Άρθρα-Απόψεις
Ηρακλής Φίλιος: «Μην ακούτε τους «πεφωτισμένους» γέροντες για την πανδημία»
«Η πραγματικότητα είναι σκληρή και τραγική. Ορισμένοι γέροντες χωρίς φιλανθρωπία και εμφορούμενοι ενός ανένταχτου θρησκευτικού φανατισμού πήραν ανθρώπους στο λαιμό τους. Το ακούμε στα Μ.Μ.Ε. όπου συγγενείς μιλάνε για γέροντες που έσκαψαν τον λάκκο αγαπημένων τους προσώπων, επιβάλλοντας τους να μην κάνουν το εμβόλιο και να μην φοράνε την μάσκα μέσα στην Εκκλησία και στο τέλος έφυγαν από την ζωή.
Αλήθεια, ποια θεολογία της ορθόδοξης Ανατολής επιτάσσει μία τέτοια αφιλανθρωπία; Ποια θεολογία ασχολείται με το ζήτημα του εμβολίου και της μάσκας; Από πότε το εμβόλιο και η μάσκα έγιναν πνευματικά θέματα; Ποιος γέροντας έχει το ηθικό πλεονέκτημα να ανάγει το εμβόλιο και την μάσκα σε προσωπική υπόθεση, φετίχ, απωθημένο; Μέσα στην Εκκλησία ο καθένας δεν κάνει ό,τι θέλει.
Υπάρχει μία αρχή, υπάρχει μία Σύνοδος, υπάρχει ένα συνοδικό σύστημα από τα πρώτα κιόλας αποστολικά χρόνια (βλ. Αποστολική Σύνοδος 49 μ.Χ. και Οικουμενικοί Σύνοδοι).
Η Εκκλησία εκφράζεται συνοδικά, χωρίς να αποφασίζει ένας για όλους. Οι πιστοί εμπιστεύονται τη Σύνοδο και αυτό μας λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας. Μία επισήμανση σημαντική: Ορισμένοι φονταμενταλιστές χριστιανοί (υπερορθόδοξοι) κάνουν λόγο για τους Πατέρες στα θέματα αυτά, ενώ την ίδια στιγμή αγνοούν τους Πατέρες τους ίδιους αλλά και τα έργα τους, το περιεχόμενο και την σημασία τους. Γι’ αυτό όπου ακούτε να μιλάνε πολύ για παράδοση και Πατέρες, κρατήστε μικρό καλάθι.
Υπάρχουν γέροντες φωτισμένοι με πολύ αγάπη και πολύ διάκριση στα πράγματα. Κάνουν υπακοή (ύψιστη αρετή) στην Εκκλησία, στην φωνή του εκκλησιαστικού συνοδικού σώματος και δεν ξεσηκώνουν τα πνευματικά τους παιδιά. Μάλιστα, στην περιοχή μας σεβάσμιοι γέροντες έκαναν υπακοή στη Σύνοδο, εμπιστεύθηκαν τη Σύνοδο και παρότρυναν τους μοναχούς και τα πνευματικά τους παιδιά να εμβολιαστούν αφού συζητήσουν πρώτα το θέμα με τον προσωπικό τους γιατρό και μόνο.
Δεν πήραν οι γέροντες την θέση του γιατρού, ούτε έβαλαν στην άκρη την επιστήμη.
Η Εκκλησία της Ελλάδος η επίσημη φωνή του συνοδικού συστήματος μέσα από εγκυκλίους ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει τσιπάκι στα εμβόλια και πως δεν είναι αυτό το χάραγμα. Κάθε αντίθετη φωνή είναι εκ του πονηρού και εκ της ημιμάθειας που είναι τρομερά χειρότερη και επικίνδυνη από την αμάθεια.
