Ο ρυθμός αύξησης των ηλεκτρικών προτάσεων είναι καταιγιστικός και μας δείχνει προς τα που πάει η αυτοκίνηση, με τα SUV να είναι η πρώτη από τις κατηγορίες που μεταφέρεται σχεδόν αυτούσια στη νέα εποχή. Αυτό είναι λογικό άλλωστε να συμβαίνει, καθώς το μέγεθος και η μορφολογία των αμαξωμάτων των αυτοκινήτων του είδους, αποτελεί πρόσφορο έδαφος για τα έξτρα στοιχεία που απαιτεί η εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης.
Χωροταξικά, οι μπαταρίες που θέλουν τον περισσότερο χώρο, βολεύονται -ή αν προτιμάτε, απλώνονται- καλύτερα και πιο εύκολα σε ένα πάτωμα ευμέγεθες και σχετικά επίπεδο, μια και για το τελευταίο φροντίζει η έλλειψη του κεντρικού άξονα και των διαφορικών του παρελθόντος, των τετρακίνητων εκδόσεων. Σήμερα, όλα τα παραπάνω στοιχεία του hardware, έχουν αντικατασταθεί από μικρότερα σε διαστάσεις ηλεκτρικά.
Έτσι έχουμε την τετρακίνηση να βασίζεται στη χρήση ηλεκτροκινητήρων, τοποθετημένων απευθείας στο σημείο του ενδιαφέροντος, δηλαδή στον πίσω άξονα ή και στον κάθε τροχό ξεχωριστά. Στην προκειμένη περίπτωση, η BMW έχει εφοδιάσει την iX1 στην τετρακίνητη xDrive30 έκδοση, με δύο πανομοιότυπους σε απόδοση ηλεκτρικούς κινητήρες- έναν για κάθε ζεύγος τροχών ανά άξονα.
Κάθε ένας κινητήρας ξεχωριστά, αποδίδει 190 ίππους και 245 Nm ροπής. Συνδυαστικά ωστόσο, αυτό που προκύπτει στη διάθεση του οδηγού, είναι ένα σύνολο 313 ίππων και 494 Nm ροπής, που είναι παραπάνω από αρκετά για κάθε ανάγκη. Το ιδιαίτερο του πράγματος, το εισπράττει κανείς μπαίνοντας πίσω από το τιμόνι της νεότευκτης BMW. Είναι χαρακτηριστικό το ότι η αίσθηση της ανώτερης ποιότητας είναι διάχυτη.
Αυτό είναι μια πολύ ευχάριστη παραπομπή στο παρελθόν της μάρκας και έχει μαεστρικά συνδυαστεί με την απόλυτα σύγχρονη εικόνα της καμπίνας, που έχει ότι πιο αναβαθμισμένο σε software για την υποστήριξη της κίνησης στη διάθεση του οδηγού. Το περιβάλλον της καμπίνας, είναι όσο ευχάριστο μπορεί να γίνει, όντας απαλλαγμένο από ογκώδη στοιχεία που στο παρελθόν θα ήταν απαραίτητα για την κίνηση.
Αυτό σημαίνει πως χωροταξικά, οι επιβάτες εισπράττουν μεγαλύτερη άνεση, ενώ έχουν στη διάθεσή τους και πολλούς χώρους για αντικείμενα. Η αιωρούμενη κεντρική κονσόλα που αποτελεί την κεντρική μονάδα διαχείρισης για όλα όσα χρειάζεται ο οδηγός, κερδίζει τις εντυπώσεις με τη μινιμαλιστική της διάθεση, ενώ είναι και όσο λειτουργική πρέπει για κάθε περίπτωση.
Πίσω από το τιμόνι, ο οδηγός μπορεί να ορίσει τι θέλει να βλέπει ως πληροφορία για την κίνηση του αυτοκινήτου, την κατάσταση της μπαταρίας, τη φόρτιση και την υπολειπόμενη αυτονομία. Μάλιστα, έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει την αισθητική του ψηφιακού πίνακα οργάνων, ανάλογα με τη διάθεσή του και την προσωπική του προτίμηση.
Στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, υπάρχει το paddle με το οποίο το αυτοκίνητο προσφέρει 10 δευτερόλεπτα πιο δυνατής επιτάχυνσης. Είναι ένα boost που μπορεί να φανεί χρήσιμο σε κάποια περίπτωση προσπέρασης- αν και η γενικότερη εικόνα του αυτοκινήτου σε επίπεδο επιδόσεων, δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα και δεν δικαιολογεί την ανάγκη ύπαρξης αυτής της λειτουργίας.
Αυτό ωστόσο, είναι ένα καλοδεχούμενο gadget στη λογική του “αφού μπορώ να το προσφέρω, το κάνω” από την πλευρά της BMW. Κομψή λεπτομέρεια που συνοδεύει τη λειτουργία του, είναι και ο τονισμένος “εξώκοσμος” ήχος που έχει συνθέσει ο κ. Χανς Ζίμερ, που είναι γνωστός για τα υπέροχα soundtracks σε τεράστιες κινηματογραφικές επιτυχίες.
Αυτό που εισπράττει ο οδηγός, είναι η ανώτερη ποιότητα στη μετακίνηση, που τονίζεται από την απουσία θορύβων και τον “κακομαθαίνει”, μια και όλες οι διαδρομές γίνονται πιο ήσυχες και εν τέλει, πιο απολαυστικές. Το τιμόνι ακολουθεί την τάση της εποχής να είναι ελαφρύ χωρίς ιδιαίτερη αίσθηση (τεχνηέντως αποκτά “βάρος” αλλάζοντας το πρόγραμμα από τα διαθέσιμα) αλλά είναι άμεσο και αυτό προφανώς “σώζει τα προσχήματα” και φέρνει το χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού.
Οι προσδοκίες του άλλωστε, είναι συγκεκριμένες. Ένα μοντέλο της BMW, δε νοείται να μην έχει σπορ γονίδια. Ακόμα και όταν είναι “κρυμμένα” και αναδεικνύονται μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, το DNA της μάρκας είναι τέτοιο που σε κάθε περίπτωση “οφείλει” να δείχνει ευαισθησία απέναντι στις ορέξεις και τη διάθεση του οδηγού. Η iX1 xDrive30 λοιπόν, σε αυτό τον τομέα τα καταφέρνει περίφημα.
Αυτό που δεν καταφέρνει, είναι να “κρύψει” την ύπαρξη συμβατικών εκδόσεων στην παρουσία της. Με λίγα λόγια, οι περιορισμοί στο σχεδιασμό αυτοκινήτων που προορίζονται και “για τους δύο κόσμους”, επιβάλλονται αβίαστα αλλά αποτελούν -πλέον- σημεία μεγάλης συζήτησης. Το πρώτο και μεγαλύτερο “πρόβλημα” στην προκειμένη περίπτωση, εστιάζεται στο γεγονός πως κάτω από το εμπρός καπό, δεν υπάρχει ούτε ένας μικρός αποθηκευτικός χώρος.
Μια διαφορετική διαμόρφωση του καλύμματος των ηλεκτρικών στοιχείων, θα μπορούσε να εξασφαλίζει ένα υποτυπώδες “frunk”- που ως στοιχείο, εκτιμάται ιδιαιτέρως στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα που προφανώς δεν έχουν συμβατικές εκδόσεις. Σε ένα περιβάλλον που η απαλλαγή από τα τυπικά μηχανικά μέρη έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη περισσότερου χώρου για τους επιβάτες, κάτω από το εμπρός καπό δεν μπορείς να αποθηκεύσεις ούτε τα χαρτιά του αυτοκινήτου- πόσω μάλλον τα καλώδια για τη φόρτιση.
Τα τελευταία, βρίσκουν το χώρο τους στη διαμερισματοποίηση του χώρου κάτω από την επένδυση του πορτ μπαγκάζ. Καλώς ή κακώς, αυτή είναι μια από τις ιδιαιτερότητες που έχουν όλες οι -κυρίως Ευρωπαϊκές- ηλεκτρικές προτάσεις, που συνήθως αποτελούν έκδοση κάποιου μοντέλου που στη γκάμα υπάρχει και ως “συμβατικό”. Δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο της BMW.
Απλά από τη BMW θα περιμέναμε να “δείξει τα δέοντα αντανακλαστικά” και να υιοθετήσει μια σχεδιαστική λογική που θα επέτρεπε έστω και μερικών την εκμετάλλευση του χώρου εμπρός.
