Αυτοδιοίκηση
Κ. Κορδάτος: «Από την απλή αναλογική, σε Πρόεδρο Κοινότητας με κλήρωση»!
O Υποψήφιος Πρόεδρος της Κοινότητας του Καινουρίου Κώστας Διον. Κορδάτος εξέδωσε το ακόλουθο δελτίο τύπου:
Κώστα Διον. Κορδάτου
υπ. Προέδρου Κοινότητας Καινουργίου – Δήμου Αγρινίου
Για τις τροπολογίες εκλογής Προέδρων Κοινοτήτων
«Από την απλή αναλογική, σε Πρόεδρο Κοινότητας με κλήρωση!!!»
Το Υπουργείο Εσωτερικών με τροπολογίες στο νόμο με τίτλο: «Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων …– Διατάξεις σχετικές με τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠ.ΕΣ», στα άρθρο 52, παρ.5, στο άρθρο 63 καθώς και στο άρθρο 67, το οποίο είναι στη βουλή προς ψήφιση, εκτός των άλλων, τροποποιεί διατάξεις του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 4555/2018 «Κλεισθένης1». Οι τροποποιήσεις που αφορούν την εκλογή των προέδρων Τοπικών Κοινοτήτων επιβάλλουν μια νέου τύπου «πλειοψηφική παρα…αλλαγή»! Προβλέπει ότι όλοι οι συμμετέχοντες σε κάθε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο είναι ταυτόχρονα υποψήφιοι σύμβουλοι και Πρόεδροι κοινότητας (εκλέγονται με σταυρό προτίμησης όλοι), προβλέπει ακόμα ότι μπορεί να προκύψει Πρόεδρος Κοινότητας με κλήρωση!!!
Πολύ φοβούμαστε ότι με τις νέες ρυθμίσεις οι κοινότητες θα περιέλθουν στη δύνη των κομματικών σκοπιμοτήτων και σε πολλές περιπτώσεις δεν θα μπορεί να γίνει ούτε η κλήρωση… και τα χωριά δεν θα έχουν Πρόεδρο. Με την διαδικασία της κλήρωσης ο Πρόεδρος θα είναι ανίσχυρος και οι αποφάσεις του θα αμφισβητούνται.
Πρόσφατες είναι οι δηλώσεις του υπουργού Εσωτερικών κ. Χαρίση, στις 3-12-2018 στο συνέδριο της ΚΕΔΕ, όπου εξήγγειλε τις τροπολογίες στον «Κλεισθένη» για την εκλογή του Προέδρου και ουδέποτε έκανε λόγο για κατάργηση του επικεφαλή του συνδυασμού. Τι μεσολάβησε και έχουμε κάτι άλλο, που προβληματίζει και αναστέλλει προσπάθειες και υποψηφιότητες;
Με τις προτεινόμενες τροπολογίες ουσιαστικά ακυρώνεται το πνεύμα του προκατόχου του, όπως επίσης και η «απλή αναλογική» στις εκλογές για τις Κοινότητες, από ένα ιδιότυπο πλειοψηφικό σύστημα εντός των χωριστών ψηφοδελτίων, με εσωτερικό ατομικό ανταγωνισμό, όπου ουσιαστικά ο θεσμός του Προέδρου Κοινότητας μεταβιβάζεται σε όποιον προκύψει πέρα και έξω από την θέληση των ίδιων των υποψηφίων καθώς και των ψηφοφόρων. Αυτό θα έχει και ως αποτέλεσμα να αποτρέπονται και οι εκλογικές συνεργασίες, από τον φόβο του ανταγωνισμού. Ο άνθρωπος δηλαδή ή κοινωνική προσωπικότητα που επιλέχτηκε για τη θέση του υποψήφιου Προέδρου και θα είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα κάθε συνδυασμού, παύει να υφίστανται, αποδυναμώνοντας εκτός του θεσμού και την εκλογική διαδικασία στις Τοπικές Κοινότητες.
Πρέπει να γνωρίζουν στην κυβέρνηση ότι η συγκρότηση ενός ψηφοδελτίου Κοινότητας συνήθως γίνεται με την πρωτοβουλία του προσώπου που θέλει να ηγηθεί, που τώρα δεν θα υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον. Οι συνδυασμοί δεν είναι κάτι το θεωρητικό, αφαιρετικό και ουδέτερο σχήμα, που εισηγούνται με το παρόν νομοσχέδιο οι διάφοροι τεχνοκράτες του Υπουργείου Εσωτερικών, αλλά είναι μια «ζωντανή» διαδικασία καθημερινής διαπάλης και αξιολόγησης εντός της κοινότητας από τον υποψήφιο Πρόεδρο κάθε συνδυασμού.
Χωρίς αυτά τα ποιοτικά συγκριτικά στοιχεία οι εκλογές θα οδηγηθούν σε παρωδία και «σημαδεμένη τράπουλα» υπέρ των μηχανισμών βάζοντας βόμβα στα θεμέλια του α’ βαθμού αυτοδιοίκησης και με σαφή υποβάθμιση των εκλογών στις Κοινότητες.
Ο δημοκρατικός διάλογος υποβιβάζεται, η συγκρότηση αυτόνομων συνδυασμών εκτός κομματικής στήριξης καθίσταται αδύνατη, ενώ προάγεται ένας ιδιότυπος ατομικός ανταγωνισμός μεταξύ μελών της ίδιας παράταξης και όχι μόνο.
Θα δημιουργηθεί τεράστια σύγχυση στους δημότες- ψηφοφόρους των τοπικών κοινωνιών, με αποτέλεσμα όλη αυτή η διαδικασία να αποτρέπει τους περισσότερος να συμμετέχουν στα ψηφοδέλτια, διότι μπορεί κάποιοι (που μπαίνουν υποψήφιοι για να βοηθήσουν στην εκλογή του υπ. Προέδρου), τώρα να προκύψουν οι ίδιοι (υποχρεωτικά) και ως Πρόεδροι Κοινότητας.
Μετατρέπεται δηλαδή το αναλογικό σύστημα σε πλειοψηφικό και αντί της θέσης του υποψήφιου κοινοτικού συμβούλου ο κ. υπουργός εσωτερικών τους θεωρεί apriori υποψήφιους προέδρους! Αυτό είναι «πρωτοτυπία» και δεν γνωρίζουμε σε ποια εκλογικά συστήματα κρατών στηρίχθηκε αυτή η λογική.
Θα πρέπει να είναι γνωστό, αν βέβαια το γνωρίζουν οι συντάκτες του νόμου, ότι δεν μπορούν να συγκροτηθούν εύκολα ψηφοδέλτια Κοινότητας με το υποχρεωτικό πλαφόν του 40% μεταξύ των δύο φύλων, πόσο μάλλον δε τώρα που δεν θα υπάρχει, επικεφαλής της παράταξης ως υποψήφιος Πρόεδρος να πάρει εκείνες τις πρωτοβουλίες για τη στελέχωση του ψηφοδελτίου.
Με αυτή τη διάταξη νόμου, που το Ελληνικό κοινοβούλιο καλείται να νομοθετήσει, υποβόσκει ο κίνδυνος να μην μπορούν να συγκροτηθούν ψηφοδέλτια (από μόνα τους), χωρίς το κίνητρο του αξιώματος του Προέδρου κοινότητας, εκτός αυτών των μηχανισμών που ισχύει «σιδηρά» κομματική πειθαρχία!
Αν η κυβέρνηση ήθελε να καταργήσει το αναλογικό σύστημα (ψηφοδέλτια) που η ίδια νομοθέτησε το καλοκαίρι, υπέρ ενός καθαρά πλειοψηφικού συστήματος, ας θεσπίσει το ενιαίο ψηφοδέλτιο και για τις Κοινότητες με πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων.
Πενήντα (50) ημέρες πριν τις εκλογές, όπου άρχισαν να εκτίθενται υποψήφιοι ως πρόεδροι Κοινοτήτων αντιλαμβάνεται όποιος ασχολείται με την αυτοδιοίκηση ότι ενέχονται στοιχεία χειραγώγησης των εκλογών και αυτό δεν αρμόζει σε δημοκρατικά εκλογικά συστήματα.!
