και ο Περιφερειακός Καλαμάτας.
Στον άξονα Λαμία-Εγνατία, γνωστότερο ως Ε65 τα πράγματα είναι κάπως πιο περίπλοκα. Στα μέσα του 2017 θα ολοκληρωθεί το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, που αποτελεί το μεσαίο τμήμα του άξονα. Το νότιο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδαεφόσον ξεκινήσει άμεσα θα μπορέσει να ολοκληρωθεί το 2019. Το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία εφόσον βρεθεί λύση και ξεκινήσει το 2016 ίσως μπορέσει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020.
Το 2020 αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα της Δυτικής Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος. Ίσως την ίδια χρονιά να έχουμε και την ολοκλήρωση του τμήματος Καλό Νερό-Τσακώνα, αν δημοπρατηθεί και ξεκινήσει μέσα στο 2016. Δεν προβλέπεται κάποια αναβάθμιση για το ενδιάμεσο τμήμα Πύργος-Καλό Νερό.
Στους Κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού, η μαγική χρονιά είναι το 2016. Τότε προβλέπεται να ολοκληρωθούν οι κάθετοι άξονες: Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, Θεσσαλονίκη-Κασσάνδρα, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Αρδάνιο-Ορμένιο.
Αντίθετα, προς το τέλος της δεκαετίας ίσως δούμε την ολοκλήρωση των αξόνων Νίκη-Κοζάνη και Ξάνθη-Σύνορα (αυτό το έργο βρίσκεται σε μελέτες προς το παρόν).
Στους υπόλοιπους άξονες: το 2018 θα λειτουργήσει η Αμβρακία Οδός (Άκτιο-Αμβρακία), στο τέλος της δεκαετίας όμως προβλέπεται η ολοκλήρωση του άξονα Λαμία-Καρπενήσι, με το τμήμα μέχρι την Μακρακώμη να ολοκληρώνεται σε ένα έτος.
Ουσιαστικά όλη η Ηπειρωτική χώρα θα έχει ένα μεγάλο αλληλοσυμπληρούμενο δίκτυο κλειστών αυτοκινητόδρομων υψηλών ταχυτήτων που θα συνδέει κάθε μεγάλη πόλη της χώρας με τις υπόλοιπες σε μικρό χρονικό διάστημα, με ασφάλεια και άνεση.
Αντιθέτως τα μεγάλα προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν στα μεγάλα μας νησιά. Υπάρχει το πολύ σοβαρό πρόβλημα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που θα παραμείνει ο πιο επικίνδυνος οδικός άξονας της χώρας, ο διαμήκης άξονας της Εύβοιας, ο άξονας Βορρά-Νότου της Κέρκυρας και ο άξονα Ρόδος-Λίνδος της Ρόδου, έργα που ενώ κρίνονται επίσης απαραίτητα, δύσκολα θα τα δούμε να υλοποιούνται σε βραχυπρόθεσμη χρονική περίοδο.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com