Άλλες Ειδήσεις
Οι μεταξοτυπίες στην ανατροφή των παιδιών
Μπορεί η διάδοση της τέχνης μέσα από τις μεταξοτυπίες να βοηθήσει την ανάτυξη ενός παιδιού;
Η τέχνη εν γένει, όχι μόνο η ζωγραφική, αλλά και η μουσική, το θέατρο, η λογοτεχνία, συνεισφέρουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη των παιδιών. Το ευτύχημα είναι, ότι οι γονείς αντιλαμβάνονται τη δραστική επιρροή της τέχνης στα εξελικτικά στάδια του παιδιού τους και την προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο. Σε επιβεβαίωση των προηγούμενων έρχονται πολυάριθμες μελέτες και έρευνες των τελευταίων ετών. Η έκθεση στην τέχνη νηπίων και παιδιών ηλικίας έως 8 ετών δε θεωρείται πλέον κάτι προαιρετικό.
Από προαιρετικός τρόπος για να εκφράσει το παιδί τη δημιουργικότητά του, πλέον η τέχνη έχει καταστεί το μέσο να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την αλληλεπίδραση αρκετών παιδιών γύρω από ένα έργο, όπου μαθαίνουν να μοιράζονται, να βοηθούν, να νοιάζονται. Επιπρόσθετα αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο τα βοηθά να ανακαλύπτουν τον κόσμο. Μικρά παιδιά που στέκονται μπροστά από μεταξοτυπίες παρατηρώντας συγκεκριμένα έργα τέχνης ανταλάσσουν ιδέες, εντυπώσεις. Άσχετα με το τι θα παρατηρούσε ένας μεγάλος και αν «πιάνουν το νόημα», η ουσία είναι η αλληλεπίδραση. Αν από την άλλη μεριά βρεθούν σε ένα αναγνωστήριο ή ένα θέατρο για παιδιά, η διαδραστικότητα είναι που τα βοηθά στην όξυνση των δεξιοτήτων τους.
Τα χαρακτικά στη διάθεση της art therapy
Τα χαρακτικά συνεισφέρουν στη διάδοση της τέχνης λόγω της παραγωγής πολλών αντιτύπων. Περισσότερα αντίτυπα σημαίνει περισσότερη τέχνη. Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί το κατάλληλο έδαφος για την περιβόητη art therapy. Τι είναι όμως το εν λόγω είδος θεραπείας; Η εικαστική ψυχοθεραπεία, όπως είναι ευρύτερα γνωστή, κερδίζει έδαφος και στην Ελλάδα ως κύρια ή συμπληρωματική θεραπεία. Χρησιμοποιεί τη δημιουργική έκφραση μέσω εικαστικών ως τρόπο επικοινωνίας του θεραπευόμενου με τον θεραπευτή. Λέξεις ή σκέψεις, που είναι δύσκολο για τον θεραπευόμενο να εντοπιστούν αποτυπώνονται σε έναν καμβά. Ο θεραπευτής τότε τον βοηθά να καταλάβει μέσα από συμβολισμούς και ασυνείδητα στοιχεία εκφραζόμενα στην εικόνα. Τότε με τη βοήθεια αυτής της μη λεκτικής επικοινωνίας ξεκινά η διαδικασία της επούλωσης.
