Connect with us

Εκδηλώσεις

Μεσολόγγι: Συγκίνηση και μνήμες σε μια πρωτότυπη παρουσίαση – Το νέο βιβλίο της Φωτεινής Μυλωνά-Ραΐδη (Photos)

den einai touto t adiko 1

Kάθε φορά που ακούμε στο ραδιόφωνο ή διαβάζουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον τύπο για κάποια βιβλιοπαρουσίαση, μας δημιουργούνται στον νου συγκεκριμένοι συνειρμοί. Ένα πάνελ, συνήθως, από ομιλητές που άλλος θα μιλήσει για την προσωπικότητα του συγγραφέα κι άλλος ή άλλοι για το συγκεκριμένο του έργο, απαγγέλοντας μερικά αποσπάσματά του, κι ο-η συγγραφέας στο τέλος που θα αποφωνήσει και θα απαντήσει σε ερωτήσεις του κοινού.

%CE%9C 2

Τελευταία, συνηθίζεται να κλείνει η όλη εκδήλωση με ζωντανή μουσική, που δεν έχει κατ’ ανάγκη κάποιο ταίριασμα με το περιεχόμενο του βιβλίου. Αυτός είναι ο κανόνας. Στον κανόνα, όμως, όπως σε κάθε κανόνα, υπάρχουν κι οι εξαιρέσεις! Φωτεινές θα έλεγα, αν ταυτίσω τον χαρακτηρισμό με το όνομα της συγγραφέα. Της Φωτεινής Μυλωνά-Ραΐδη, που παρουσίασε το μυθιστόρημά της, «Δεν είναι τούτο τ’ άδικο…», εκδόσεις Υδροπλάνο, στις 13 Νοεμβρίου στο αμφιθέατρο της Περιφέρειας στο Μεσολόγγι.

Η προσπάθειά της να παρουσιάσει το έργο της δραματοποιημένο με τρόπο υπαινικτικό της υπόθεσής του οξύνοντας το ενδιαφέρον του αναγνώστη για ουσιαστική μελέτη του, δεν ήταν η πρώτη. Είχε προηγηθεί κάτι αντίστοιχο από μεριάς της, στο κτίριο Χρυσογέλου, στο Μεσολόγγι, πριν κοντά ένα χρόνο, παρουσιάζοντας τότε το νεανικό της μυθιστόρημα, «Έξω απ’ τη χρυσή κορνίζα», εκδόσεις Αναγνώστης.

Το πρώτο της εκείνο εγχείρημα λειτούργησε προσθετικά του πάνελ των ομιλητών. Η δραματοποίηση, με την οποία επεδίωξε να καινοτομήσει έγινε στο τέλος από την εφηβική θεατρική ομάδα του Πολιτιστικού εργαστηρίου με υπεύθυνη για τη σκηνοθεσία την κ. Ελευθερία Τσακανίκα. Λειτούργησε σαν δοκιμή με θετικό, όμως, αντίχτυπο κι ευμενή σχόλια.

Πιο ώριμη και κατασταλαγμένη στις επιλογές της στις 13 Νοεμβρίου του 2022 στο Αμφιθέατρο της Περιφέρειας και πάλι στο Μεσολόγγι, ανέτρεψε τον «κανόνα!» Χρησιμοποίησε ένα μόνο αναλόγιο για να καλωσορίσει η ίδια τον κόσμο.

Στο ίδιο αναλόγιο μια δοκιμασμένη κριτικός λογοτεχνικών έργων, η οποία συνάμα είναι φιλόλογος και Δρ Κοινωνιολογίας, η κ. Μίνα Πετροπούλου, με μία ολιγόλεπτη, πλην όμως ουσιαστική και με μοναδική πληρότητα ομιλία έκανε μια συνολική αποτίμηση του συγκεκριμένου έργου της. Δεν ήταν παρά ένα «πρελούδιο», μια μικρή εισαγωγή αυτού που επακολούθησε…

%CE%9C 3

Το καίριο μέρος της παρουσίασης είχε αναλάβει η Θεατρική ομάδα ΠΡόΒΑ και η πολλαπλά δοκιμασμένη για χρόνια, με σημαντικές καταγραφές στη σκηνοθετική της δουλειά η κυρία Ζέτα Λάττα.

Η κ. Λάττα με την έμπειρη πια ομάδα της των ερασιτεχνών ηθοποιών κατάφερε σε μια 45λεπτη παρουσίαση να απογειώσει το έργο της συγγραφέα και να μεταγγίσει στους παρευρισκόμενους τη συγκίνηση, που απορρέει από την καταγραφή των γεγονότων της ηρωικής και τραγικής συνάμα περιόδου του 1939-1947 που αναφερόταν το μυθιστόρημά της συγγραφέα.

Η συγγραφέας σε ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περιγράφει τις εντυπώσεις της:

Ήξερα ότι δεν θα είναι μια συνηθισμένη παρουσίαση με το καθιερωμένο τυπικό. Ή έστω και με λίγη μουσική στο τέλος, όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια.

Το ήξερα και το ήθελα. Γι’ αυτό κι η πρότασή μου στη σκηνοθέτρια κ. Ζέτα Λάττα και στη θεατρική της ομάδα Πρόβα.

Το βιβλίο μου της ήταν ήδη γνωστό. Το είχε με δική της πρωτοβουλία αγοράσει και το είχε διαβάσει. Της άρεσε και δέχτηκε. Χωρίς πολλές κουβέντες. Λιτά κι απλά, με δέσμευση, όπως σε κάθε επιλογή της, ευθύνης και μέγιστο αίσθημα αγάπης στο ωραίο.

Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω τις τελευταίες τους πρόβες…

Όμως άλλο η πρόβα κι άλλο η επίσημη παρουσίασή του!

Η μαγεία της πρώτης εικόνας των ηθοποιών να ξεδιπλώνουν μέσα από νήματα κουβαριών τις ζωές των ηρώων του έργου μου με τα πιο εμφανή χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους και τα μέρη στα οποία κατοικούν, με μαγνήτισε. Η αναφορά τους στη συνέχεια στα σημαντικά γεγονότα της ζωής τους με τρόπο αφαιρετικό της αληθινής ουσίας τους και της επίδρασης που είχε στις ζωές τους, της άφησαν άπλετο χώρο για τον ορισμό, μέσα από δράση, της εποχής που έδρασαν. Μια εποχής όπου συνυπήρχε το τραγικό με το ηρωικό στοιχείο. 1939-1947 το εύρος της…

Ερασιτέχνες οι ηθοποιοί που έλαβαν μέρος, αλλά με ψυχή και δουλειά επαγγελματία σκιαγράφησαν την εποχή μέσα από τα πιο συνταραχτικά γεγονότα, που έλαβαν χώρα στη διάρκειά της.

Ο Δημήτρης Δημητρόπουλος, γνωστός σκηνογράφος, έβαλε την πινελιά του μέσα από αυθεντικά της εποχής αντικείμενα.

Τα σκηνοθετικά ευρήματα της σκηνοθέτριας, κ. Ζέτας Λάτα εντυπωσιακά. Η παλιά χειροκίνητη μηχανή, που ο ήχος της μεσολαβούσε στις σκηνές, ήχος ήρεμης ζωής σπαρασσόμενος από τα γεγονότα που μεσολαβούσαν, με το σεντόνι μπροστά της, οθόνη κινηματογράφου, όπου προβάλλονταν εμβόλιμα σκηνές εκείνης της εποχής, η επαναλαμβανόμενη ηχώ απ’ την κραυγή «Πόλεμος!», που ανέτρεψε την προϋπάρχουσα πραγματικότητα των ανθρώπων εκείνης της εποχής, τα τραγούδια που ακούστηκαν, -του γάμου, το μοιρολόι της Παναγίας του Βάρναλη, ο Άρης- και πόσα μα πόσα άλλα ακόμα…

Η τελευταία σκηνή μέσα από το ημερολόγιο του Κρικελλιώτη Γιώργη ήταν ξεχωριστή. Το «Δεν είναι τούτο τ’ άδικο…» του τίτλου του βιβλίου ήχησε στ’ αυτιά μας με τον σπαραγμό μιας συγκλονιστικής αποτίμησης των όσων έγιναν, αλλά και της πρόνοιας για τον επόμενο καιρό, με την έγνοια και προτροπή για ενδυνάμωση κι αγώνα!

Εξαιρετική ήταν κι η πλαισίωσή του με την κριτική ματιά της κ. Μίνας Πετροπούλου, φιλογόγου, Δρα Κοινωνιολογίας και κριτή λογοτεχνικών έργων. Η ματιά της σφαιρική κι η ανάλυση του έργου μου πλήρης. Συνάρπασε τους παρευρισκόμενους με την ποιότητα της τοποθέτησής της ανεβάζοντας αισθητά τον πήχη παρόμοιων αναφορών στο μέλλον. Ο λιτός κι ουσιαστικός λόγος της, η τέλεια άρθρωσή της, αλλά και το συναίσθημα που μετάγγιζε μέσα απ’ αυτόν κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον όλων. Δίκαια εισέπραξε στο τέλος το «Μπράβο» τους, από καρδιάς!

Ο απόηχος της βραδιάς, νωπός ακόμα, έμεινε στη σκέψη όλων, καταγράφοντας μια πρωτοτυπία στη μορφή της βιβλιοπαρουσίασης. Μια πρωτοτυπία που ξεκίνησε από μία επαρχιακή πόλη, όπως το Μεσολόγγι. Το Μεσολόγγι που επιμένει και καινοτομεί.

image 25

Δείτε περισσότερες εικόνες από την παρουσίαση:

315444548 10224662322678380 3415076814071961469 n

314707562 10224662323758407 3532212165761809393 n

315335554 10224662325238444 6393273543763141699 n

315420047 10224662335358697 8575509147928565369 n

314887871 10224662337238744 3777596676564671183 n

314757617 10224662334438674 8065625189079151730 n

315867896 10224662335238694 4507945336346697096 n

314884970 10224662346358972 7980319311014730812 n

314841001 10224662348439024 7726364561981383692 n

315002298 10224662350439074 2395627654862870182 n

315551116 10224662361519351 642647789683632836 n

315547857 10224662326158467 3121655755255450751 n

314774946 10224662343558902 1631644237352823579 n

314897004 10224662349719056 2737514888818105104 n

315189325 10224662348759032 241436824122003523 n

315679438 10224662343038889 3064744834514288485 n

314803492 10224662341038839 2794270285088727699 n

314816494 10224662348159017 5491571609056702511 n

315197323 10224662407400498 2789730239224867091 n

315542950 10224662415840709 5305134995540770778 n

314978287 10224662416520726 1462448127949920507 n

315283016 10224662338198768 8486509498254791666 n

314708992 10224662339518801 8175094493997146515 n

314810973 10224662416320721 5000709922916632929 n

315411225 10224662154074165 1644657685432062328 n

314915771 10224662174754682 9129567236780576548 n

314406942 10224662342078865 7683318227617885856 n

315102730 10224662421680855 8676966048822193309 n

315370662 10224662421440849 3555398671314785542 n

315296596 10224662335998713 6078185071895134518 n

Advertisement

AgrinioTimes ©2014