Κοινωνία
Gov.gr Wallet: Απαντήσεις σε 9 βασικά ερωτήματα
Μπορεί το Gov.gr Wallet να έχει παρουσιαστεί επίσημα εδώ και πάνω από μήνα και αρκετοί να το έχουμε στο κινητό μας, υπάρχει πολύς κόσμος εκεί έξω όμως που αντιμετωπίζει προβλήματα με την χρήση της υπηρεσίας και… θα ήθελε βοήθεια. Για αυτό παρουσιάζουμε εδώ απαντήσεις σε 9 βασικά ερωτήματα
Wallet: Πού και πώς «κατεβάζουμε» την εφαρμογή
Έχε πρόχειρους τους κωδικούς TaxisNet και το κινητό σου. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε Google Play και App Store. Ήδη από τις πρώτες ώρες έχει «κατέβει» από περισσότερους από 100.000 χρήστες ενώ δεκάδες χιλιάδες ταυτότητες και διπλώματα έχουν «ανέβει».
Αν δεν μπόρεσες εξαρχής να μπεις στην εφαρμογή είναι γιατί άνοιξε σταδιακά με κριτήριο τον λήγοντα του ΑΦΜ. Οπότε πρώτοι είχαν πρόσβαση στις 27/7 όσοι έχουν λήγοντα σε -1, αλλά μέρα τη μέρα η πρόσβαση γίνεται καθολική.
Είσοδος στην υπηρεσία Gov.gr Wallet
Απλό:
- Κάνεις ταυτοποίηση μέσω των κωδικών TaxisNet ή web banking
- Επιβεβαιώνεις τον αριθμό του κινητού σου με το SMS που θα λάβεις
- Δημιουργίες και αποθηκεύεις ένα ένα τα ψηφιακά έγγραφα πατώντας πάνω τους και πληκτρολογώντας τον κωδικό που λαμβάνεις και πάλι με SMS
- Τρία SMS = τρεις κωδικοί = τελείωσες.
Γιατί ζητάει την ενεργοποίηση ειδοποιήσεων;
Η λειτουργία ειδοποιήσεων (Push Notifications) είναι απαραίτητη για τη λειτουργία της εφαρμογής, γιατί έτσι θα λαμβάνεις αιτήματα συγκατάθεσης σε περίπτωση ελέγχου ενός ψηφιακού εγγράφου ή σε περίπτωση αιτήματος υπογραφής ενός εγγράφου μέσω του docs.gov.gr.
Αν για κάποιο λόγο δεν λαμβάνεις ειδοποιήσεις, ενώ τις ενεργοποίησες, μπορείς να χρησιμοποιήσεις – για να λύσεις το θέμα άμεσα- τη λειτουργία Quick Scan (διάβασε παρακάτω). Αν όμως το πρόβλημα παραμένει, σβήσε την εφαρμογή και κάνε νέα εγκατάσταση.
Αν αντίθετα λαμβάνεις ειδοποιήσεις συνέχεια ή έλαβες κάποια ενώ δεν το περίμενες, μπορείς να ανακαλέσεις το ψηφιακό έγγραφο (από τις τρεις τελίτσες πάνω δεξιά, για να συνεννοηθούμε) και να το εκδώσεις ξανά.
Gov.gr Wallet: Πώς γίνεται ο έλεγχος και από ποιόν;
Σκέψου τα ψηφιακά έγγραφα σαν τα κανονικά αλλά χωρίς το χαρτί. Όποιος είχε το δικαίωμα να ελέγξει το χάρτινο δίπλωμά σου ή την ταυτότητά σου, μπορεί να ελέγξει και τα ψηφιακά.
Στον έλεγχο θα δείξεις το QR code του κάθε εγγράφου και μετά το σκανάρισμα έχεις δικαίωμα να δώσεις ή όχι τη συγκατάθεσή σου για τον έλεγχο. Εφόσον δώσεις έγκριση, τότε θα εμφανιστεί ένας 6-ψήφιος κωδικός τον οποίο μπορείς να αναφέρεις ή να δείξεις σε όποιον/α κάνει τον έλεγχο. Εκείνος/η θα τον καταχωρίσει και μόνο τότε θα μπορεί να δει τα στοιχεία σου.
