Connect with us

Άλλες Ειδήσεις

13 Σεπτεμβρίου εορτάζει ο Άγιος Αριστείδης ο Αθηναίος

archeio lipsis

Η αρχαιότερη αυτή σωζόμενη απολογία υπέρ των διωκομένων χριστιανών αποτέλεσε τη σημαντικότερη πηγή έμπνευσης και για το περίφημο απολογητικό έργο του Αγίου μάρτυρος Ιουστίνου του φιλοσόφου. Το γεγονός μάλιστα ότι χρησιμοποιήθηκαν πολλά στοιχεία του έργου του Αγίου Αριστείδου και από τους μεταγενέστερους απολογητές, προσέφερε στο Άγιο εξέχουσα θέση στην Εκκλησιαστική Ιστορία και Πατρολογία της Ανατολικής Εκκλησίας.

Η εν λόγω απολογία, αλλά και η εν γένει βιωτή του φιλοσόφου Αριστείδου, δημιούργησαν έντονη δυσφορία και αγανάκτηση στην Ρωμαϊκή εξουσία. Για αυτό τον λόγο, κλήθηκε προσωπικά ο Άγιος από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό (76 – 138 μ.Χ.) προκειμένου να «απολογηθεί για την απολογία του» και για την πίστη του. Ως ήταν αναμενόμενο, ο αυτοκράτωρ δεν επείσθη από τα λεγόμενα του Χριστιανού φιλοσόυ, αλλά και ο Άγιος δεν δέχθηκε να προδώσει τον αγαπημένο του Ιησού. Έτσι οδηγήθηκε πίσω στην Αθήνα, προκειμένου να μαρτυρήσει εκεί. Κατόπιν πλήθους βασανιστηρίων, σύρθηκε στην κοίλη της αρχαίας αγοράς των Αθηνών, όπου απαγχονίστηκε στις 13 Σεπτεμβρίου του έτους 120 ή 134 μ.Χ..

Απολογία  «Περί θεοσεβείας»

Ο Άγιος Αριστείδης συγγράφοντας την αρχαιότερη σωζόμενη απολογία με τίτλο «Περί θεοσεβείας», ανέλαβε την υπεράσπιση των απανταχού διωκομένων χριστιανών, ενώπιον του αυτοκράτορα Αδριανού (76 – 138 μ.Χ.) σύμφωνα με τον εκκλησιαστικό ιστορικό Ευσέβιο της Καισαρείας. Στόχος του Αγίου ήταν η απόκρουση των αδίκων κατηγοριών κατά των χριστιανών και παράλληλα ο τονισμός της υπεροχής του χριστιανισμού έναντι των άλλων θρησκειών.

Χάρη στην περίφημη αυτή απολογία έχουμε την ιστορική συνάντηση του πνεύματος της ελληνικής φιλοσοφίας με τις ακατάλυτες αλήθειες του χριστιανισμού, καθότι ο μεταστραφείς στον χριστιανισμό επιφανής Αθηναίος φιλόσοφος Αριστείδης είχε βαθιά γνώση τόσο της Αγίας Γραφής όσο και των κυρίαρχων φιλοσοφικών ρευμάτων της εποχής του

H απολογία αποτελείται συνολικά από δέκα επτά κεφάλαια. Κατόπιν μιας ρητής διατυπώσεως του κοσμολογικού στοιχείου για την απόδειξη του αιώνιου, μοναδικού και ακατάληπτου Θεού, υπάρχει μιας σαφής διαίρεση των ανθρώπων ανάλογα των θρησκευτικών τους αντιλήψεων σε τρία γένη. Στους Εθνικούς, στους Ιουδαίους και στους Χριστιανούς.

Η σύγκριση των θρησκευτικών αντιλήψεων όλων αυτών (αστρολογία, ελληνική μυθολογία, λατρεία των ψεύτικων θεών, έκλυτος βίος, θυσίες, κ.λπ.) οδηγεί στην αυταπόδεικτη υπεροχή της διδασκαλίας του χριστιανισμού και το εξαίρετο ήθος των χριστιανών. Ως εκ τούτου καταλήγει ο Άγιος στην ανάγκη άμεσης διακοπής των διωγμών και την παράλληλη μελέτη του λόγου του Θεού, προκειμένου να διαπιστωθεί η ορθότητα της Χριστιανικής πίστεως.