Οι συντάκτες των τροπολογιών και οι βουλευτές του Ελληνικού κοινοβουλίου οφείλουν να γνωρίζουν τις παρενέργειες αυτών των διατάξεων στις τοπικές κοινωνίες κι όταν απαξιώνονται οριστικά τα χωριά μας.
Οι τροποποιήσεις τι τελικά διορθώνουν στο νόμο και για ποιο λόγο τίθενται για ψήφιση στο κοινοβούλιο; Πάντως τη λαϊκή συμμετοχή δεν την διευρύνουν, αντίθετα την απαξιώνουν.
Αυτές οι παλινωδίες και η προχειρότητα φανερώνουν και μια αγωνία για τον περιορισμό αδέσμευτων δυνάμεων και ανεξάρτητων φωνών..
Υποχρεούνται τα αυτοδιοικητικά συνδικαλιστικά όργανα σε όλα τα επίπεδα άμεσα να τοποθετηθούν και να ενημερωθούν οι τοπικές κοινωνίες.
Τέλος οφείλει ο αρμόδιος υπουργός, ο Πρόεδρος της Βουλής και όλοι οι βουλευτές να δουν το ζήτημα με τη δέουσα προσοχή, όπως αρμόζει σε αυτό το σοβαρό θέμα αν τους ενδιαφέρει η κοινωνική συνοχή και η συμμετοχή στις αυτοδιοικητικές εκλογές άξιων και αποδεκτών από τους δημότες υποψηφίων.
Ενδεικτικά παραθέτω ορισμένες περιπτώσεις που χρήζουν ανάλογης προσοχής και πρέπει να αντιμετωπιστούν:
- Καταργείται ο επικεφαλής του συνδυασμού ως υποψηφίου Προέδρου Κοινότητας.
- Στην εκλογή του Προέδρου Κοινότητας για όσες περιπτώσεις δεν έχουν πάρει το 50%+1δτων ψήφων δεν προβλέπεται η 2η Κυριακή, που είναι αίτημα και της ΚΕΔΕ.
- Μετατρέπει σε πλειοψηφικό σύστημα την εκλογή κάθε συμβούλου – προβλέποντας μάλιστα και ποιος θα γίνεται Πρόεδρος Κοινότητας (ο πρώτος σε ψήφους εντός του ψηφοδελτίου), αφαιρώντας αυτό το δικαίωμα να το καθορίζουν οι ίδιοι που συγκροτούν το ψηφοδέλτιο για αντικειμενικούς και υποκειμενικούς λόγους.
- Δεν προβλέπεται τι γίνεται στις περιπτώσεις που οι πρώτοι σε ψήφους του 1ου ή και του 2ου συνδυασμού δεν επιθυμούν να θέσουν υποψηφιότητα για τη θέση του Προέδρου Κοινότητας (δεν κατεβαίνουν όλοι για Πρόεδροι)!
- Τι γίνεται στις περιπτώσεις όταν δεν υπάρχει ισοψηφήσας για να γίνει κλήρωση και ενώ δεν λαμβάνει κανένας και στις τρεις ψηφοφορίες ικανό αριθμό ψήφων που να αντιστοιχούν στην απόλυτη πλειοψηφία των μελών του κοινοτικού συμβουλίου, όπως ορίζει ο νόμος;
- Γιατί δεν προβλέπεται η σχετική πλειοψηφία στην εκλογή Προέδρων, αλλά θεσπίζεται εκλογή Προέδρου Κοινότητας με κλήρωση;
Κορδάτος Διον. Κώστας(Τάκης)
Υποψήφιος Πρόεδρος Κοινότητας Καινουργίου
Καθηγητής / Μηχανολογίας – ΕΠΑ.Λ Καινουργίου
Αντιπρόεδρος Β’ Ε.Λ.Μ.Ε. Αιτωλ/νίας
Πρόεδρος ΠΕΤΕΕΜ