Connect with us

Δυτική Ελλάδα

Ο Βουλευτής Αχαΐας, Ιάσονας Φωτήλας, για το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας

«Την ανάγκη κατασκευής του εμπορικού λιμανιού της Πάτρας» επεσήμανε κατά την τοποθέτησή του ο Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής ΝΔ Αχαΐας, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής της επίκαιρης ερώτησής του προς τον Υφυπουργό Ναυτιλίας για το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας.

Ο Ιάσονας Φωτήλας τόνισε ότι το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας θα αποτελέσει κινητήριο δύναμη της επιχειρηματικότητας – κάτι που όλοι αναγνωρίζουν. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαία κατ’ αρχάς η ένταξή του στο Στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές 2014-2025 και εν συνεχεία η τελική εύρεση χρηματοδότησης. Ο Υφυπουργός συμφώνησε για την ανάγκη του έργου και υποσχέθηκε την κατασκευή του. Ας ελπίσουμε να μη μείνει μόνο στα λόγια!

Δείτε το βίντεο της ομιλίας παρακάτω:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ομιλίας:

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

Ευχαριστώ κύριε πρόεδρε,

Κύριε Υπουργέ,

Η κατασκευή του εμπορικού λιμένα Πατρών θα δώσει προοπτική ανάπτυξης σ’ ολόκληρη την Αχαΐα και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Θα αποτελέσει κινητήριο δύναμη της επιχειρηματικότητας στην ευρύτερη περιοχή και θα αποδείξει περίτρανα ότι με τις σωστές υποδομές το επιχειρείν ακόμα και υπό τις πιο αντίξοες συνθήκες μπορεί να ανθίσει.

Είναι περιττό πιστεύω να αναφέρω -γνωρίζετε και εσείς καλά – ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του λιμανιού της Πάτρας. Θα αναφέρω όμως μόνο τα εξής:

  • Είναι η κύρια Πύλη στη Δύση και την Ευρώπη.
  • Είναι σύγχρονο με σύγχρονες υποδομές
  • Έχει τριπλό χαρακτήρα – Επιβατηγό, Τουριστικό και Εμπορικό
  • Είναι πολυχρηστικό, αφού μεταφέρει πλοία ξηρού και υγρού φορτίου, μεταφέρει πλοία εμπορευματοκιβωτίων και πλοία RO-RO για ασυνόδευτα φορτία

Σε οικονομικούς όρους η συνεισφορά του σε καμία περίπτωση δεν περνά απαρατήρητη. Παρά τη δεδομένη οικονομική συγκυρία το Λιμάνι της Πάτρας διατηρεί 2.500 θέσεις εργασίας από τις άμεσα εξαρτώμενες επιχειρήσεις, συνεισφέρει 3,74% στην απασχόληση, δημιουργεί έναν κύκλο εργασιών της τάξης των 64,3εκ€ και τέλος εκφορτώνονται 300.000 τόνοι πρώτων υλών.

κ. Υπουργέ,

Η κατασκευή του εμπορικού τμήματος του λιμένα της Πάτρας έχει επισημανθεί ποικιλοτρόπως. Αναφέρω ενδεικτικά την 1341/2001/ΕΚ στις 22 Μαΐου με την οποία άλλαξαν οι κατευθυντήριες γραμμές του ΔΕΔ-Μ (Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών) σχετικά με τους θαλάσσιους λιμένες, τους λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας και τους τερματικούς σταθμούς διατροπικών μεταφορών. Σύμφωνα με την εν λόγω απόφαση τα λιμάνια κατατάσσονται σε κατηγορίες Α’, Β’, Γ’ ανάλογα με τη σπουδαιότητά τους και εκεί στην κατηγορία Α’ τοποθετήθηκε το λιμάνι της Πάτρας.

Επίσης με την Κ.Υ.Α. 8315/2007 φαίνεται για ακόμα μία φορά η σημαντική θέση του Λιμένα της Πάτρας καθώς και οι προοπτικές που δημιουργούνται από την ανάπτυξή του. Ακόμα η Εθνική Στρατηγική Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας για την περίοδο 2013-2018 αποφάσισε ότι το λιμάνι της Πάτρας έχει σημαντική θέση στον χάρτη ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος.

Τέλος, στα πορίσματα της έκθεσης αξιολόγησης και αειφόρου ανάπτυξης της ΠΔΕ (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος), τα οποία παρουσίασε το Υπουργείο Περιβάλλοντος το 2013 και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο Δ 2.5, αναφέρεται στην ανάδειξη των υπηρεσιών διεθνούς εμπορίου και μεταφορών, μεγάλων αναπτυξιακών έργων μεταφορών.

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο δε είναι που το Δεκέμβριο του 2011, ο τότε αρμόδιος επίτροπος για την περιφερειακή πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν, παρουσίασε το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας ανάμεσα σε 166 έργα ως έργο άμεσου προτεραιότητας για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Δεδομένου ότι είναι προϋπόθεση η ένταξη του εμπορικού λιμανιού στο Στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές 2014-2025 προκειμένου να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί

Σας ρωτώ:

  • Το Νοέμβριο του 2017 – μήνας κατά τον οποίο μπορεί να αναθεωρηθεί το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών 2014-2025 – έχετε σκοπό να εντάξετε σε αυτό την κατασκευή του εμπορικού λιμένα της Πάτρας;
  • Δεδομένου ότι σύμφωνα με όλες τις μελέτες αλλά και τη δυναμική της ΠΔΕ η βιωσιμότητα του έργου είναι εξασφαλισμένη ποιες οι προθέσεις της κυβέρνησης αναφορικά με την κατασκευή του εμπορικού λιμένα και ποια συγκεκριμένα βήματα (χρονοδιάγραμμα) θα ακολουθήσετε;

Ευχαριστώ.

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

κ. Υπουργέ,

Δεν ήρθα εδώ για να αποδώσω ευθύνες, αλλά για να βρεθεί μια λύση στο σημαντικό αυτό ζήτημα.

Άκουσα τις απαντήσεις σας και πραγματικά χαίρομαι για τις καλές σας προθέσεις.

Είναι πραγματικά προς την σωστή κατεύθυνση η απόφασή σας αυτή δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή από την Πάτρα εξάγουμε 7.000 εμπορευματοκιβώτια και εισάγουμε πάνω από 5.000 εμπορευματοκιβώτια δίνοντας έτσι κίνητρο και εργασία στις μεταποιητικές μονάδες. Όλα τα παραπάνω φορτία μεταφέρονται με χερσαία μέσα – γεγονός που ανεβάζει τα κόστη μεταφοράς και πλήττει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων μας.

Το Επιμελητήριο Αχαΐας έχει πραγματοποιήσει μία ιδιαίτερα προσεγμένη μελέτη σύμφωνα με την οποία η κατασκευή του εμπορικού λιμένα θα επιδράσει ευεργετικά σε όλη την περιοχή και συγκεκριμένα σε όλη την Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας. Επίσης, αναμένεται ότι θα προσελκύσει επιχειρήσεις του δευτερογενούς κυρίως τομέα, θα διπλασιάσει την παραγωγή και τέλος θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας τουλάχιστον στη ΒΙ.ΠΕ. κατά 50%.  

Κλείνοντας θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Επειδή ακόμη και η ένταξη στο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών δε συνεπάγεται τη χρηματοδότηση του έργου, πιστεύετε ότι θα έχετε λύσεις προκειμένου να εξοικονομηθούν τα απαραίτητα κονδύλια ;

Σε κάθε περίπτωση είμαι και εγώ στη διάθεσή σας κ. Υπουργέ να συνδράμω στην υλοποίηση αυτού του ζωτικού έργου για τον Νομό Αχαΐας και τον εμπορικό κόσμο.