Πολιτική
Ομιλία Μητσοτάκη κατά την τελετή έναρξης της Διεθνούς Έκθεσης China International Import Expo 2019
Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά την τελετή έναρξης της Διεθνούς Έκθεσης China International Import Expo 2019 στη Σαγκάη
Εξοχότατε κ. Xi Jinping, Πρόεδρε της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, εξοχότατοι, αγαπητοί καλεσμένοι,
Είναι ιδιαίτερη τιμή για εμένα να βρίσκομαι ενώπιόν σας σήμερα εκπροσωπώντας την Ελλάδα, μία τιμώμενη χώρα στη 2η έκθεση China International Import Expo. Η Ελλάδα είναι παρούσα στην έκθεση για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο.
Ωστόσο, το πλαίσιο αυτή τη χρονιά είναι πολύ διαφορετικό. Αναδυόμαστε, επιτέλους από το σκοτάδι της μακράς και επίπονης 10ετούς οικονομικής κρίσης και αντικρίζουμε τις ευκαιρίες του μέλλοντος με ανανεωμένη αίσθηση αισιοδοξίας και αυτοπεποίθησης.
Η παρουσία μας εδώ επιβεβαιώνει επίσης τη σημασία της στρατηγικής σχέσης μας με την Κίνα. Η σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας δεν είναι καινούργια. Έχει εξελιχθεί κατά τη διάρκεια των προηγούμενων δεκαετιών και οι δεσμοί μας διευρύνονται και ενισχύονται.
Παρά ταύτα, αυτή η σχέση δεν αφορά μόνο το εμπόριο, τις επενδύσεις, την τεχνολογία, τον τουρισμό ή εν γένει την οικονομία. Πηγαίνει πολύ βαθύτερα στο χρόνο. Η Ελλάδα και η Κίνα αντιμετωπίζουν η μία την άλλη με σεβασμό ως αρχαίοι πολιτισμοί με διαδρομή χιλιετιών. Οι δύο χώρες δεν έχουν κινηθεί απλώς με τον τροχό της Ιστορίας, τον έχουν διαμορφώσει.
Ο Κομφούκιος και ο Αριστοτέλης ασχολήθηκαν με θεμελιώδη ζητήματα που αφορούν το ήθος και την έννοια της ενάρετης ζωής. Ο κόσμος, περιλαμβανομένων των πολιτικών ηγετών, θα κέρδιζε εάν οι διδαχές τους ανακτούσαν την ακτινοβολία που τους αξίζει.
Στεκόμαστε λοιπόν σήμερα εδώ, εκπροσωπώντας πολιτισμούς που έχουν αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Χάρη στη γεωγραφική θέση της, η Ελλάδα ήταν πάντοτε ανοιχτή στον κόσμο και επηρεάστηκε από νωρίς από τους ανέμους της αλλαγής. Είμαστε έθνος θαλασσοπόρων. Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 25% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Σε αυτό, οι συνέργειες με την Κίνα, τη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία στον κόσμο, είναι προφανείς.
Η Κίνα έχει τη δυνατότητα να φτάνει σε μακρινές αγορές σε μεγάλο βαθμό χάρη σε ελληνόκτητα πλοία. Πολλά από αυτά τα πλοία κατασκευάστηκαν σε Κινεζικά ναυπηγεία. Πιο συγκεκριμένα, περισσότερα από 1.000 τα τελευταία 15 χρόνια, τα οποία αντιστοιχούν αθροιστικά σε μια επένδυση που υπερβαίνει τα 50 δισ. δολάρια. Εάν αυτά τα πλοία μπορούσαν να αξιοποιήσουν υψηλής ποιότητας εξοπλισμό, όπως συστήματα περιβαλλοντικής προστασίας, φωτισμό, ηλεκτρικά συστήματα ή συστήματα πλοήγησης που έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα, αυτό θα βελτίωνε περαιτέρω τη συνέργειά μας με αμοιβαία επωφελή τρόπο.
Η επένδυση της COSCO Shipping στην Ελλάδα αποτελεί σημαντικό success story όχι μόνο για τη σχέση μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας αλλά και για την περιοχή μας. Συνιστά παράδειγμα για το πώς μία Κινεζική εταιρεία ήταν αρκετά τολμηρή ώστε να επενδύσει σε Ελληνικές υποδομές σε μία εποχή κατά την οποία η Ελλάδα δεν εθεωρείτο ενδεδειγμένος προορισμός για επενδύσεις.
Ο Πειραιάς είναι το πρώτο μεγάλο Ευρωπαϊκό λιμάνι στη διαδρομή από την Ασία προς την Ευρώπη, μετά τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ. Μέσω της Ελλάδας, τα αγαθά από την Ασία μπορούν να φτάσουν στην Ανατολική Ευρώπη επτά έως δέκα ημέρες ταχύτερα σε σύγκριση με άλλες οδούς, εξοικονομώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο πολύτιμο χρόνο, χρήμα και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η κυβέρνησή μου μόλις ενέκρινε ένα σχέδιο για επιπρόσθετες επενδύσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά. Είναι ήδη το μεγαλύτερο λιμάνι στη Μεσόγειο. Μπορεί να γίνει και θα γίνει ένα από τα τρία μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Κύριε Πρόεδρε, αξιότιμοι προσκεκλημένοι,
Για την Ελλάδα η κρίση ήταν μία τραγωδία, αλλά όπως σε κάθε τραγωδία στο τέλος έρχεται η κάθαρση. Βγαίνουμε από τα σκοτεινά χρόνια πιο δυνατοί, σοφότεροι και πιο πραγματιστές. Έπειτα από 10 πολύ δύσκολα χρόνια η Ελληνική οικονομία ανακάμπτει δυναμικά. Πριν από λίγες εβδομάδες, έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου απέσπασαν για πρώτη φορά αρνητικό επιτόκιο από τις αγορές, κάτι που μόλις πριν από έναν χρόνο ήταν αδιανόητο.
Εκτιμούμε ότι το 2020 η Ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό κοντά στο 3% σε ετήσια βάση -πολύ υψηλότερο σε σχέση με τις περισσότερες Ευρωπαϊκές οικονομίες. Όλοι οι δείκτες οικονομικής εμπιστοσύνης έχουν ανακάμψει. Θα αξιοποιήσουμε αυτή τη δυναμική.
Η κυβέρνησή μου εξελέγη τον περασμένο Ιούλιο με αυτοδυναμία και ξεκάθαρη εντολή να αποκαταστήσει την ανάπτυξη, να προσελκύσει ξένες επενδύσεις και να διασφαλίσει ένα οικονομικό περιβάλλον φιλικό προς τις επιχειρήσεις.
Η χώρα μου προσφέρει έναν σπάνιο συνδυασμό μοναδικής φυσικής ομορφιάς και πολιτιστικού περιβάλλοντος, μία γεωπολιτικά προνομιακή θέση στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και καταρτισμένο εργατικό δυναμικό. Προσθέστε σε αυτά μία κυβέρνηση προσηλωμένη στην εφαρμογή των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων που θα «ξεκλειδώσουν» τις δυνατότητές μας και έχετε αυτά που θεωρώ ως αναγκαία συστατικά για να γίνει η Ελλάδας ένα πραγματικό success story.
Κυρίες και κύριοι,
Η ελληνοκινεζική οικονομική συνεργασία είναι αμφίδρομη. Την Κυριακή είχα τη χαρά να εγκαινιάσω ένα καινούργιο εργοστάσιο που κατασκευάστηκε έξω από τη Σαγκάη από μία Ελληνική επιχείρηση, η οποία παράγει υψηλής ποιότητας ανελκυστήρες για την Κινεζική αγορά. Αξιοποιούμε την κληρονομιά μας αλλά επίσης στηρίζουμε την καινοτομία. Οι εταιρείες τεχνολογίας και «πράσινης» ενέργειας, που μας συνοδεύουν από την Ελλάδα, είναι απόδειξη αυτής της στρατηγικής.
Θεωρούμε τη βιώσιμη ανάπτυξη κεντρικό πυλώνα της αναπτυξιακής στρατηγικής μας. Το άνοιγμα της Κινεζικής αγοράς σε υψηλής ποιότητας Ελληνικά αγροτικά προϊόντα αποτελεί για εμάς προτεραιότητα.
Θεωρώ τη συμφωνία για την προστασία της γεωγραφικής προέλευσης που θα υπογραφεί αύριο στο Πεκίνο απολύτως κρίσιμη για να διασφαλιστεί ότι οι Κινέζοι καταναλωτές θα έχουν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας αγροτικά προϊόντα από την Ευρώπη. Πρόκειται για μια στρατηγική την οποία ο πρόεδρος Μακρόν ανέπτυξε στη σχέση μας με την Κίνα: εμπιστοσύνη και ισορροπία. Αρμονία, αν θέλετε, για να χρησιμοποιήσω μια κινέζικη έννοια. Αυτές θα πρέπει να είναι οι βασικές αρχές που θα διέπουν τη σχέση μας.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω τις προοπτικές που παρουσιάζονται στον κλάδο του τουρισμού. Η Ελλάδα είναι, άλλωστε, η γη της φιλοξενίας. Η φιλοξενία είναι μία παράδοση παλιά όσο και ο Δίας. Φέτος θα υποδεχτούμε στην Ελλάδα περισσότερους από 30 εκατομμύρια επισκέπτες. Ωστόσο, λιγότεροι από 200.000 θα έρθουν από την Κίνα. Πρόθεσή μας είναι να το αλλάξουμε αυτό. Μπορούμε να συνεργαστούμε ώστε να ανοίξουμε την Ελληνική αγορά στους Κινέζους τουρίστες. Είμαι πεπεισμένος πως οι Κινέζοι τουρίστες θα εκτιμήσουν τη μοναδική πολιτιστική εμπειρία που προσφέρει η Ελλάδα.
Χαίρομαι ιδιαίτερα που μία απευθείας πτήση μεταξύ Σαγκάης και Αθήνας προστίθεται στην υπάρχουσα πτήση μεταξύ Πεκίνου και Αθήνας.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι,
Η Ελλάδα ήταν η τελευταία χώρα που εντάχθηκε στην πρωτοβουλία «17+1», αλλά είναι η πρώτη χώρα που θα συναντήσετε στη διαδρομή προς την Ευρώπη.
Προσβλέπουμε στην επίσκεψή σας στην Ελλάδα την προσεχή Κυριακή. Θα βρείτε μία χώρα που έχει επιστρέψει στο δρόμο της βιώσιμης ανάπτυξης προς όφελος όλων των πολιτών της.
Η σημερινή μέρα όμως προσφέρεται για να γιορτάσουμε αυτή την εξέλιξη στην Κίνα, μία χώρα που ουδέποτε μας εγκατέλειψε τις σκοτεινές ημέρες της κρίσης.
Μαζί, Ελλάδα και Κίνα, δεν τιμούν μονάχα το ένδοξο παρελθόν τους αλλά χαράσσουν μία πορεία προς ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον.
Σας ευχαριστώ.