Ειδήσεις
Ο Γιώργος Κύρτσος, στη «FREE TYPOS», για το μέλλον του περιφερειακού τύπου
Ένα κρίσιμο συνέδριο για το μέλλον του περιφερειακού τύπου, πραγματοποιήθηκε στη Λάρισα στις αρχές του μήνα με θέμα: «Βιωσιμότητα και μετεξέλιξη του Περιφερειακού –Τοπικού – Κλαδικού Τύπου».
Ένας από τους σημαντικούς εισηγητές του συνεδρίου ήταν ο Ευρωβουλευτής της Ν.Δ. και δημοσιογράφος Γιώργος Κύρτσος, ο οποίος μίλησε στη «FREE TYPOS».
Συνέντευξη στον Σωκράτη Τσόμπο
Παρατηρείται τον τελευταίο καιρό μια διάθεση απαξίωσης του περιφερειακού τύπου, από την μεριά της κυβέρνησης. Η δική σας θέση ποια είναι;
Η βασική θέση που θέλω να διατυπώσω είναι ότι οι λύσεις στα προβλήματα των ΜΜΕ και ειδικά του Τύπου συμπεριλαμβανόμενου του περιφερειακού-τοπικού δεν βρίσκονται στις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης.
Κι αυτό για δυο λόγους. Πρώτον, τα ΜΜΕ και ειδικά ο Τύπος έχουν περιέλθει, σαν κλάδος, σε αδιέξοδο εξαιτίας των διαστάσεων και της διάρκειας της οικονομικής κρίσης. Δεύτερον, η κυβέρνηση προσεγγίζει το ζήτημα με μια γραφειοκρατική, κομματική λογική. Δεν ενδιαφέρεται να συμβάλλει στο νέο ξεκίνημα των ΜΜΕ αλλά στην άσκηση επιρροής και στην επιβολή, στο μέτρο του δυνατού, πολιτικού ελέγχου.
Πότε σήμανε η ώρα μηδέν, για τον τύπο;
Η ώρα μηδέν για τα ΜΜΕ και ειδικά για τον Τύπο, αθηναϊκό, δωρεάν διανεμόμενο, περιφερειακό και τοπικό σήμανε το 2008-2009 όταν διαπιστώθηκε η υπερχρέωση του ελληνικού Δημοσίου και η αδυναμία του να καλύψει τις χρηματοδοτικές του ανάγκες στις διεθνείς αγορές. Για να αντιμετωπίσουμε την υπερχρέωση του ελληνικού Δημοσίου και να αποφύγουμε την πτώχευσή του που θα είχε δραματικές συνέπειες, μπήκαμε στο πρώτο πρόγραμμα-μνημόνιο τον Μάιο του 2010. Αρχίσαμε να εφαρμόζουμε μια εξαιρετικά περιοριστική πολιτική θεωρώντας ότι θα βγαίναμε από το πρόγραμμα-μνημόνιο το 2013. Τελικά αργήσαμε και πηγαίναμε για το 2015, ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ με τις ανύπαρκτες μαγικές λύσεις του και μας εγκλώβισε μέχρι το 2018 κι επειδή η κυβέρνηση Τσίπρα άργησε να εφαρμόσει αυτά που συμφώνησε, έχει προγραμματίσει νέα μέτρα μνημονιακού χαρακτήρα για το 2019 και το 2020.
Ποιοι πιστεύεται οτι είναι οι στόχοι της κυβέρνησης;
Προτεραιότητα της κυβέρνησης Τσίπρα δεν είναι η ενίσχυση, με διάφορες πρωτοβουλίες, ενός δοκιμαζόμενου κλάδου, των εργαζόμενων και των εγκλωβισμένων σε αυτόν, αλλά η επιβολή πολιτικού, κομματικού ελέγχου. Η κυβέρνηση έχει συνεννοηθεί με το μεγαλύτερο μέρος της παλαιάς διαπλοκής και πρωταγωνιστεί στη δημιουργία της λεγόμενης νέας διαπλοκής. Οι πρωτοβουλίες που παίρνει έχουν στόχο τον επηρεασμό ή τον έλεγχο των ΜΜΕ και όχι τη βελτίωση της οικονομικής προοπτικής τους. Διαβάζοντας τον νόμο 4487/2017 κατέληξα στο συμπέρασμα ότι ο νομοθέτης δεν έχει σχέση ούτε ενδιαφέρεται να αποκτήσει με την οικονομική πραγματικότητα του κλάδου απλά επιχειρεί να επιβάλει τον πολιτικό, κομματικό έλεγχο για προφανείς λόγους.
Υπάρχει διαφορετική προσέγγιση;
Όταν με το καλό αποκτήσω τη δυνατότητα να αναπτύξω νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της κρίσης στο χώρο των ΜΜΕ και ειδικά του Τύπου θα κινηθώ με βάση τις ακόλουθες προτεραιότητες:
- Διασφάλιση των βασικών ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζόμενων στα ΜΜΕ με έλεγχο της διαδικασίας συρρίκνωσής τους
- Διαγραφή οφειλών ΦΠΑ που αποδεδειγμένα οφείλονται στην μη καταβολή του ΦΠΑ από εκείνους που δεν πλήρωσαν τις διαφημιστικές καταχωρήσεις
- Παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων ΜΜΕ ιδιαίτερα σε περιφερειακό, τοπικό επίπεδο
- Νομοθέτηση της απεμπλοκής μικρών και μεσαίων εκδοτών με τις διευκολύνσεις που εξασφάλισε η κυβέρνηση Τσίπρα σε μεγάλους εκδότες, όπως ο Μπόμπολας και ο Ψυχάρης
- Δέσμευση ευρωπαϊκών κονδυλίων και της αναγκαίας συμπληρωματικής τραπεζικής χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη στο διαδίκτυο των περιφερειακών και τοπικών ΜΜΕ
- Ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση της αύξησης των διαφημιστικών δαπανών των επιχειρήσεων για ένα διάστημα 3-4 ετών, μέχρις ότου αποκτήσει ικανοποιητική δυναμική η ελληνική οικονομία