Η συμπαγής αίσθηση του πλαισίου και η ανάρτηση που είναι σφιχτή χωρίς να μπορεί να χαρακτηριστεί δυσάρεστη, συνθέτουν ένα σύνολο που μπορεί να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την απόδοση των ηλεκτροκινητήρων αλλά και την τετρακίνηση. Το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα θετικό για τον οδηγό που ξέρει τι να περιμένει από ένα μοντέλο της BMW.
Η ακαριαία απόκριση στο γκάζι, έρχεται να συνδυαστεί με την αντίστοιχη αίσθηση αμεσότητας του τιμονιού και τα εξαιρετικά επίπεδα πρόσφυσης του συνόλου, που -αν εξαιρέσουμε την έλλειψη θορύβου- περνάει με πολύ ντελικάτο τρόπο από διαδρομές με πολύ στροφιλίκι. Το σημείο στο οποίο η BMW καλεί τους ενδιαφερόμενους να εστιάσουν, είναι στο ηλεκτρονικό υπόβαθρο του αυτοκινήτου.
Σε αυτό που κάνει την πρακτική διαφορά απέναντι σε ανάλογες προτάσεις, από λίγο έως πολύ πιο φτηνές στην αγορά τους και εξασφαλίζει τα καλύτερα δεδομένα εκμετάλλευσης της ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και της ανάκτησης αυτής. Βλέπετε, στο θαυμαστό νέο κόσμο της ηλεκτροκίνησης, την πραγματική διαφορά σε επίπεδο εξοπλισμού του κάθε αυτοκινήτου, κάνουν τα επιμέρους στοιχεία.
Εδώ, όπως θα περίμεναν οι πιο φανατικοί φίλοι της BMW, τα δεδομένα είναι κορυφαία και η χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται με τόσο αποδοτικό τρόπο, που δεν είναι υπερβολή να πούμε πως η iX1 “φλερτάρει” να γίνει το πρώτο ηλεκτρικό του είδους, που ίσως να μην χρειάζεται να αγοραστεί “πακέτο” με wallbox για γρήγορη φόρτιση στο σπίτι ή στο γραφείο.
Φορτίζοντας με την πρίζα “σούκο”, για δώδεκα ώρες, εξασφαλίζεις το απόθεμα ενέργειας που θα χρειαστείς για την ημερήσια κατανάλωση των διαδρομών σου και έτσι έρχεσαι σε μια λογική χρήσης του αυτοκινήτου, ανάλογη με εκείνη του smartphone. Τελειώνοντας τη μέρα σου, το βάζεις στην πρίζα και το επόμενο πρωί, θα το βρεις να έχει πάρει το 10% της μπαταρίας που θα χρειαστείς για τις τυπικές διαδρομές της καθημερινότητας.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε ταχυφορτιστή, η iX1 xDrive30 μπορεί να “πάρει” 120 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις 10 λεπτά της ώρας. Όλα τα παραπάνω, σε ως πακέτο που κοστίζει από 54.990 ευρώ, είναι αρκετά ενδιαφέροντα σε ότι αφορά την αγορά του αυτοκινήτου από ιδιώτες που θέλουν την σύγχρονη εκδοχή μιας πολύ καλά προσαρμοσμένης πρότασης, με αρκετό flair από το παρελθόν της αγαπημένης στους Έλληνες καταναλωτές εταιρεία.
Τεχνικά χαρακτηριστικά της BMW iX1 xDrive30 313 PS
Κίνηση: Δύο ηλεκτροκινητήρες, σύγχρονοι
Ισχύς (συνδυαστική): 313 ίπποι
Ροπή (συνδυαστική): 494 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας (net): 64,7 kWh
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δευτ.): 5,6”
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή: 16,8-18,1 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή (WLTP): Έως 439 χλμ.
Διαστάσεις ΜxΠxΥ: 4.500×1.845×1.616 χιλ.
Μεταξόνιο: 2.692 χιλ.
Βάρος: 2.085 κιλά
Χώρος αποσκευών: 490 λίτρα
Τιμή: Από 54.990 ευρώ
Πηγή: Sport24.gr