Αν υπάρχει κάτι βιαστικό, επιβίβαση σε πτήση, συνωστισμός πχ σε συναυλία, μπορείς να κάνεις έλεγχο με τη λειτουργία Quick Scan. Με αυτή δίνεις «προέγκριση» μόνο για τον αμέσως επόμενο έλεγχο εντός των επόμενων πέντε λεπτών από τη στιγμή ενεργοποίησης της λειτουργίας. Οπότε ο έλεγχος προχωρεί χωρίς την ενδιάμεση έγκριση
Τι μπορώ να κάνω με τα ψηφιακά έγγραφα και τι όχι;
Τα ψηφιακά έγγραφα έχουν ισχύ ίδια με τα χάρτινα οπότε σου κάνουν για κάθε νόμιμη χρήση στο εσωτερικό. Όμως, δεν αποτελούν διεθνή ταξιδιωτικά έγγραφα. Που σημαίνει πως μπορείς να ταξιδέψεις με αυτά στο εσωτερικό- αυτό έγινε ήδη από την πρώτη μέρα λειτουργίας της εφαρμογής!- αλλά όχι στο εξωτερικό (εντός και εκτός Schengen).
Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Gov.gr Wallet μπορείς επίσης να υπογράφεις ψηφιακά κάθε έγγραφο στο docs.gov.gr, δηλαδή: Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου (ψηφιακό γνήσιο της υπογραφής σε ελληνικά και αγγλικά) ή Ιδιωτικό Συμφωνητικό με άλλα φυσικά πρόσωπα.
Τι ΔΕΝ μπορείς; Ακόμα δεν μπορούν τα ψηφιακά έγγραφα να χρησιμοποιηθούν για συναλλαγές με τραπεζικά ιδρύματα ή παρόχους κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας. Για τις υπηρεσίες αυτές ισχύει μεταβατική περίοδος μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2022.
Δεν χρειάζεται να κουβαλάμε πλέον χάρτινο δίπλωμα και ταυτότητα;
Αν δεν θέλεις, ναι. Θα σου χρειαστούν μόνο για τις εξαιρέσεις που αναφέραμε παραπάνω.
Αν χάσω τα χάρτινα έγγραφα ή το κινητό μου;
Μπορείς να δηλώσεις την απώλεια ταυτότητας μέσω του gov.gr και την υπηρεσία «Δήλωση απώλειας αστυνομικού δελτίου ταυτότητας» ή στα κατά τόπους Αστυνομικά Τμήματα.
Για το δίπλωμα μπορείς να δηλώσεις απώλεια σε ΑΤ, ΚΕΠ ή τα γραφεία της Διεύθυνσης Μεταφορών. Μόλις γίνει η δήλωση, θα πάψουν να ισχύουν και τα αντίστοιχα ψηφιακά έγγραφα. Αν χάσεις το κινητό, και πάλι μπορείς να ακυρώσεις τα ψηφιακά έγγραφα μέσω του gov.gr.
Gov.gr Wallet: Δεν μπορώ να εκδώσω ψηφιακή ταυτότητα ή δίπλωμα
Για την ταυτότητα, αν λαμβάνεις μηνύματα αποτυχίας ή τα στοιχεία που παρουσιάζονται δεν είναι ακριβή, πρέπει να απευθυνθείς στο wallet.gov.gr/support.
Αν δεν έχεις χάρτινη ταυτότητα ή αν έχεις δηλώσει απώλεια, δεν μπορείς να έχεις ούτε και ψηφιακή μέχρι να αποκτήσεις νέα.
Στο δίπλωμα τα πράγματα είναι πιο απλά, αν «κολλάς» το πιθανότερο είναι πως δεν έχει γίνει ενημέρωση της άδειας οδήγησης με το ΑΦΜ σου (ισως έχεις κι εσύ εκείνο το αρχαιολογικής αξίας ροζ χαρτονάκι με χειρόγραφο τον ΑΦΜ πάνω). Οπότε μπες εδώ και κάν’ το. Μόλις ενημερωθεί η άδεια οδήγησης με το ΑΦΜ σου θα προχωρήσουν όλα κανονικά.
Πότε ΔΕΝ μπορώ να εκδώσω ψηφιακή ταυτότητα ή δίπλωμα;
Να ξέρεις γενικά πως αν δεν έχεις στα χέρια σου το χάρτινο δίπλωμα ή τη χάρτινη ταυτότητα, δεν μπορείς να εκδώσεις και τα αντίστοιχα ψηφιακά. Για παράδειγμα, εάν ένα από τα δύο έγγραφα τα έχει προσωρινά κάποιος φορέας, γιατί είσαι φαντάρος ή γιατί παραβίασες τον ΚΟΚ, για παράδειγμα, δεν μπορείς να εκδώσεις το αντίστοιχο ψηφιακό μέχρι να πάρεις πίσω το χάρτινο. Εάν έχεις ήδη ψηφιακό, η ισχύς του θα ανακληθεί μόλις δηλωθεί η «κράτηση» του εγγράφου.
Για κάθε άλλη απορία… επικοινωνήστε με το wallet.gov.gr/support.