Πρωτολογία
Κυρία Υπουργέ, κύριοι Υφυπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ένα σύντομο σχόλιο για την έγκριση του προϋπολογισμού του 2019 από την Κομισιόν. Έχουμε δει πολλές φορές τους θεσμούς να συναινούν σε κάτι και αμέσως μετά να αλλάζουν στάση. Καλό θα ήταν να προκρίνετε τους χαμηλούς τόνους έναντι των πανηγυρισμών. Διότι, τα υπερβολικά πρωτογενή πλεονάσματα για τα οποία έχει δεσμευτεί η χώρα βασίζονται στην υπερφορολόγηση της παραγωγικής δραστηριότητας και κάθε μορφής περιουσίας με άμεση αρνητική επίπτωση στη ρευστότητα, τις επενδύσεις, την κατανάλωση, την απασχόληση.
Αυτά για να συνεννοούμαστε.
Επί του νομοσχεδίου:
Με το παρόν νομοσχέδιο, η κυβέρνηση παραδέχεται έστω και με τρία χρόνια καθυστέρηση την αποτυχία του νόμου Κατρούγκαλου. Ο τίτλος του, ωστόσο, είναι παραπλανητικός. Διότι, οι ρυθμίσεις δεν αφορούν στο σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών, των αυτοαπασχολούμενων και των αγροτών, αλλά το 1/6 αυτών.
«Δεν ελαφραίνει τον κόσμο από τα οικονομικά του βάρη», όπως είπατε κυρία υπουργέ στην Επιτροπή. Σε ένα σύνολο 1,5 εκατ. ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών, ο αριθμός των επωφελούμενων των ρυθμίσεων που εισηγείται η κυβέρνησή σας προσεγγίζει τις 250.000. Επομένως, μιλάμε για ένα μικρό βήμα προς μια μικρή βελτίωση. Με φειδώ, λοιπόν, οι πανηγυρικοί χαρακτηρισμοί περί του μεγάλου κοινωνικού αντίκτυπου που έχουν οι παρεμβάσεις σας.
Σας είδαμε, κυρία υπουργέ, να στήνετε στην Επιτροπή ένα τεχνητό δικομματισμό ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ. Γνωστή η τακτική των δίπολων στη στρατηγική του κόμματός σας. Αναρωτηθήκατε κυρία υπουργέ, «ποιος ακριβώς βούλιαξε την οικονομία της χώρας στην ύφεση», σχολιάζοντας τα όσα είπε ο κ. Βρούτσης.
Αναρωτιόμαστε και εμείς και όλοι οι Έλληνες πολίτες: Γιατί αφήσατε στο απυρόβλητο τη διακυβέρνηση Καραμανλή εξαιρώντας την περίοδο 2004-2009 από την Εξεταστική για τα Μνημόνια;
Στο Μνημόνιο μπήκαμε το Μάιο 2010 και οι εθνικές εκλογές έγιναν τον Οκτώβριο του 2009. Γιατί αυτή η ομερτά για την περίοδο 2004-2009; Ποιον και τι καλύπτει αυτή η αφωνία; Δηλαδή σε 7 μήνες κυβέρνησης Γιώργου Παπανδρέου – ΠΑΣΟΚ δημιουργήθηκε το πρόβλημα της κρίσης; Και όχι τα 5,5 προηγούμενα χρόνια κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η κυβέρνηση Καραμανλή αύξησε περίπου 120 δις ευρώ το δημόσιο χρέος της χώρας, από τα 180 δις ευρώ στα 300 δις ευρώ και τις πρωτογενείς δαπάνες της γενικής κυβέρνησης κατά 42 δις ευρώ;
Κύριοι της Κυβέρνησης,
Είναι εξόφθαλμη και πρωτοφανής η στήριξη στην καραμανλική δεξιά!
Και προκλητική, καθώς αντί να προτείνετε η Εξεταστική για τα μνημόνια να διερευνήσει σε βάθος την περίοδο αυτή για να αποκαλυφθεί τι πραγματικά οδήγησε τη χώρα στην οικονομική κατάρρευση, εσείς πετάτε λάσπη στον ανεμιστήρα ακόμη και για τον Κώστα Σημίτη, τον πρωθυπουργό που άλλαξε την εικόνα της Ελλάδας.
Τον πρωθυπουργό για τον οποίο μιλάει το έργο του.
Να θυμίσω:
- Την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ.
- Την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ.
- Το Ελσίνκι
- Την προετοιμασία της χώρας μας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
- Τα μεγάλα έργα που φέρουν τη σφραγίδα του ως πρωθυπουργού.
