Slider
Ναύπακτος-Στα τούνελ της Κλόκοβας ο Αλέξης Τσίπρας.Φωτο Ενημέρωση για την Ιόνια οδό
Πριν λίγο αφίχθη στο εργοτάξιο της ρίζας και στην είσοδο των τούνελ της Κλόκοβας ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας . Το Nafpaktianews.gr βρίσκεται εκεί και σύντομα θα σας παρουσιάσει πλούσιο φωτογραφικό υλικό και βίντεο με δηλώσεις του πρωθυπουργού μείνετε συντονισμένοι. η άφιξη του έγινε περίπου 1 ωρα νωρίτερα απ’ ό,τι είχε ανακοινώσει στο πρόγραμμα.
http://www.nafpaktianews.gr/
«ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ» |
Το έργο της «Ιόνιας Οδού» βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία της ολοκλήρωσης του. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η Κυβέρνηση μας πέτυχε σε πολύ δύσκολες συνθήκες να βγάλει την «Ιόνια Οδό» από το πλήρες τέλμα. Υπενθυμίζεται ότι την Άνοιξη του 2010 οι δανείστριες τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση του έργου και από τον Φεβρουάριος του 2011 επιβλήθηκε μακρόχρονη αναστολή εργασιών. Η κατασκευή του έργου προωθείται εδώ και πολλούς μήνες με γοργούς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα.
Αντιμέτωποι με δυσμενέστατους όρους συμβάσεων, που είχαν συνάψει οι προηγούμενες κυβερνήσεις και υπέρογκες διεκδικήσεις αποζημιώσεων καταφέραμε με πολύ δουλειά και σκληρή διαπραγμάτευση να προστατέψουμε το δημόσιο συμφέρον και την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Στην επαναδιαπραγμάτευση για την «Ιόνια Οδό», έναντι των απαιτήσεων και κατασκευαστών και παραχωρησιούχων, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων πέτυχε όφελος για το ελληνικό δημόσιο και τον έλληνα πολίτη που ανέρχεται σε 230.240.276 ευρώ.
Παράλληλα πετύχαμε να υπάρχει για πρώτη φορά δεσμευτικό και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της κατασκευής του έργου. Τον Μάρτιο του 2017 το σύνολο του έργου της «Ιόνιας Οδού» παραδίδεται σε λειτουργική κυκλοφορία και λίγους μήνες αργότερα τον Αύγουστο του 2017 σε πλήρη λειτουργία.
Η πρόοδος κατασκευής της «Ιόνιας Οδού» είναι σήμερα πάνω από το 80%, (πρόοδος του έργου μέχρι και Ιούλιο 2016: 81,26 %). Στα έξι συνολικά εργοτάξια κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου, απασχολούνται περισσότερα από 2.200 άτομα και χρησιμοποιούνται 1.530 μηχανήματα.
Για να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεπεραστούν οι δυσμενέστατοι για το ελληνικό δημόσιο όροι των συμβάσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων στην Ιόνια Οδό, έχει ήδη προχωρήσει η μίσθωση 1.746 στρεμμάτων γης από 363 ιδιοκτήτες των οποίων οι απαλλοτριώσεις εκκρεμούσαν. Επιπλέον υπάρχει επιτάχυνση των αρχαιολογικών ανασκαφών και των εργασιών μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφέλειας.
Η σημασία και ταυτότητα του έργου
Ο ομώνυμος αυτοκινητόδρομος «Ιόνια Οδός» μήκους 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό) έχει τεράστια σημασία, κοινωνική και αναπτυξιακή, αφού:
Συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα όπως τα Ιωάννινα, την Άρτα και το Αγρίνιο.
Προσφέρει επαρκέστερη σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.
Συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής βελτιώνοντας την προσβασιμότητα σε περιοχές με υψηλό τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον, αφού με την ολοκλήρωση της κατασκευής της, το ταξίδι από Αντίρριο έως και Ιωάννινα θα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά σε σχέση με τις 3 ώρες και 30 λεπτά σήμερα.
Η Ιόνια Οδός διασχίζει δύο περιφέρειες και τέσσερις νομούς και έρχεται να καλύψει μια απαίτηση πολλών ετών και να δώσει νέα ώθηση ανάπτυξης. Η κατασκευή της αποτελεί τεράστια πρόκληση καθώς πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, σε ένα περιβάλλον με ιδιαίτερες γεωλογικές συνθήκες, έντονο ανάγλυφο και υψηλές γεωτεχνικές προκλήσεις. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του συναντάμε ανάμεσα σε άλλα:
- 4 Σήραγγες διπλού κλάδου
- Κλόκοβας μήκους 2.950μ.
