Εγκεφαλογράφημα
ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΚΙΝ.ΑΛ. κατά Κεραμέως: Αντιπαιδαγωγική και αντισυνταγματική η κάμερα στα σχολεία
Επανερχονται ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ και σκούν δριμεία κριτική στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως μία μέρα πριν ανοίξουν τα γυμνάσια και λύκεια για τους μαθητές όλων των τάξεων.
Στο επίκεντρο της σφοδρής κριτικής των δύο κομμάτων είναι η επιμονή της κυβέρνησης για την ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων με κάμερες στις σχολικές αίθουσες.
Θυσία τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών
«Θυσία στον βωμό της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης ακόμη και τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών» δηλώνει η ΕΠΕΚΕ (Επιτροπή Παρακολούθησης και Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου) Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως σημειώνει, με μια υπουργική απόφαση μνημείο αυταρχισμού, γραφειοκρατικού φετιχισμού και αντιγραφή εγχειριδίου λειτουργίας τηλεοπτικού studio, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να μετατρέψει τις σχολικές τάξεις σε reality show. «H υπουργός Νίκη Κεραμέως είναι αποφασισμένη να τορπιλίσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να θέσει σε κίνδυνο ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Αντιπαιδαγωγικό live streaming
Η ιδέα να μετατραπεί η σχολική τάξη σε ένα πρόχειρο, αντιπαιδαγωγικό live streaming σοκάρει όταν προέρχεται από την πολιτική ηγεσία ενός υπεύθυνου -υποτίθεται- υπουργείου. Ο δάσκαλος καλείται, μαζί με τα συνήθη καθήκοντά του και την πρόσθετη επιτήρηση των υγειονομικών μέτρων, να ασκεί και εκείνα του παραγωγού, σκηνοθέτη και ηχολήπτη, έχοντας μάλιστα και την ηθική ευθύνη να μη μεταδοθεί κάτι που θίγει την προσωπικότητα ενός παιδιού!» επισημαίνει.
Σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση, αν και το υπουργείο Παιδείας «θολώνει τα νερά, κάνοντας λόγο για καινοτόμες πρακτικές και χρήση νέων τεχνολογιών, ο πυρήνας της εκπαιδευτικής διαδικασίας που προτείνει στηρίζεται σε μοντέλα περασμένων δεκαετιών, όπου το μάθημα δομείται στην «εκφώνηση» της διδακτέας ύλης και όχι στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο μάθησης και την αλληλεπίδραση διδάσκοντα και διδασκομένων. Αν τα πράγματα ήταν έτσι, θα αρκούσαν απλώς μερικές μεταδόσεις μαθημάτων από την τηλεόραση, μήπως και διασωθεί η εικόνα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, έστω με τη βοήθεια των φιλικών της ΜΜΕ» υποστηρίζει.
Επιστροφή στη δεκαετία του 50
Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί πως σε ό,τι αφορά στην «επιστροφή σε ένα καταδικασμένο, σκοτεινό παρελθόν και σε έναν αντιδημοκρατικό κατήφορο, πράγματι η υπουργός Παιδείας δεν κάνει «ούτε ένα βήμα πίσω», αλλά πολλά. Είναι εκείνη που βουτά βαθιά στο παρελθόν της εκπαίδευσης με την επαναφορά -από τη δεκαετία του 1950- της αναγραφής της διαγωγής στα απολυτήρια και από τα βάθη του 20ου αιώνα, του εκπαιδευτικού μονόλογου από την έδρα.
Παράλληλα, τόσο η νομοθετική ρύθμιση, όσο και η υπουργική απόφαση καταπατούν συνταγματικές επιταγές και τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Καταπατούν το σύνταγμα
Πιο ειδικά:
Γιατί απουσιάζει από την υπουργική απόφαση η έγγραφη γνώμη και το αποτέλεσμα της διαβούλευσης με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με την οποία εγκρίνει την απαιτούμενη Εκτίμηση Αντικτύπου; Η Εκτίμηση τέθηκε σε διαβούλευση;
Ποιος παράγοντας, με ποια προσόντα, σε πόσο χρόνο και με ποια μεθοδολογία εκπόνησε και παρέδωσε την Εκτίμηση Αντικτύπου την ίδια ημέρα με τη δημοσίευση της απόφασης;
Γιατί δεν προβλέπεται η συναίνεση των μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών;
Υπάρχει συμφωνητικό αποδοχής δωρεάς και σύμβαση Επεξεργασίας Δεδομένων (DPA) μεταξύ υπουργείου Παιδείας και της εταιρίας Cisco για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων;
Πώς αποδεικνύεται πως η πλατφόρμα Webex της Cisco συμμορφώνεται με τον GDPR;
Στην παράγραφο 5 προβλέπεται πως τα δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών «δύνανται» να κοινοποιούνται στην εταιρία Cisco. Δεν γνωρίζει η υπουργός, που είναι και νομικός, πως τα άρθρα 26 και 28 του GDPR ορίζουν την υλοποίηση επεξεργασίας δεδομένων, άρα η ενημέρωση και η συγκατάθεση των χρηστών είναι υποχρεωτική ΠΡΙΝ την επεξεργασία;
Ποια είναι η γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και των αρμοδίων διευθύνσεων του υπουργείου για τη live streaming εκπαίδευση; Από πότε οι ιδιωτικές εταιρίες υποκαθιστούν τους θεσμούς της Πολιτείας;
Όλα τα παραπάνω, που με αντιδημοκρατικό τρόπο και πρωτοφανή θρασύτητα διαπράττει η υπουργός Παιδείας, δεν θα είχαν προκύψει αν δεν είχε αποφασιστεί η αχρείαστη επαναλειτουργία των σχολείων, πλην της Γ’ Λυκείου. Θέση που υποστήριξε από την αρχή ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και το σύνολο των εκπαιδευτικών φορέων, με παράλληλη συνέχιση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης – παρά τις ανεπάρκειες και την ελάσσονα συνεισφορά του υπουργείου Παιδείας και την παντελή αδράνεια του ΙΕΠ.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα της κυβερνητικής αλαζονείας είναι και η διαρκής άρνηση να απαντηθεί σε ποια άλλη χώρα εφαρμόζεται η live streaming εκπαίδευση, όταν μάλιστα η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα προειδοποιεί για την «υψηλή επικινδυνότητα» της ρύθμισης και ζητά τουλάχιστον ένα μήνα για να τη μελετήσει» δηλώνει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ακύρωση των κυβερνητικών σχεδίων
Καλεί τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τους γονείς και τους μαθητές σε πανεκπαιδευτικό μέτωπο και σε κινητοποιήσεις για την ακύρωση των κυβερνητικών σχεδιασμών στην εκπαίδευση.
«Καμία κάμερα στα σχολεία. Όχι στο νομοσχέδιο «Κεραμέως», που γυρνά την εκπαίδευση στην εποχή των μνημονίων. Καμία σκέψη για συλλογή και εμπορική χρήση των προσωπικών δεδομένων των ανήλικων μαθητών και των εκπαιδευτικών. Υπεράσπιση της δημόσιας, δωρεάν και ποιοτικής Παιδείας για όλες και για όλους, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις» καταλήγει η ΕΠΕΚΕ Παιδείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Εκφυλίζει τη δια ζώσης διδασκαλία
Δριμεία κριτική στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ασκεί το Κίνημα Αλλαγής, το οποίο την κατηγορεί ότι εκφυλίζει και την δια ζώσης διδασκαλία. Σε ανακοίνωσή του το κόμμα υπογραμμίζει ότι η «ζωντανή» μετάδοση του μαθήματος από την τάξη νεκρώνει την παιδαγωγική διάσταση της διδασκαλίας.
«Είναι εμφανές ότι η κ. Κεραμέως δεν έχει κατανοήσει ότι είναι Υπουργός Παιδείας της Ελληνικής Δημοκρατίας. Εξακολουθεί να νομοθετεί με τον πιο αλαζονικό και αντιεκπαιδευτικό τρόπο, σε ζητήματα που έχουν απόλυτα παιδαγωγικό περιεχόμενο» αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Κίνημα Αλλαγής και συνεχίζει:
Νεκρώνει την παιδαγωγική
«Προσβάλλει την κοινοβουλευτική δεοντολογία, όταν παραπλανά, υποστηρίζοντας ότι οι οδηγίες και οι κατευθύνσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αποτελούν και έγκριση της δικής της νομοθετικής ρύθμισης. Χρησιμοποιεί ως πρόσχημα μια αντικειμενική δυσκολία αυτής της περιόδου. Όμως η κάμερα στη σχολική αίθουσα για την «ζωντανή» μετάδοση του μαθήματος από την τάξη «νεκρώνει» την παιδαγωγική διάσταση της διδασκαλίας».
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση «θα πρέπει να μάθει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ότι η διδασκαλία είναι μια ζωντανή διαδικασία διαρκούς αλληλεπίδρασης και αμφίδρομης λειτουργίας, στην οποία εκπαιδευτικοί και μαθητές συν-λειτουργούν μέσα από αμοιβαίες ερωτήσεις, απορίες, απαντήσεις, αναζητήσεις, χειρονομίες, στοχασμούς, συναισθηματικές εκφράσεις. Η «ζωντανή» μετάδοση του μαθήματος της τάξης θέτει σε έκθεση, κατά κύριο λόγο, τους μαθητές. Η διδασκαλία είναι ο παιδαγωγικός διάλογος μεταξύ μαθητών εκπαιδευτικών και μαθητών. Η διδασκαλία δεν είναι τηλεοπτικό θέαμα».
Αναφέρεται ακόμη ότι η κ. Κεραμέως θα μπορούσε να βελτιώσει τις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολείων σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό και να υποστηρίξει τους μαθητές και τις οικογένειές τους, που αδυνατούν να προσέλθουν στο σχολείο, με την ισχυροποίηση και συνέχιση της εξ αποστάσεως ασύγχρονης και σύγχρονης εκπαίδευσης. Η αδυναμία της αυτή την οδηγεί σε επιλογές δημοσίων σχέσεων σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Αυταρχική στάση
«Εάν πράγματι, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, επιθυμούσε την αναβάθμιση και στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης, δεν θα συντηρούσε, εδώ και δέκα μήνες, το νομοθετικό και λειτουργικό πλαίσιο της καταστροφικής εκπαιδευτικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ. Η χώρα χρειάζεται μια διαφορετική εκπαιδευτική πολιτική, την οποία δεν μπορεί να εκφράσει η Ν.Δ. Διαφωνούμε με την αντιπαιδαγωγική ρύθμιση της «κάμερας». Καταγγέλλουμε την αυταρχική στάση της ηγεσίας του Υπουργείου» καταλήγει το Κίνημα Αλλαγής.