Άγιος Αριστείδης ο Αθηναίος: Μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας σήμερα 13 Σεπτεμβρίου

Η αρχαιότερη αυτή σωζόμενη απολογία υπέρ των διωκομένων χριστιανών αποτέλεσε τη σημαντικότερη πηγή έμπνευσης και για το περίφημο απολογητικό έργο του Αγίου μάρτυρος Ιουστίνου του φιλοσόφου. Το γεγονός μάλιστα ότι χρησιμοποιήθηκαν πολλά στοιχεία του έργου του Αγίου Αριστείδου και από τους μεταγενέστερους απολογητές, προσέφερε στο Άγιο εξέχουσα θέση στην Εκκλησιαστική Ιστορία και Πατρολογία της Ανατολικής Εκκλησίας.

Η εν λόγω απολογία, αλλά και η εν γένει βιωτή του φιλοσόφου Αριστείδου, δημιούργησαν έντονη δυσφορία και αγανάκτηση στην Ρωμαϊκή εξουσία. Για αυτό τον λόγο, κλήθηκε προσωπικά ο Άγιος από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό (76 – 138 μ.Χ.) προκειμένου να «απολογηθεί για την απολογία του» και για την πίστη του. Ως ήταν αναμενόμενο, ο αυτοκράτωρ δεν επείσθη από τα λεγόμενα του Χριστιανού φιλοσόυ, αλλά και ο Άγιος δεν δέχθηκε να προδώσει τον αγαπημένο του Ιησού. Έτσι οδηγήθηκε πίσω στην Αθήνα, προκειμένου να μαρτυρήσει εκεί. Κατόπιν πλήθους βασανιστηρίων, σύρθηκε στην κοίλη της αρχαίας αγοράς των Αθηνών, όπου απαγχονίστηκε στις 13 Σεπτεμβρίου του έτους 120 ή 134 μ.Χ..

Απολογία  «Περί θεοσεβείας»

Ο Άγιος Αριστείδης συγγράφοντας την αρχαιότερη σωζόμενη απολογία με τίτλο «Περί θεοσεβείας», ανέλαβε την υπεράσπιση των απανταχού διωκομένων χριστιανών, ενώπιον του αυτοκράτορα Αδριανού (76 – 138 μ.Χ.) σύμφωνα με τον εκκλησιαστικό ιστορικό Ευσέβιο της Καισαρείας. Στόχος του Αγίου ήταν η απόκρουση των αδίκων κατηγοριών κατά των χριστιανών και παράλληλα ο τονισμός της υπεροχής του χριστιανισμού έναντι των άλλων θρησκειών.

Χάρη στην περίφημη αυτή απολογία έχουμε την ιστορική συνάντηση του πνεύματος της ελληνικής φιλοσοφίας με τις ακατάλυτες αλήθειες του χριστιανισμού, καθότι ο μεταστραφείς στον χριστιανισμό επιφανής Αθηναίος φιλόσοφος Αριστείδης είχε βαθιά γνώση τόσο της Αγίας Γραφής όσο και των κυρίαρχων φιλοσοφικών ρευμάτων της εποχής του

H απολογία αποτελείται συνολικά από δέκα επτά κεφάλαια. Κατόπιν μιας ρητής διατυπώσεως του κοσμολογικού στοιχείου για την απόδειξη του αιώνιου, μοναδικού και ακατάληπτου Θεού, υπάρχει μιας σαφής διαίρεση των ανθρώπων ανάλογα των θρησκευτικών τους αντιλήψεων σε τρία γένη. Στους Εθνικούς, στους Ιουδαίους και στους Χριστιανούς.

Η σύγκριση των θρησκευτικών αντιλήψεων όλων αυτών (αστρολογία, ελληνική μυθολογία, λατρεία των ψεύτικων θεών, έκλυτος βίος, θυσίες, κ.λπ.) οδηγεί στην αυταπόδεικτη υπεροχή της διδασκαλίας του χριστιανισμού και το εξαίρετο ήθος των χριστιανών. Ως εκ τούτου καταλήγει ο Άγιος στην ανάγκη άμεσης διακοπής των διωγμών και την παράλληλη μελέτη του λόγου του Θεού, προκειμένου να διαπιστωθεί η ορθότητα της Χριστιανικής πίστεως.

 

ekklisiaonline.gr

Advertisement

AgrinioTimes ©2014