Άρθρα-Απόψεις
Δ. Καλαβρουζιώτης: «Καταστροφή Γέφυρας Εύηνου: Άμεσες λύσεις και συντήρηση υποδομών»
«Στο έλεος της ταλαιπωρίας βρίσκονται οι κάτοικοι των δήμων Μεσολογγίου και Ναυπακτίας, καθώς εδώ και ενενήντα μέρες αφού καταστράφηκε η γέφυρα του Ευήνου που συνδέει τις δύο περιοχές. Καμία ενέργεια δεν έχει γίνει ώστε να βρεθεί μια προσωρινή λύση για την μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής.
Δεκάδες μαθητές και οι οικογένειές τους υφίστανται πρωτοφανή ταλαιπωρία προκειμένου να μεταβούν σε σχολεία και φροντιστήρια της πόλης του Μεσολογγίου ή του γειτονικού Ευηνοχωρίου.
Οι αγρότες της περιοχής δεν μπορούν να μεταβούν στα χωράφια τους με τα αγροτικά μηχανήματα. Αναγκάζονται να περνούν μέσα από τον ποταμό, γεγονός που εκτός της ταλαιπωρίας εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Το πρόβλημα της μετάβασης των αγροτών με τα γεωργικά τους μηχανήματα στα κτήματά τους, που βρίσκονται ένθεν κακείθεν της κοίτης του ποταμού, καθώς και της προμήθειας λιπασμάτων και σπόρων από τα καταστήματα του Ευηνοχωρίου και του Μεσολογγίου, δεν επιλύεται. Απεναντίας, θα συνεχίσει να υπάρχει μέχρι να κατασκευαστεί η νέα γέφυρα. Τούτο σημαίνει οικονομική καταστροφή των αγροτών αυτών, πλήγμα της εθνικής οικονομίας και στέρηση της ελληνικής κοινωνίας από μια σειρά γεωργικά προϊόντα..
Η δυσκολία πρόσβασης επισκεπτών και τουριστών για τα επόμενα δυο χρόνια και πλεον στις Κοινότητες Γαλατά και Περιθωρίου και στις παραλίες του Κρυονερίου και της Καβουρότρυπας θα επιφέρουν την οικονομική καταστροφή των επιχειρηματιών, που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στις περιοχές αυτές.
Την ίδια στιγμή η αγορά του Μεσολογγίου και του Ευηνοχωρίου έχει δεχθεί ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία. Ο Δήμος Ι.Π. Μεσολογγίου έχει αποκοπεί από τον φυσικό του χώρο ως τη Βαράσοβα. Οι τοπικοί φορείς και κάτοικοι επιβάλλεται να αφυπνιστούν. Να ενώσουν τις δυνάμεις τους με του κατοίκους του Γαλατά και του Περιθωρίου και να διορθώσουν το λάθος του «Καλλικράτη». Να μην λησμονούν τον αναγκαίο αντιπλημμυρικό σχεδιασμό της αστικής πόλης Μεσολογγίου και της ευρύτερης περιοχής των Οινιάδων.
Η οδική γέφυρα είναι εκτός λειτουργίας και μία ολική αποκατάστασή της θα πάρει πάνω από 2 χρόνια. Γι’ αυτό και συζητείται να εγκατασταθεί με τη βοήθεια του στρατού μία γέφυρα Μπέιλι (ή Μπέλεϋ). Πρόκειται για ένα είδος μεταφερόμενης, προκατασκευασμένης γέφυρας, που μπορεί να δώσει μία λύση για το διάστημα κατασκευής της γέφυρας.
Ας ελπίσουμε ότι οι επίσημες ανακοινώσεις για τα έργα που θα αναλαμβάνει το Υπουργείο Υποδομών για την αποκατάσταση της οδικής σύνδεσης μέσω της κατασκευής νέας γέφυρας στο Ευηνοχώρι και την εκτέλεση έργων για την αντιπλημμυρική προστασία του έργου, θα ξεκινήσουν το γρηγορότερο και θα περιλαμβάνουν και την προσωρινή λύση. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κατασκευής της γέφυρας.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει ζητήσει εδώ και πολλά χρόνια να δημιουργηθεί ένα μητρώο για κάθε σημαντική υποδομή, όπως είναι τα γέφυρες ή τα αντιπλημμυρικά έργα κτλ. Απαιτούνται κάθε δεκαετία έργα συντήρησης, για παράδειγμα στα πέδιλα της γέφυρας για να αποτρέπονται ζημιές αυτού του μεγέθους . Ο μείζων κίνδυνος προέρχεται από την ανεπάρκεια σε φέρουσα ικανότητα οφειλόμενη, αφενός στα διαρκώς αυξανόμενα φόρτια κυκλοφορίας και αφετέρου στη γήρανση των γεφυρών.
Τι συμβαίνει με τη γέφυρα της Κατοχής, τη γέφυρα της Ερμίτσας ή τη γέφυρα του Αχελώου στο Στράτο; Σε ποια κατάσταση βρίσκεται η στατικότατα τους και η αντοχή τους; Δέχθηκαν ποτέ δομική συντήρηση και σε τι βαθμό; Αυτά τα ερωτήματα ανακύπτουν εύλογα μετά την κατάρρευση της σιδηροδρομικής γέφυρας του Ευήνου και την καθίζηση της παρακείμενης οδικής γέφυρας από τις πλημμύρες του περασμένου Δεκεμβρίου. Όπως και για εκατοντάδες γέφυρες και υποδομές στο εθνικό, επαρχιακό και δημοτικό οδικό δίκτυο όλης της χώρας.
Η αδράνεια της Πολιτείας γίνεται εγκληματική, αν αναλογιστεί κανείς ότι επισήμως το Κράτος έχει αποδεχθεί από το 2009 την κλιματική αλλαγή –που τώρα αναβαθμίστηκε σε κλιματική κρίση- μετονομάζοντας αναλόγως το Υπουργείο Περιβάλλοντος, γνωρίζει δηλαδή ότι οι διαρκώς επαναλαμβανόμενες και με μεγαλύτερη ένταση φυσικές καταστροφές αποτελούν κίνδυνο και όχι «κεραυνό εν αιθρία» για κρίσιμες υποδομές της χώρας.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων οφείλουν να μεριμνήσουν για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιούργησε στους κατοίκους των όμορων Κοινοτήτων η κατάρρευση των γεφυρών του Ευήνου, δίνοντας προτεραιότητα σε προσωρινή και άμεση λύση με την επιδιόρθωση της σιδηροδρομικής γέφυρας. Οφείλουν επίσης να αναλάβουν τον θεσμικό τους ρόλο για την προστασία και συντήρηση των υποδομών του κράτους καθώς και την ανάληψη ευθυνών λέγω αμέλειας έναντι των πολιτών».
Καλαβρουζιώτης Δημήτρης
Διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδος