Βουλή
Ερώτηση για τους δασικούς χάρτες στην Αιτωλοακαρνανία κατέθεσε ο Κωνσταντόπουλος
Σοβαρά προβλήματα στην Αιτωλοακαρνανία από την ανάρτηση των δασικών χαρτών
Κύριε Υπουργέ,
Η δημιουργία Δασολογίου στο σύνολο της χώρας, μέσα από τη χρήση των δασικών χαρτών, είναι κομβικής σημασίας για το δημόσιο συμφέρον αλλά και για τον κάθε πολίτη ξεχωριστά, αφού θα μειώσει τη γραφειοκρατία, θα εκσυγχρονίσει το κράτος, θα προσφέρει ασφάλεια δικαίου στις πράξεις επί των ακινήτων, προωθώντας ταυτόχρονα την ορθή λειτουργία του Κτηματολογίου.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαδικασία ανάρτησης των αναμορφωμένων δασικών χαρτών στη χώρα και συγκεκριμένα στην Αιτωλοακαρνανία οι δασικοί χάρτες αναρτήθηκαν την 5/2/2021. Από την ημερομηνία αυτή ξεκίνησε και η προθεσμία των 105 ημερών για την υποβολή αντιρρήσεων κατά αυτών, με την καταβολή του αντίστοιχου παραβόλου.
Μόλις χθες το Υπουργείο ανακοίνωσε οριζόντια παράταση 6 μηνών στη διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων, παράταση αναγκαία μεν αλλά όχι αρκετή με τις παρούσες συνθήκες, με δεδομένο ότι η πανδημία ακόμα δεν έχει τεθεί υπό έλεγχο και ο εμβολιασμός του πληθυσμού προχωρά με αργούς ρυθμούς.
Από τις πρώτες κιόλας ώρες μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών, διαπιστώθηκε ότι έχουν συνταχθεί με σοβαρά λάθη και αβλεψίες, τα οποία κινδυνεύουν να αποβούν μοιραία για χιλιάδες ιδιοκτήτες, αγρότες, επενδυτές στην περιοχή.
Πιο συγκεκριμένα, η αναμόρφωση των χαρτών βασίστηκε κυρίως σε αεροφωτογραφίες του 1945 αγνοώντας τα σύγχρονα εργαλεία του Ελληνικού Κτηματολογίου. Έτσι, στους χάρτες καταγράφεται μια εικονική πραγματικότητα, με την Αιτωλοακαρνανία χαρακτηριστικά να εμφανίζεται ως δασική έκταση σε ποσοστό περίπου 65% της έκτασής της!
Να σημειωθεί μάλιστα, ότι το 1945, η χώρα μας είχε μόλις βγει από την κατοχή των Γερμανών κι αμέσως μετά από τον Εμφύλιο κι έτσι πολλές εκτάσεις είχαν εγκαταλειφθεί. Το 1945 λοιπόν, δεν προσφέρεται για ασφαλή συμπεράσματα.
Στον αντίποδα, δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους δασωθέντες αγρούς, ιδίως μετά την εγκατάλειψη της υπαίθρου από τους πολίτες, αλλά και για τις χορτολιβαδικές εκτάσεις, για εκτάσεις δηλαδή που ανήκουν σε ιδιώτες και μάλιστα επί σειρά γενεών. Και οι δύο αυτές περιπτώσεις εξομοιώνονται με δημόσιες εκτάσεις και κινδυνεύουν να περάσουν στο Δημόσιο.
Οι ιδιοκτήτες καλούνται λοιπόν να αποδείξουν την ιδιοκτησία τους, πράγμα που αρκετές φορές είναι αδύνατο, αφού μεγάλο ποσοστό αυτών των ακινήτων ή δεν έχουν συμβόλαια, αλλά και αυτά που έχουν, λίγα είναι που διαθέτουν συμβόλαια με ημερομηνία προ του 1945.
Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει πρόβλεψη για τις αναδασωτέες εκτάσεις, οι οποίες δεν αποτυπώνονται στους δασικούς χάρτες και για τις οποίες η διαδικασία άρσης αναδάσωσης γίνεται κανονικά από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με μια άλλη διαδικασία με άλλες προθεσμίες, αλλά και για τους οικισμούς προ του 1986, όπου δεν έχουν ληφθεί υπ’όψιν τα ορόσημα και δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αποτύπωσή τους.
Τέλος, τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού από τα Δασαρχεία, αλλά και πράξεις χαρακτηρισμού που δεν έχουν προλάβει να τελεσιδικήσουν -συχνά με ευθύνη του Δημοσίου που δεν προβαίνει στις σχετικές δημοσιεύσεις όπως υποχρεούται-, δεν έχουν ληφθεί υπ’όψιν στη σύνταξη των χαρτών, παρότι είναι διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί με αυτοψία των Δασαρχείων.
Τα παραπάνω και πολλά άλλα προβλήματα στην αναμόρφωση των δασικών χαρτών, έχουν οδηγήσει την τοπική κοινωνία της Αιτωλοακαρνανίας σε απόγνωση.
Ακίνητα για τα οποία έχουν γίνει συμβολαιογραφικές πράξεις, ακίνητα που καλλιεργούνται από αγρότες ή χρησιμοποιούνται από κτηνοτρόφους, ακίνητα που αποτελούν επαγγελματική έδρα επιχειρήσεων και τόπο υλοποίησης επενδύσεων με χρηματοδότηση από τον Αναπτυξιακό Νόμο, το ΕΣΠΑ ή άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, μπαίνουν σε καθεστώς ομηρίας αναμένοντας την ολοκλήρωση μιας διαδικασίας που θα διαρκέσει άγνωστο χρόνο.
Οι πολίτες αναγκάζονται να υποστούν γραφειοκρατία, έξοδα και μεγάλες καθυστερήσεις, για να καταφύγουν στις Επιτροπές και να αποδείξουν τα αυτονόητα. Και όλα αυτά μάλιστα, μέσα σε ελάχιστο χρόνο και σε συνθήκες πανδημίας, όπου η επικοινωνία με τις Δημόσιες Υπηρεσίες και η συγκέντρωση εγγράφων είναι ουσιαστικά αδύνατη.
Είναι λοιπόν αναγκαίο το Υπουργείο να προβεί άμεσα σε διορθωτικές ενέργειες, δίνοντας λύσεις και προστατεύοντας τα δικαιώματα των πολιτών.
Κατόπιν αυτών, ερωτάσθε κ. Υπουργέ: Θα προβείτε σε νομοθετική ρύθμιση για την περίπτωση των χορτολιβαδικών εκτάσεων και δασωθέντων αγρών; Επίσης, θα υπάρξει πρόβλεψη για αποτύπωση των αναδασωτέων εκτάσεων επί των χαρτών και για τη διόρθωση των λαθών στην αποτύπωση των οικισμών προ του 1986;
Θα υπάρξει πρόβλεψη για άμεση εξέταση των αιτήσεων χαρακτηρισμού που εκκρεμούν για τους πολίτες που θέλουν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους ή έχουν ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα, καθώς και για άμεση τακτοποίηση των αιτήσεων χαρακτηρισμού που δεν έχουν προλάβει να τελεσιδικήσουν, απευθείας με ενέργειες της Διοίκησης;
Θα προβλέψετε επιστροφή του παραβόλου στους πολίτες που αναγκάζονται να καταφύγουν σε αντιρρήσεις, εξαιτίας παραλείψεων και λαθών της Διοίκησης στις αποτυπώσεις και δικαιώνονται από τις Επιτροπές;
Ποια πρόβλεψη θα υπάρξει για αγρότες και κτηνοτρόφους, οι οποίοι πριν την ανάρτηση των δασικών χαρτών μπορούσαν να ζητήσουν την παραχώρηση εκτάσεων για δημιουργία ποιμνιοστασίων κλπ; Πώς θα διασφαλισθεί ότι θα τους παραχωρούνται εκτάσεις ανεξαρτήτως της πορείας κύρωσης των δασικών χαρτών;
Εξετάζετε την αποστολή ατομικών ειδοποιήσεων με αυτοματοποιημένη διαδικασία, βάσει των στοιχείων από τις δηλώσεις του κτηματολογίου σε όσους πολίτες έχουν ιδιοκτησίες με χαρακτηρισμό δάσους ή δασικής έκτασης πριν την κύρωση των τελικών χαρτών;