Η πανδημία έφερε πολλά δεινά και η Εκκλησία ταρακουνήθηκε. «Φάγαμε» ήττα, όπως γράφει στο πρόσφατο βιβλίο του ο καθηγητής Δογματικής του Α.Π.Θ. Χρυσόστομος Σταμούλης. Η Εκκλησία ήρθε αντιμέτωπη με ένα θέμα και εκεί ήρθε ο αιφνιδιασμός, η διχόνοια, η διάσπαση του εκκλησιαστικού σώματος, καθώς αιρετικές φωνές καλούσαν ξανά σε αποστασία.
Όταν ο Επίσκοπος μας Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος μίλησε πριν από καιρό για αιρετικές φωνές έπεσαν πάνω του υποτίθεται «ανώνυμοι» ευσεβιστές και ηθικιστές να τον κατασπαράξουν γιατί ομολόγησε μία μεγάλη αλήθεια, ότι δηλαδή όποιος γίνεται αιτία να διασπαστεί η συνοχή του εκκλησιαστικού σώματος και σκανδαλίζει με την συμπεριφορά του και ξεσηκώνει τον κόσμο είναι αιρετικός. Αυτή είναι η αλήθεια.
Η πανδημία είχε και έχει και την θετική της αποτίμηση. Ξεχώρισε η ήρα από το στάρι. Ορισμένοι γέροντες με μακριές γενειάδες και μαλλιά (από εκεί νομίζουν πως αντλούν την πνευματική τους πατρότητα), με σοβαρό το ύφος ενός προφητολόγου (αφού στην ορθοδοξία η προφητεία πουλάει), με αυστηρότητα στο βλέμμα και οπαδούς να τρέχουν από πίσω τους, ιερείς πνιγμένοι στα κομποσχοίνια και στην μονολόγιστη ευχή, που πάραυτα αγνοούν τον Επίσκοπο τους, ιερείς που οι πιστοί εκτιμούσαν και προτρέπουν τώρα τους ηλικιωμένους να βγάλουν την μάσκα μέσα στην Εκκλησία, έδειξαν το πραγματικό τους πρόσωπο που δεν έχει καμία σχέση με την φιλανθρωπία του ορθόδοξου ανθρωπισμού.
Αυτή η εμμονή να θεωρούν την χρήση της μάσκας μέσα στον ναό βλασφημία και το εμβόλιο διαβολικό πρέπει να εκλείψει. Όμως ήρθε η εποχή που τα πράγματα και οι πιστοί πλέον τους απομονώνουν. Αυτοί οι άνθρωποι που δεν είναι πνευματικοί έχουν διαπράξει μείζων αμάρτημα. Έχουν πάρει στο λαιμό τους κόσμο. Και το βασικότερο; Έχουν τοποθετήσει στη θέση του προσώπου του Χριστού το δικό τους ιδεολόγημα, προσωπείο.
Μιλώντας συνεχώς για την αμαρτία παρά για τη σωτηρία. Επιμένοντας συνεχώς στον διάβολο (τρομοκρατώντας τον κόσμο) και στους δαίμονες (πουλάνε και οι δαίμονες σήμερα) παρά στον γλυκύτατο Νυμφίο και την Βασιλεία του Θεού, την οποία έχουν ανάγει σε αμαρτωλό καρπό για τους «αμαρτωλούς».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, σεβάσμιος και παραδοσιακός Ιεράρχης, άριστος γνώστης της ορθόδοξης θεολογίας, τον οποίο έκαναν πέρα όσοι τον υποστήριζαν, αφού ανέπτυξε τις θέσεις του για την μάσκα και το εμβόλιο, σωστά επισημαίνει σε πρόσφατο κείμενο του: «Όμως, μετά από λίγο χρονικό διάστημα παρουσιάσθηκαν τόσες συνωμοσιολογίες, αντιχριστολογίες, οπισθοδρομικές νοοτροπίες και φανατισμοί που με έκαναν πραγματικά να τρομάξω. Δηλαδή, δεν με φόβισε τόσο το εμβόλιο, παρά τις παρενέργειες που θα μπορούσε να έχει στην υγεία μου, διότι όλα τα φάρμακα και όλες οι ιατρικές επεμβάσεις έχουν παρενέργειες, όσο με φόβισε αυτός ο φανατισμός και η άγνοια μερικών Χριστιανών. Σκέφθηκα ότι τέτοιες νοοτροπίες θα μας κάνουν να συνέλθουμε ύστερα από πολλά χρόνια, ωσάν να επιστρέφουμε στον Μεσαίωνα όταν συγκρούσθηκε η δυτική σχολαστική θεολογία με τα νέα ρεύματα της εποχής».