Ο συγκεκριμένος τρόπος θεραπείας εφαρμόζεται και σε ενήλικες με κατάθλιψη ή εξαρτήσεις, αλλά και σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Τα χαρακτικά ακόμη και η διαδικασία της εκτύπωσης μέσω μεταξοτυπίας -κυρίως για μεγαλύτερα παιδιά- μπορεί να φανούν πολύ χρήσιμα. Για του λόγου το αληθές διεξήχθη έρευνα με αντικείμενο τη συσχέτιση της ζωγραφικής με την συναισθηματική εξισορρόπηση της σχέσης μεταξύ ενηλίκων και παιδιών. Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά 6-12 χρονών. Αποδείχθηκε λοιπόν, ότι η ζωγραφική κατευνάζει τα αρνητικά συναισθήματα κάποιου, όταν του ζητηθεί να ανακαλέσει λεπτομέρειες σχετικές με ένα άσχημο προσωπικό συμβάν. Κατόπιν των προαναφερθέντων γεννάται το ερώτημα: Πως θα γίνει η εισαγωγή της τέχνης στη ζωή του παιδιού;
Μεταξοτυπίες Φασιανού σε κεντρικό ρόλο στην παιδεία
Δεν είναι τυχαίο, ότι εδώ και δεκαετίες τα σχολικά βιβλία έχουν εικόνες του Αλέκου Φασιανού, με τις μεταξοτυπίες Φασιανού να διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στη διάδοση του έργου του. Γι’ αυτό άλλωστε και στην Ελλάδα ο εν λόγω καλλιτέχνης με το χαρακτηριστικό στυλ του είναι αναγνωρίσιμος ακόμη και από μικρά παιδιά. Πρόκειται για τον καταλληλότερο ζωγράφο με τα έργα του οποίου μπορεί να έρθει σε επαφή ένα παιδί. Ο ίδιος ζωγράφιζε σαν παιδί, ενώ ο παιδικός αυθορμητισμός του και η αισιοδοξία του είναι διάχυτα στοιχεία στα έργα του ελκύοντας μικρούς και μεγάλους.
Η έφεση των παιδιών στην τέχνη είναι έμφυτη, δε χρειάζεται να κοπιάσει για να την ενσταλλάξει ένας γονέας. Αυτό που μπορεί να κάνει για να την ενδυναμώσει, είναι να δείξει πίστη στο παιδί και σε αυτό που βλέπει. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να παρατηρήσουν και να βγάλουν συμπεράσματα γι’ αυτό που βλέπουν. Αποδεχτείτε τις διατυπώσεις τους βοηθώντας τα έτσι να κάνουν το επόμενο βήμα. Μην ξεχνάτε, ότι η περιέργεια είναι στη φύση των παιδιών. Χάρη σε αυτή μαθαίνουν τον κόσμο και τα άπειρα «γιατί», που διατυπώνουν μπορούν στην τέχνη να βρουν τις πιο εποικοδομητικές απαντήσεις. Όταν βρεθούν μπροστά σε μεταξοτυπίες Φασιανού, αφήστε τα να τις παρατηρήσουν και να πουν τι τους εμπνέουν. Τα παιδιά λατρεύουν να τους δείχνουν εμπιστοσύνη οι μεγάλοι και αυτό φαίνεται στην εξέλιξή τους.
Η τέχνη σε ρόλο διδασκάλου στη Sianti Gallery
Αρχικά θεμέλιος λίθος της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, όπως αυτών στη sianti gallery, είναι η δημιουργική συνύπαρξη μεταξύ του δημιουργείν και του παρατηρείν την τέχνη. Έχει καταστεί κοινή πρακτική σε μουσεία και γκαλερί πια η δημιουργία τέχνης σχετικής με μια μόνιμη έκθεση. Έτσι τα παιδιά και κατανοούν την έκθεση που είδαν και την κάνουν κτήμα τους ενισχύοντας τις δεξιότητές τους με δικές τους δημιουργίες. Στην Ελλάδα καθοριστικό ρόλο σε αυτό διαδραματίζουν γκαλερί αλλά και παιδικά μουσεία με σχετικές δράσεις. Το παιδί μπορεί να δημιουργήσει, να έρθει σε επαφή με τις ύλες και τα χρώματα.
Κοινός τόπος για όλες αυτές τις δραστηριότητες είναι να εμπνεύσουν γονείς, που εν συνεχεία θα παρακινήσουν τα παιδιά στη λογική του καλλιτέχνη. Το θέμα δεν είναι να μιμηθούν έναν ζωγράφο, γλύπτη, μουσικό κλπ, αλλά να εμπνευστούν από αυτόν. Έτσι γονιός και παιδί θα συμπορευθούν όχι για τη δημιουργία μιας κόπιας, αλλά για να φτιάξουν κάτι μοναδικά δικό τους με αφετηρία το έργο ενός δημιουργού. Με αυτόν τον δημιουργικό τρόπο γκαλερί, όπως η sianti gallery, αλλά και μουσεία εισάγουν και τα παιδιά σε έναν χώρο, που έως τώρα ήταν αυστηρά διατεθιμένος για μεγάλους.