Κύριοι, η υπόθεση που έρχεται σήμερα ξανά στο προσκήνιο έχει ήδη κριθεί το 2006. Δεν είναι λύση να πηγαίνουμε προς τις εκλογές πυροδοτώντας τη σκανδαλολογία, φέρνοντας συνεχώς υποτιθέμενα σκάνδαλα που τώρα ήρθαν δήθεν στην επιφάνεια.
Εμείς είπαμε, καμία συγκάλυψη!
Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στη δικαιοσύνη και είμαστε ασφαλείς ότι τίποτα δεν καλύπτεται και την αφήνουμε ανεπηρέαστη να κάνει τη δουλειά της.
Αυτό επιβάλλει η δημοκρατία που θέλουμε να υπηρετούμε.
Θέλετε συνεργασία για τη μεγάλη Κεντροαριστερά, όμως έτσι δεν οικοδομούνται σχέσεις.
Η μέθοδος της σκανδαλολογίας γκρεμίζει τις όποιες γέφυρες υπάρχουν.
Και σας το λέει κάποιος που και Κεντροαριστερός είναι και Κεντροαριστερά βλέπει.
Κύριοι, η οποιαδήποτε πολιτική συμπεριφορά δεν αποτελεί πολιτικό συμπεριφορισμό.
Να επανέλθω επί του νομοσχεδίου:
Σας είδαμε να συναγωνίζεστε με τον Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Βρούτση για το ποιος είναι ο υπερασπιστής της κοινωνικής ασφάλισης. Δυστυχώς, στο ασφαλιστικό, τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και η Νέα Δημοκρατία παίρνει βαθμό κάτω από τη βάση.
Διότι και οι δυο αποτύχατε να συνεχίσετε τις μεγάλες τομές που έκανε το ΠΑΣΟΚ στον χώρο της κοινωνικής ασφάλισης.
Από την καθολική ασφαλιστική κάλυψη της χώρας, με την πρόσθετη ασφάλιση των αγροτών, τη σύνταξη των ανασφάλιστων υπερηλίκων από τον ΟΓΑ, την άδεια εγκυμοσύνης 2 μηνών και τη διεύρυνση γονικής άδειας, την προστασία της μητρότητας, το ΕΚΑΣ, τη Βοήθεια στο Σπίτι, τα ΚΔΑΠ, τους παιδικούς και βρεφονηπιακούς, τα προγράμματα του ΟΑΕΔ για τους ανέργους, έως το Ενιαίο Κέντρο Πληρωμής των Συντάξεων, τη Διαύγεια, το ηλεκτρονικό μητρώο ασφαλισμένων ΑΜΚΑ, των Δημοσίων Υπαλλήλων, των Συνταξιούχων, την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, τον ΕΟΠΥΥ και το Ταμείο Αλληλεγγύης Γενεών.
Μεταρρυθμίσεις μέσα στην κρίση της Κυβέρνησης Γιώργου Παπανδρέου – ΠΑΣΟΚ.
Αυτές είναι μεταρρυθμίσεις με πραγματικό κοινωνικό αποτύπωμα.
Ούτε η σύνδεση των εισφορών με τα εισοδηματικά κριτήρια, ούτε οι λύσεις τύπου Πινοσέτ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η προαγωγή της λειτουργίας της κοινωνικής ασφάλισης, η κατοχύρωση του δημόσιου και καθολικού χαρακτήρα, για εμάς που υπηρετήσαμε τη χώρα μέσα από τη μεγάλη Δημοκρατική Παράταξη στη μακρά και ευημερούσα περίοδο της Μεταπολίτευσης, αποτέλεσε βασική πολιτική επιλογή.
Με πλήρη συνείδηση, δεδομένων των συνθηκών που επικρατούσαν τότε, την εξαιρέσαμε από το πεδίο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, θεωρώντας ότι ο ρόλος της ιδιωτικής ασφάλισης μπορεί να είναι μόνο συμπληρωματικός.
Για να προστατεύσουμε τους ασφαλισμένους από τους επιχειρηματικούς κινδύνους που ελλοχεύουν στη λειτουργία των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.
Σήμερα, βρισκόμαστε σε μια άλλη εποχή, με άλλες ανάγκες και ενώπιον άλλων προκλήσεων.
Εδώ θέλω την προσοχή σας. Η χώρα γηράσκει.
Δεν είναι κλισέ ότι το δημογραφικό είναι μια ωρολογιακή βόμβα, είναι μια πραγματικότητα.
Σε ετήσια βάση, τα τελευταία χρόνια οι γεννήσεις ανέρχονται στο επίπεδο των 90.000 και οι θάνατοι στο επίπεδο των 120.000. Αρνητικό το φυσικό ισοζύγιο.
Πως όμως να υπάρξουν γεννήσεις, όταν δεν υπάρχει ένα φιλικό περιβάλλον για τα νέα ζευγάρια που τους παρέχει κίνητρα για τεκνοποίηση και δομές για την υποστήριξη της γονεϊκότητας;
Θυμίζω την πρόσφατη αντικατάσταση των οικογενειακών επιδομάτων με το επίδομα παιδιού του ΟΠΕΚΑ που έφερε τη μείωση των επιδομάτων για τις πολύτεκνες οικογένειες.
Αρνητικό όμως και το μεταναστευτικό ισοζύγιο.
Μετά την οικονομική κρίση, κυρίως εξαιτίας της αυξημένης ανεργίας των νέων, έχει δημιουργηθεί ένα κύμα εξόδου νέων ανθρώπων από τη χώρα και ταυτόχρονα η χώρα δεν αποτελεί ελκυστικό προορισμό για οικονομικούς μετανάστες.
Ποια είναι η σημερινή ποιότητα ζωής του σύγχρονου Έλληνα για να τον κρατήσει εντός συνόρων;
Δείτε τα ποσοστά ανεργίας, που δίνει η ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούνιο του 2018 στις τρεις νεότερες ηλικιακά ομάδες:
- 39% στις ηλικίες 15-24
- 23% στις ηλικίες 25-34
- 18% στις ηλικίες 35-44
500.000 συμπολίτες μας εγκατέλειψαν τη χώρα από την αρχή της κρίσης.
Ποια είναι η προσπάθεια που έκανε η κυβέρνηση για παλιννόστηση;
Υπάρχει σχεδιασμός να περάσουμε από το brain–drain στο brain–gain και με ποιες πολιτικές;
Διότι, αυτό που αποτυπώνεται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο είναι ότι δημιουργείτε στους νέους επιστήμονες και ελεύθερους επαγγελματίες πλασματικές εντυπώσεις ότι μεριμνάτε γι’ αυτούς.
Αυτό δείχνει η ρύθμιση με τις εκπτώσεις των πρώτων 5 ετών στους νέους ελεύθερους επαγγελματίες.
Και τούτο γιατί, τις μετατρέπετε εκ προοιμίου σε οφειλή την οποία πρέπει να αποπληρώσουν τα επόμενα 10 έτη.
Την ίδια στιγμή, υποχρεώνετε τους νέους επιστήμονες σε αναδρομική καταβολή από το 2017 των εισφορών επικουρικού τους, μετατρέποντας σε λογιστικό τρικ τις εκπτώσεις, καθώς τους προσθέτετε άλλο ένα βάρος.
Να μας μιλήσετε, λοιπόν, με συγκεκριμένες πολιτικές, χρονοδιαγράμματα και στόχους για το πως θα φέρετε όλους αυτούς τους νέους πίσω!
Διαφορετικά, το πρόβλημα θα το βρούμε μπροστά μας γιγαντωμένο.
Προσωπική μου άποψη;
Όσο καθυστερούμε να οργανώσουμε μια διαδικασία διακομματικής συναίνεσης για μια γενναία ασφαλιστική μεταρρύθμιση, τόσο θα καθυστερούμε λύσεις σ’ έναν νευραλγικό τομέα που συνδέεται άμεσα με την κοινωνική προστασία, την κοινωνική συνοχή και το βιοτικό επίπεδο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Για να επανέλθω στα του νομοσχεδίου.
Όπως είπα και στις Επιτροπές, δεν μπορούμε να μιλάμε με ασφάλεια για το πως θα διαμορφωθούν οι μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς, όταν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου βασίζονται σε δυο αστάθμητους παράγοντες: Την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του κατώτατου μισθού και την επικείμενη κατάργηση της έκπτωσης του 15%.
Τρία χρόνια μετά έρχεστε να παραδεχθείτε ότι οι γιατροί, δικηγόροι και μηχανικοί που διαμαρτύρονταν για την εξοντωτική αύξηση των εισφορών είχαν δίκιο.
Τρία χρόνια μετά, δεν έχετε δώσει λύση στο μείζον θέμα των εργοδοτών που έχει ταυτόχρονα αρνητικό αντίκτυπο στην τσέπη των εργαζομένων: Το υψηλό μη μισθολογικό κόστος, οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που καταβάλλουν οι εργοδότες. Είναι τόσο υψηλό που αποτελεί αντικίνητρο για προσλήψεις και την ίδια στιγμή μειώνει το καθαρό εισόδημα που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το α’ τρίμηνο του 2018, το ωριαίο μη μισθολογικό κόστος στο σύνολο της οικονομίας αυξήθηκε κατά 5,1% σε σχέση με το α΄τρίμηνο του 2017, διαμορφώνοντας τις συνολικές εργοδοτικές εισφορές στο 25,06% επί των μεικτών αποδοχών.
Ούτε έχετε δώσει ακόμη λύση στις συσσωρευμένες οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, ιδίως σ’ αυτές που δημιουργήθηκαν εντός κρίσης.
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν έχει αποφέρει σημαντικούς καρπούς.
Δείτε το αίτημα των φορέων για τη θεσμοθέτηση ενός πάγιου συστήματος ρύθμισης των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Δεν λύνεται διαφορετικά το πρόβλημα!
Θα ήθελα πριν κλείσω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
Πρώτον :
Η φιλοσοφία της σύνδεσης των εισφορών με το πραγματικό εισόδημα μας βρίσκει εντελώς αντίθετους.
Διότι, έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υπηρετεί τις αρχές της κοινωνικής ασφάλισης.
Χαρακτήρισε η υπουργός στην Επιτροπή fake news ότι η φιλοσοφία αυτή αναγκάζει τους ελεύθερους επαγγελματίες να φοροδιαφεύγουν.
Η απάντηση μπορεί να βρεθεί στα στοιχεία της ΑΑΔΕ.
Ενδεικτικά αναφέρω, ότι το συνολικό δηλωθέν εισόδημα των ελευθέρων επαγγελματιών μειώθηκε το 2016 κατά 20% σε σύγκριση με το 2015.
Δήλωσαν για το 2016 συνολικό ποσό εισοδημάτων ύψους 3,8 δισ. ευρώ, έναντι 4,7 δισ. ευρώ για το 2015.
Δήλωσαν, δηλαδή, μετά την έναρξη ισχύος του ν. Κατρούγκαλου, εισοδήματα μειωμένα κατά 900 εκατ. ευρώ.
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Δεύτερον :
Συνέδεσε η υπουργός στην Επιτροπή την καταβολή των αναδρομικών με το τέλος των μνημονίων και τη δυνατότητα ελεύθερης χάραξης πολιτικής.
Ονομάζετε πολιτική επιλογή μια πράξη συμμόρφωσης προς τη συνταγματική νομιμότητα.
Η πολιτική σας επιλογή, ωστόσο, αποτυπώθηκε στον δημόσιο διάλογο περί ίσης μεταχείρισης των δημόσιων λειτουργών. όταν τέθηκε ότι το ζήτημα των αναδρομικών εγείρει επιπλέον δικαστικές διεκδικήσεις για όλες τις κατηγορίες.
Οι πολίτες έχουν και μνήμη και κρίση.
Τρίτον :
Η έγκριση από την Κομισιόν για τη μη περικοπή των συντάξεων ευθυγραμμίζεται με τη στάση και την ψήφο μας κατά την ψήφιση του ν. Κατρούγκαλου.
Εμείς και δεν ψηφίσαμε τις περικοπές που εισηγήθηκε η κυβέρνηση και καταθέσαμε πρόταση νόμου για τη μη περικοπή των «παλαιών» συντάξεων.
Οπότε μόνο ικανοποίηση μας προκαλεί αυτή η είδηση.
Μένει τώρα να υιοθετήσει η κυβέρνηση και το υπόλοιπο μέρος της πρότασής μας για την κατάργηση του ν. Κατρούγκαλου, ώστε να διασωθούν τόσο οι νέες συντάξεις που χορηγούνται μειωμένες από το 2016, όσο και οι συντάξεις χηρείας.
Τέλος, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο πλαίσιο του παρόντος νομοσχεδίου, έχουμε καταθέσει τροπολογία για τη δημιουργία ενός ορθολογικού και δίκαιου συστήματος εισφορών με τη θέσπιση 8 ασφαλιστικών κατηγοριών με τις αντίστοιχες εισφορές και τη μείωσή τους, καθώς και την καθιέρωση ανώτερου πλαφόν για μικρομεσαίους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες.
Πρόκειται για ένα σύστημα που διαπνέεται από δικαιοσύνη και μπορεί να εφαρμοστεί προς όφελος τόσο των ασφαλισμένων όσο και του κράτους.
Σας καλούμε, κυρία υπουργέ, να την κάνετε αποδεκτή.
Κλείνοντας, ψηφίζουμε θετικά επί της αρχής το παρόν νομοσχέδιο για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.