Μέσα στην πανδημία όλοι έγιναν γιατροί, επιδημιολόγοι, θεολόγοι κ.ο.κ.. Ο πνευματικός είναι για τα πνευματικά και όχι για να φανατίζει και να ξεστομίζει συνωμοσιολογίες που διαβάζει στο διαδίκτυο χωρίς να γνωρίζει την πηγή τους. Ο γιατρός είναι για την υγεία των ανθρώπων και σε εκείνους πρέπει οπωσδήποτε να καταφεύγουμε για το ζήτημα του εμβολιασμού και όχι σε ορισμένους γέροντες που έσκαψαν αρκετούς λάκκους.. Ο ιερέας ακούει την φωνή της Συνόδου και η επιτροπή Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος που ασχολείται με τα ζητήματα αυτά έχει επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων στους κόλπους της (γιατρούς, θεολόγους κ.ά.).
Αν διαβάσετε το μεγάλο σε έκταση και σπουδαίο (επιστημονικά και θεολογικά) έργο του Μ. Βασιλείου, την ‘’Εξαήμερο’’, θα διαπιστώσετε την ποικιλία των επιστημονικών θέσεων στο έργο αυτό. Ο Μ. Βασίλειος στις εννέα του ομιλίες που περιλαμβάνονται στο έργο χρησιμοποιεί ευρέως την φιλοσοφία, την φυσική, την μετεωρολογία, την γεωγραφία, την γεωλογία, την φυτολογία, την φαρμακευτική, την αστρονομία, την ιχθυολογία, την πτηνολογία, την ζωολογία και φυσικά την θεολογία. Δεν στέκεται στην ερμηνευτική της δημιουργίας του κόσμου αποκλειστικά και μόνο στην θεολογία. Το βλέπουμε σε όλους τους Πατέρες αυτό (Γρηγόριο Θεολόγο, Γρηγόριο Νύσσης, Ιωάννη Δαμασκηνό, Μάξιμο Ομολογητή, Νικήτα Στηθάτο κ.α.).
Δίπλα μας μυρίζει θάνατος. Γνωστοί μας έχουν φύγει από την ζωή, αρνητές του εμβολίου και της μάσκας αρχίζουν να αλλάζουν στάση καθώς έχουν περάσει την φάση της νοσηλείας και μετανιώνουν για πολλά που δεν έπραξαν. Την ίδια στιγμή ορισμένοι αμετανόητοι θρησκευτικοί γκουρού και προφητολόγοι (όχι πλέον γέροντες) επιμένουν να σπέρνουν τον τρόμο, τον φόβο και την ανυπακοή, αφού μιλούν για δαίμονες και σφράγισμα και καλούν σε ανυπακοή στον Επίσκοπο. Δείχνοντας αλαζονεία και πνευματική αυτάρκεια, καθαρά εωσφορικά κατάλοιπα μιας αλλοτριωμένης πνευματικά τοποθέτησης του εαυτού τους απέναντι στον Θεό, απέναντι στον συνάνθρωπο. Έως πότε δυο – τρία μοναχικά κουκούλια και δυο – τρία καλυμμαύχια θα αλωνίζουν ανεξέλεγκτα; Απομονώστε τους».
Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος (βαλκανιολόγος, θεολόγος)
Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων