Κοινωνία
Τέμπη: Επεκτείνεται η διερεύνηση των ευθυνών για την ανείπωτη τραγωδία
Η Δικαιοσύνη απλώνει το δίχτυ των ερευνών της για τις ευθύνες για το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους. Από την άλλη σήμερα (7.3.2023) αναμένεται και το πόρισμα της Ε.Δ.Ε. για την αναρρωτική άδεια που δόθηκε στον Προϊστάμενο Σταθμάρχη της Λάρισας.
Την έρευνα για τις ευθύνες έχει αναλάβει ειδικός Εφέτης ανακριτής, ο οποίος αναζητάει τις ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων στο μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, συμπεριλαμβανομένων των υπευθύνων και των υπηρεσιακών παραγόντων, του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, και των θυγατρικών του, όπως επίσης και τις ευθύνες που αφορούν στον σταθμάρχη της Λάρισας.
Παράλληλα η Οικονομική Εισαγγελία ξεκινά έρευνα για τα… περίφημα έργα ασφάλειας που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Η Οικονομική Εισαγγελία θα εξετάσεις όλες τις συμβάσεις που έγιναν σε βάθος χρόνου, θα ερευνήσει τα ποσά που δόθηκαν και θα κρίνει το αν υλοποιήθηκαν ή όχι βάσει των χρονοδιαγραμμάτων τα εν λόγω έργα.
Εκτός από την Δικαιοσύνη την δική της έρευνα κάνει και η επιτροπής εμπειρογνωμόνων που έκανε η Κυβέρνηση για την αποτίμηση από διοικητική και τεχνική άποψη των συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων. Το πόρισμα της επιτροπής θα διαβιβαστεί στη συνέχεια στη Δικαιοσύνη, ώστε για να καταστεί κι αυτό μέρος της δικογραφίας, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Την Πέμπτη (9.3.2023) το θέμα της τραγωδίας στα Τέμπη θα απασχολήσει και την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
Ο σταθμάρχης και οι βάρδιες
Μαζί με όλα αυτά συνεχίζεται και το ανακριτικό έργο. Ο 59χρονος μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας, που είναι το κεντρικό πρόσωπο στην τραγωδία στα Τέμπη προφυλακίστηκε ήδη. Χθες (6.3.3023) πέρασε από το γραφείο της ανακρίτριας και δεύτερος σταθμάρχης, ο οποίος κλήθηκε ως μάρτυρας. Ως μάρτυρες θα κληθούν και οι υπόλοιποι σταθμάρχες, αλλά και το λοιπό προσωπικό του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας.
Ο 59χρονος Σταθμάρχης Λάρισας έχει καταθέσει ότι ήταν μόνος του στην βάρδια που έγινε το μοιραίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ βάσει του προγράμματος για τις βάρδιες έπρεπε να είναι με άλλους δυο στο σταθμαρχείο ως τις 23:00. Όσο για το αν άλλαξε το περίφημο κλειδί 118, ούτως ώστε να ερχόταν στην κανονική τροχιά το επιβατηγό τρένο και να μην μπει ανάποδα στη γραμμή, όπως έγινε με αποτέλεσμα την μοιραία σύγκρουση, είπε ότι δεν μπορεί να θυμηθεί αν το επανέφερε στη θέση του ή όχι.
Ο ρόλος του επιθεωρητή και η αναρρωτική άδεια
Στο μικροσκόπιο των ερευνών είναι και η αναρρωτική άδεια που πήρε αμέσως μετά την τραγωδία στα Τέμπη, ο επιθεωρητής του σταθμού της Λάρισας που είναι υπεύθυνος και για την κατάρτιση των βαρδιών.
Σήμερα αναμένεται το πόρισμα της Ε.Δ.Ε. που ζητήθηκε με τον χαρακτηρισμό του κατεπείγοντος από τον υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη για το πώς και γιατί χορηγήθηκε αναρρωτική άδεια στον επιθεωρητή. Κάποια σενάρια ανέφεραν ότι ίσως να πήρε την άδεια από την… σημαία.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Ε.Ρ.Τ., ο επιθεωρητής του Ο.Σ.Ε. εμφανίστηκε στα Εξωτερικά Ιατρεία της Νευροχειρουργικής του Νοσοκομείου Βόλου, με πόνο στη μέση, αναζητώντας τον διευθυντή της κλινικής. Ο διευθυντής, όμως, δεν είχε βάρδια και τον παρέπεμψε σε άλλον γιατρό που τελικά του υπέγραψε την αναρρωτική. Χθες κατέθεσε ο γιατρός της Νευροχειρουργικής που υπέγραψε την άδεια και για σήμερα έχει κληθεί ο διευθυντή της κλινικής.
Θα έπρεπε να είναι τρεις οι σταθμάρχες ως τις 23:00
Ο επιθεωρητής του Ο.Σ.Ε., βρίσκεται ήδη σε αργία, ενώ σενάρια αναφέρουν πως δεν δέχεται την απόφαση για αργία, διότι ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει νομική βάση γι’ αυτό. Στην κατάθεσή του ενώπιον των ανακριτικών αρχών την Παρασκευή, είπε ανάμεσα στα άλλα πως βάσει του επίσημου προγράμματος βαρδιών που είχε βγάλει ως τις 23:00 το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη, θα έπρεπε να υπάρχουν τρεις σταθμάρχες.
Στα χέρια της ανακρίτριας, βρίσκεται και το σχετικό βαρδιόχαρτο, το οποίο παρέδωσε μάρτυρας «κλειδί» κατά την χθεσινή (6.3.2023) του πολύωρη κατάθεση. Πρόκειται για τον σταθμάρχη, που έφυγε στις 11 το βράδυ, όταν έληξε η βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα και πήγε στη Λάρισα φτάνοντας περίπου μισή ώρα αργότερα, όταν είχε ήδη σημειωθεί το δυστύχημα, μένοντας μαζί με τον 59χρονο μέχρι και την προσαγωγή του από τους Αστυνομικούς.
Ο προφυλακιστέος 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, είχε βάρδια το βράδυ του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη από τις 10 το βράδυ μέχρι και τις 7 το πρωί. Οι βάρδιες στον σταθμό είναι 9ωρες. Η πρώτη ήταν από τις 06:00 έως τις 15:00, η δεύτερη από τις 14:00 έως τις 23:00 και η τρίτη ήταν από τις 22:00 έως τις 7:00.
Σε κάθε μία από αυτές τις βάρδιες, εκτός της βραδινής, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν βάρδια δύο σταθμάρχες. Ένας έμπειρος και ένας νέος, η βάρδια του οποίου όμως είναι 8ωρη. Επίσης στο τέλος κάθε βάρδιας και για μια ώρα υπάρχουν 3 σταθμάρχες, καθώς συμπίπτουν οι ώρες τους.
Πρωινή: 06:00 – 15:00 – 2 σταθμάρχες
Απογευματινή: 14:00 – 23:00 – 2 σταθμάρχες
Βραδινή: 22:00 – 07:00 – 1 σταθμάρχης
Στο κάδρο των ερευνών μπαίνει και έτερος σταθμάρχης η βάρδια του οποίου, το βράδυ που σημειώθηκε η τραγωδία, ξεκινούσε στις 14:00 και τελείωνε στις 23:00. Για μία ώρα, δηλαδή, από τις 10 μέχρι τις 11, θα έπρεπε να βρίσκεται στο πόστο του, μαζί με τον 59χρονο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εν λόγω σταθμάρχης φέρεται να έφυγε περίπου μισή ώρα πριν από την λήξη της βάρδιας του, αφήνοντας μόνο του τον κατηγορούμενο. Βέβαια σύμφωνα με το πρόγραμμα βαρδιών θα έπρεπε μαζί με τον 59χρονο σταθμάρχη να υπάρχουν ως τις 23:00 όχι ένας, αλλά δυο σταθμάρχες από την προηγούμενη βάρδια, κάτι που απασχολεί επίσης την έρευνα.
Τι είπε ο Προφυλακισμένος Σταθμάρχης;
Ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας ισχυρίστηκε πως τις ώρες που προηγήθηκαν είχαν σημειωθεί επτά διαφορετικές προβληματικές καταστάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό δημιούργησε φόρτο και ο φόρτος του προκάλεσε άγχος στη δουλειά. Επίσης είπε ότι ο απογευματινός σταθμάρχης έπρεπε να παραμείνει μαζί του ως τις 23:00 και να αποχωρήσει, αφού λυθούν οι εκκρεμότητες που είχαν δημιουργηθεί.
newsit.gr