Ειδήσεις
Το Φροντιστήριο «Πρόοδος» στο Αγρίνιο δίνει απαντήσεις για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΕΤΑΡΤΗ 07 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017 –
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α1.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ:
Στο κείμενο θίγεται το θέμα του ρόλου της επιστήμης και της ηθικής ευθύνης του επιστήμονα. Αρχικά, τονίζεται ότι η επιστήμη συμβάλλει στη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων και εκτίθενται οι διαφορές επιστήμης και τεχνολογίας, καθώς η μεν έχει ως στόχο την κατάκτηση κάθε τομέα του επιστητού, ενώ η δε την ικανοποίηση καθημερινών αναγκών. Ακολούθως, γίνεται αναφορά στη ραγδαία εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, η οποία έχει προκαλέσει τον προβληματισμό της ανθρωπότητας για το κατά πόσο συνέβαλε στην ηθική ολοκλήρωση του ανθρώπου. Παρατηρείται, μάλιστα, ότι στην εποχή μας έχει σημειωθεί έκπτωση των ανθρωπιστικών ιδανικών και ότι μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο καλείται να λειτουργήσει ο επιστήμονας, ο οποίος οφείλει να λειτουργήσει ανθρωποκεντρικά. Κλείνοντας, επισημαίνεται η αναγκαιότητα ο επιστήμων να είναι ανυστερόβουλος και να διαπνέεται από υψηλά ιδανικά για να επιτευχθούν τα ανωτέρω.
Β1.
α. Λ( 1)
β. Λ (1)
γ. Σ (3)
δ. Σ (4)
ε. Σ (6)
Β2. ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ:
Α)
Σύγκριση- αντίθεση : σύγκριση – αντίθεση επιστήμης και τεχνολογίας, όσον άφορα τη στοχοθεσία τους. Ενδεικτική λέξη: «ενώ». Ενδεικτικό χωρίο «Επιστήμη, βέβαια, και τεχνολογία δεν ταυτίζονται, διότι η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην όλο και πιο βαθιά κατάκτηση της γνώσης, ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης για την υπηρέτηση των τρεχουσών, πρακτικών αναγκών του ανθρώπου».
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Αιτιολόγηση: γίνεται χρήση επιχειρήματος, καθώς στόχος του γράφοντος είναι να επιρρώσει τη θέση του όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ επιστήμης και τεχνολογίας. Ενδεικτική λέξη: «διότι». Ενδεικτικό χωρίο : «διότι η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην όλο και πιο βαθιά κατάκτηση της γνώσης, ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης για την υπηρέτηση των τρεχουσών, πρακτικών αναγκών του ανθρώπου.»
Β)
Βέβαια: επιβεβαίωση, έμφαση
Εάν: προϋπόθεση
Όμως: αντίθεση, εναντίωση
Για τούτο: αιτιολόγηση
Δηλαδή: επεξήγηση
Β3.
Α)
αέναος= συνεχής, αδιάλειπτος, ατέρμων, διηνεκής
προσηλωμένη = αφοσιωμένη, επικεντρωμένη, προσκολλημένη
εγείρουν= προκαλούν , ξεσηκώνουν
αλλοτριώνουν = αποξενώνουν, παρεμποδίζουν, αλλοιώνουν
καταστρεπτικό = επιζήμιο, επιβλαβές
β)
συγκεκριμένο – ασαφές, συγκεχυμένο, αόριστο, γενικό, αφηρημένο
βελτίωσε- επιδείνωσε
ευθύνη – ανευθυνότητα, ολιγωρία, δικαίωμα
υλική – αυλή, πνευματική
ελευθέρια – ανελευθερία, εξάρτηση
Β4.
Α) -με τη χρήση του ασύνδετου σχήματος ο λόγος του γράφοντος προκαλεί συναισθηματική ένταση στον αναγνώστη – ο λόγος του απόκτα συναισθηματική χροιά.
–Παράλληλα, ο λόγος του καθίσταται απλός, άμεσος, παραστατικός και συμπυκνωμένος. Μάλιστα, απόκτα γρήγορο ρυθμό και ταχύτητα.
–Τέλος, θα μπορούσαμε να πούμε ότι πραγματοποιείται παράταξη όμοιων στοιχείων, τα οποία εν προκειμένω αφορούν τις επιπτώσεις της ηθικής διάβρωσης των ιδανικών του ανθρώπου.
Β) ρητορική ερώτηση: στόχος του γράφοντος είναι :
1.να εκθέσει τον προβληματισμό του για το αν η τεχνολογία, μολονότι συνέβαλε στη βελτίωση των συνθηκών της ζωής του ανθρώπου, λειτούργησε ανασταλτικά στην ηθικοποίηση του άτομου.
- να προβληματίσει / αφυπνίσει την κοινή γνώμη άλλα και να την ευαισθητοποιήσει όσον άφορα το ρολό της τεχνολογίας στον εκβαρβαριστώ της ανθρωπότητας.
- το ύφος του καθίσταται στοχαστικό
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Κειμενικό Είδος: Ομιλία σε τελετή αποφοίτησης του σχολείου σας ως υποψήφιοι/ες φοιτητές/τριες και μελλοντικοί/κές επιστήμονες.
Ύφος: επίσημο, σοβαρό.
Ρηματικά πρόσωπα: α΄ενικό και πληθυντικό, β΄πληθυντικό
Εμβόλιμες προσφωνήσεις
Προσφώνηση: Νέοι και νέες,
Εισαγωγική παράγραφος /ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Με μεγάλη χαρά αποδέχτηκα την τιμή να εκπροσωπήσω τους συμμαθητές μου σε αυτή την τελετή αποφοίτησης, που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του κύκλου των μαθητικών μας σπουδών και την έναρξη μιας νέας περιόδου ακαδημαϊκής και επιστημονικής σταδιοδρομίας για πολλούς από μας. Η προοπτική αυτή επιβάλλει μια προσπάθεια γόνιμης και δημιουργικής επαναπροσέγγισης του ρόλου της επιστήμης και της ευθύνης των νέων επιστημόνων, με τον τρόπο που επιτάσσει η κοινωνική συγκυρία..
Μεταβατική παράγραφος: Προβλήματα της σύγχρονης εποχής (προαιρετικά)
✓Η κρίση ηθικών αξιών.
✓Απειλή παγκόσμιας ειρήνης, καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η διεθνής τρομοκρατία
✓Οικολογικά προβλήματα, εξάντληση πηγών ενέργειας
✓Οικονομική κρίση, παγκόσμια φτώχεια, υποσιτισμός
✓Ο πνευματικός αποπροσανατολισμός και η εξειδίκευση
Α΄ζητούμενο : Η επιστήμη έχει σήμερα χρέος:
∙Να κατανοήσει το κοσμικό μυστήριο και να απαντήσει στα αιώνια ερωτήματα του ανθρώπου για τη ζωή και τον κόσμο, ανακαλύπτοντας τη βέβαιη και αντικειμενική αλήθεια, αυτή που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.
∙Να διευρύνει το πνευματικό πεδίο του ανθρώπου συμβάλλοντας στην απαλλαγή του από την άγνοια, τις δεισιδαιμονίες και τις προκαταλήψεις και να απο σαφηνίσει την ανθρώπινη συμπεριφορά, συντελώντας στην αυτογνωσία και την αυτοβελτίωση.
∙Να πρωτοστατήσει στην παγκόσμια συστράτευση για την ειρήνη, την εξάρθρωση και πάταξη της διεθνούς τρομοκρατίας και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
∙Να ερμηνεύσει το φυσικό περιβάλλον και να κατανοήσει τους νόμους που διέπουν τη λειτουργία του, συμβάλλοντας στην προστασία του και στην ανακάλυψη εναλλακτικών πηγών ενέργειας.
∙Να απαλλάξει τον άνθρωπο από τις ασθένειες, αυξάνοντας το μέσο όρο ζωής και βελτιώνοντας την ποιότητα της (Ιατρική, Γενετική) πάντα σύμφωνα με τις αρχές της βιοηθικής / Ψυχολογία, Ψυχιατρική : αντιμετώπιση ψυχικών νόσων, καταπολέμηση του άγχους του σύγχρονου ανθρώπου.
∙να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που μαστίζουν τον τρίτο κόσμο: πείνα (μέσω της κλωνοποίησης ), αρρώστιες , φτώχεια.
∙Να εξασφαλίσει την καλυτέρευση των συνθηκών της καθημερινής ζωής, του βιοτικού επιπέδου και της εργασίας, παρέχοντας αγαθά και ανέσεις που ελαφρύνουν τη ζωή του ατόμου και δημιουργώντας νέους κλάδους εργασίας και νέες δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης.
∙Να κατανοήσει τη δομή και τη λειτουργία της κοινωνίας και να συντελέσει στη βελτίωση των θεσμών της (οικογένεια, εκπαίδευση, οικονομία, δημοκρατία κ.ά.), ώστε να ικανοποιούνται αποτελεσματικότερα οι κοινωνικές ανάγκες.
Μεταβατική παράγραφος:
Γίνεται, λοιπόν, νέοι και νέες, κατανοητή η τεράστια ευθύνη της επιστήμης και των επιστημόνων στην αναχαίτιση των προβλημάτων που σε πολλές περιπτώσεις δημιούργησαν οι ίδιοι, είτε με την στράτευση τους σε συμφέροντα είτε με την αποστασιοποίηση τους από την κοινωνία και τις ανάγκες της. Ωστόσο είναι σκόπιμο να προβληθεί η ηθική τους θωράκιση ως ασπίδα στις σύγχρονες απειλές.
Β΄ζητούμενο: Ηθικά εφόδια επιστήμονα
∙Συνείδηση της κοινωνικής αποστολής που αναλαμβάνει και της δύναμης που του εξασφαλίζει η κατοχή της γνώσης
∙Ηθική συγκρότηση, εντιμότητα, αξιοπρέπεια και ψυχική καλλιέργεια,
∙συνέπεια λόγων και έργων, που τον καθιστούν πρότυπο για το κοινωνικό σύνολο,
∙Υψηλή αίσθηση καθήκοντος, συνείδηση
∙Κριτική ματιά και ανήσυχο πνεύμα που του επιτρέπουν να προοδεύει, να πρωτοπορεί και να καινοτομεί,
∙Πνεύμα συνεργασίας, απόρριψη της φανατικής και μισαλλόδοξης στράτευσης
∙Ανθρωπιστικό πνεύμα, δηλ. η αντίληψη ότι η επιστήμη είναι αναγκαίο να βρίσκεται στην υπηρεσία του ανθρώπου, που έρχεται σε αντίθεση με το δόγμα «επιστήμη για την επιστήμη»
∙Μετριοπάθεια, αφιλοκέρδεια, ανιδιοτέλεια
∙Προσήλωση στα ανθρωπιστικά ιδανικά: δικαιοσύνη, σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας.
Επίλογος:
Νέοι και νέες,
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι εμείς οι νέοι και ως πολίτες και ως αυριανοί επιστήμονες είμαστε οι κληρονόμοι αυτού του κόσμου. Χρέος μας αμετάθετο είναι η επιστημονική μας στράτευση στην υπηρεσία του ανθρώπου και της φύσης και η θεμελίωση ενός βιώσιμου μέλλοντος που θα κληροδοτήσουμε στις επερχόμενες γενιές.