- Μακύνειας μήκους 542μ.
- Καλυδώνας μήκους 1.200μ.
- Αμπελιάς μήκους 900μ.
- 5 Μεγάλες γέφυρες
- Ευήνου ποταμού μήκους 260μ. και ύψους βάθρων 35μ.
- Μενιδίου μήκους 532μ και μέγιστου ύψους βάθρων 33μ.
- Γυμνότοπου μήκους 252μ. και ύψους βάθρων 30μ.
- Τσαγκαρόπουλου μήκους 447μ. και ύψους βάθρων 57μ.
- Κρυφοβού μήκους280 μ
- 19 Ανισόπεδους Κόμβους
- 9 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης
- 33 Άνω & 100 Κάτω Διαβάσεις
Η Ιόνια Οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα είναι τμήμα του Δυτικού Άξονα Βορρά – Νότου, εντάσσεται στους άξονες του Διευρωπαϊκού Δικτύου και αποτελεί την ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Δυτικής Ελλάδας. Αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα κατά τουλάχιστον 80% επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις.
Η κατασκευή της Ιόνιας Οδού θα βοηθήσει επίσης στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Δυτικής Ελλάδος και της Ηπείρου, δίδοντας την δυνατότητα ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης και του τουρισμού σε μια περιοχή από τις οικονομικά ασθενέστερες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σημαντική υστέρηση σε όλους τους δείκτες της οικονομικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας παράλληλα στην μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατ’ κεφαλήν εισοδήματος.
Ο διεθνής ρόλος του έργου είναι επίσης σημαντικός διότι συνδέει αφ’ ενός την Ελλάδα με την Αλβανία και κατ΄ επέκταση με τις υπόλοιπες χώρες της Βορειοδυτικής Βαλκανικής και εξασφαλίζει αφ’ ετέρου, μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας και την αξιοποίηση του Λιμένα Αστακού, την οδική διασύνδεση της χώρας με την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της Αδριατικής.
H σήραγγα της Κλόκοβας
Η σήραγγα της Κλόκοβας αποτελεί το πλέον δύσκολο τεχνικό τμήμα και το μεγαλύτερο τεχνικό έργο της «Ιόνιας Οδού». Είναι η δίδυμη σήραγγα στην περιοχή του όρους Κλόκοβα πλησίον του χωριού Ρίζα, στο Αντίρριο του Ν. Αιτωλοακαρνανίας, μήκους 2.906 μ. ο αριστερός και 2.925 μ. ο δεξιός κλάδος.
Η έναρξη των εργασιών της διάνοιξης ξεκίνησαν τον Μαίο 2015 και εντός 13 μηνών, τον Ιούνιο 2016, επιτεύχθηκε η πλήρης διάνοιξη (Α΄ και Β΄ Φάση) και των δύο κατευθύνσεων, που αποτελεί χρόνο ρεκόρ.
Η διάνοιξη της σήραγγας της Κλόκοβας ολοκληρώθηκε μόλις μέσα σε 13 μήνες. Μάλιστα μισό χρόνο νωρίτερα από ότι προβλέπονταν στο επίσημο χρονοδιάγραμμα του έργου. Για να συμβεί αυτό, το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού του ομώνυμου εργοταξίου εργάζονταν αδιάλειπτα σε 3 βάρδιες, σε 24ωρη βάση, ενώ η εκσκαφή πραγματοποιούνταν ταυτόχρονα και από τα 4 μέτωπα. (είσοδος, έξοδος και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας).
Οι εργασίες σήμερα συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς με στόχο την επίτευξη του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στο τεχνικό έργο της διέλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Ιόνια Οδός» από το όρος Κλόκοβα (Παλιοβούνα) περιλαμβάνονται συστήματα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, αερισμού και πληροφόρησης των οδηγών. Τα κέντρα ελέγχου των σηράγγων θα λειτουργούν στα μέτωπα εισόδου και εξόδου. Για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κατασκευάζονται εφτά συνδετήριες (κάθετες) σήραγγες διαφυγής, ενώ υπάρχει δυνατότητα αναστροφής της κυκλοφορίας στα αντίθετα ρεύματα, προ και μετά τα μέτωπα των σηράγγων.
Αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή «Αγίου Θωμά Μεσολογγίου (Αρχαία Αλίκυρνα)
Κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της «Ιόνιας Οδού» στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, κοντά στην πόλη του Μεσολογγίου ήρθε στο φως εκτεταμένο τμήμα της υστεροκλασικής-ελληνιστικής πόλης Αλίκυρνας. Η πόλη ήταν γνωστή από τις αρχαίες πηγές (Στράβων, Πλίνιος), με βάση τις οποίες τοποθετείται μεταξύ των δύο μεγάλων αιτωλικών πόλεων Καλυδώνας και Πλευρώνας, στον οικισμό του Αγ. Θωμά Μεσολογγίου, στο λόφο «Χίλια Σπίτια». Στη βορειότερη κορυφή του λόφου διατηρούνται τα ερείπια μικρού οχυρωματικού περιβόλου που περικλείει την ακρόπολη, έκτασης περίπου 20 στρεμμάτων. Οικοδομικά κατάλοιπα της πόλης ωστόσο δεν είχαν ερευνηθεί μέχρι σήμερα.
Ο άξονας της Ιονίας Οδού διέρχεται από τον πυρήνα της αρχαίας πόλης σε μήκος περίπου 400μ. και η ανασκαφή εκτείνεται σε συνολική έκταση 20 στρεμμάτων. Η έρευνα του αρχαιολογικού χώρου ξεκίνησε το 2011 και βαίνει προς ολοκλήρωση, έχοντας φέρει στο φως τμήμα του εμπορικού της κέντρου και του οικιστικού της ιστού. Η πόλη φαίνεται πως ήταν εξαρχής οργανωμένη σύμφωνα με πολεοδομικό σχέδιο, καθώς έχουν έρθει στο φως τέσσερις δρόμοι πλάτους 4,5 μ. που με κατεύθυνση Β/Ν τη διασχίζουν ανά 32μ.
Για την προστασία και περιορισμό των επιπτώσεων στον αρχαιολογικό χώρο από το έργο της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ κατασκευάστηκαν, μετά από απόφαση του Υπ. Πολιτισμού μετά από σχετική γνωμοδότησή του ΚΑΣ, πασσαλότοιχοι αριστερά και δεξιά του αυτοκινητόδρομου επί μήκους 300 μ. περίπου.
Επίσης προβλέφτηκε και θα κατασκευαστεί πεζογέφυρα άνωθεν της αρτηρίας του αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει τις εκατέρωθεν αρχαιολογικές περιοχές και θα δώσει την δυνατότητα στους επισκέπτες να γνωρίσουν την αρχαία πόλη της Αλίκυρνας.
Το έργο παραχώρησης «Ιόνιας Οδού»
Το έργο παραχώρησης «Ιόνια Οδός», με συνολικό μήκος 380 χλμ., περιλαμβάνει τους παρακάτω αυτοκινητοδρόμους:
Α) Τον ομώνυμο αυτοκινητόδρομο «Ιόνια Οδός» μήκους 196 χλμ. από Αντίρριο έως Ιωάννινα (Ανισόπεδος Κόμβος με Εγνατία Οδό).
Β) Τμήμα του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. μήκους περίπου 172,5 χλμ. από τον Ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, μετά τα Καμένα Βούρλα.
Γ) το συνδετήριο κλάδο του Π.Α.Θ.Ε. Σχηματάρι – Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ. που είναι υπό κατασκευή.
Οικονομικά στοιχεία
Ο Προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.500 εκατ. € περίπου (1.115 εκατ. Ευρώ, το κατασκευαστικό κόστος σύμφωνα με την προσφορά του Παραχωρησιούχου).
Στο ανωτέρω κατασκευαστικό κόστος προστέθηκε και επιπλέον ποσόν 100 εκατ. ευρώ για την κατασκευή της δίδυμης σήραγγας στην Κλόκοβα, σύμφωνα με την Συμφωνία Τροποποίησης της οικείας Σύμβασης Παραχώρησης.
Η Χρηματοδοτική Συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται στο ποσόν των 360.032.958,50 ευρώ και έχει ήδη καταβληθεί.
Σύμφωνα με τη Συμφωνία Τροποποίησης, σε συνδυασμό και με την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τροποποίηση της χάραξης στην περιοχή του όρους Κλόκοβα με κατασκευή δίδυμης σήραγγας μήκους 2,9 χλμ. περίπου, προβλέπεται Πρόσθετη Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου ύψους 278.854.485,00 ευρώ.
Η καταβολή της Πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής πραγματοποιείται σε συγκεκριμένες προθεσμίες.
Το έργο αποτελεί «έργο γέφυρα», εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007 – 2013» και εγκρίθηκε με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.