Connect with us

Κινηματογράφος

Ο «Ξεπαρθενών» πέρασε και από το Α.Π.Θ.: Σκηνές ερωτικής μύησης χωρίς να το αντιληφθεί κανένας

xeparthenon 768x500 1

Κρύβονται οι «δηµιουργοί» – Γυρίστηκε από ομάδα νεαρών που αυτοαποκαλούνται «υπέρμαχοι των ανθρώπινων ελευθεριών και δικαιωμάτων»

Τι σχέση μπορεί να έχει ο Ιερός Βράχος της Ακρόπολης με την προσβολή της δημοσίας αιδούς; Πώς είναι δυνατόν να συνδέεται η αντιμετώπιση σύγχρονων προβλημάτων όπως η έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας, η πατριαρχία, η καταπίεση και η έλλειψη ανοχής στη διαφορετικότητα με το παράνομο γύρισμα μιας σκηνής ωμού σεξ στη σκιά του Παρθενώνα, τη στιγμή μάλιστα που εκατοντάδες πολίτες, από κάθε γωνιά του κόσμου, βρίσκονται εκεί για να θαυμάσουν το ανυπέρβλητο μεγαλείο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού;

Τι κοινό μπορεί να υπάρχει ανάμεσα σε μια κακοστημένη «φάρσα» με την τέχνη του κινηματογράφου και το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα;… Μπορεί οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα να είναι σαφείς για τη συντριπτική πλειοψηφία, μια ομάδα νεαρών, ωστόσο, τα μέλη της οποίας αυτοαποκαλούνται «ακτιβιστές» και «υπέρμαχοι των ανθρώπινων ελευθεριών και δικαιωμάτων», επέλεξε να χρησιμοποιήσει ως… φόντο το πιο λαμπρό αρχαιολογικό σύμβολο της χώρας μας προκειμένου να διαλαλήσει τις ιδέες και τις επιθυμίες της, αδιαφορώντας, βεβαίως, για τους νόμους που διέπουν την κοινωνία, τους συμπολίτες της, ακόμη και για την ίδια την Ιστορία.

Το έκαναν απλά «γιατί έτσι γουστάρουν», όπως ευθαρσώς παραδέχτηκαν. Σε όποιον παρακολούθησε το περιβόητο, διάρκειας μισής ώρας περίπου, βίντεο με τον «ευφάνταστο» τίτλο «Ξεπαρθενών», είναι σαφές ότι ούτε για έργο τέχνης πρόκειται, όπως υποστηρίζουν οι δημιουργοί του, ούτε για queer ταινία, ούτε καν για κοινό πορνό. Από πού να το πιάσεις και πού να το αφήσεις. Σενάριο, σκηνοθεσία, ερμηνείες, αποτύπωση σκηνών, ιδεολογικά νοήματα; Ίσως η φράση που μπορεί ιδανικά να το χαρακτηρίσει είναι αυτή που λένε οι συντελεστές της στο φινάλε, σε μια απρόσμενη αναλαμπή αυτοκριτικής: «Δε θα συμμορφωθούμε».

Η γυναίκα με τη μάσκα

Η «πλοκή» ξεκινά με ένα γύρισμα κάπου στον Υμηττό, με θέα τον Λυκαβηττό, όπου μια παρέα νέων, αγοριών και κοριτσιών, συζητούν μεταξύ τους με ένα και μοναδικό θέμα να πρωταγωνιστεί: Η εξομολόγηση δύο ανδρών για την πρώτη φορά που συνευρέθηκαν σεξουαλικά, στο μακρινό παρελθόν, στην Ακρόπολη, τότε που, όπως επισημαίνουν, «δεν είχε τη φύλαξη που έχει σήμερα». Η σημερινή, πιο οργανωμένη φύλαξη, ωστόσο, δεν τους εμποδίζει να επαναλάβουν το ίδιο «εγχείρημα» με την προτροπή και τη συμβολή της παρέας τους φυσικά.

Οι επόμενες σκηνές, όπως διαπίστωσε μετά από σχετική έρευνα το «ΘΕΜΑ», είναι γυρισμένες στις εγκαταστάσεις της Σχολής Θετικών Επιστημών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης όπου, σύμφωνα με την ανακοίνωση των ίδιων των συντελεστών οι οποίοι δεν αποκαλύπτουν ούτε τα ονόματα ούτε φυσικά τα πρόσωπά τους, πραγματοποιήθηκε και η πρώτη προβολή της ταινίας, το βράδυ της 17ης Δεκεμβρίου 2021, στην αίθουσα Α31.

Οι δύο νεαροί άνδρες εισέρχονται ανενόχλητοι στη σχολή και συναντούν μια γυναίκα με μάσκα, η οποία θα τους οδηγήσει σε μια μυστικιστική τελετή ερωτικής μύησης που διαδραματίζεται στους σκοτεινούς διαδρόμους με φόντο τους πίνακες ανακοινώσεων που αφορούν τους φοιτητές. Ημίγυμνοι, φορώντας μάσκες και με βαμμένα τα σώματά τους, τα αγόρια και τα κορίτσια που συμμετέχουν σε αυτή την ιδιότυπη τελετή αγγίζονται κατά ζευγάρια αλλά και κατά ομάδες, ενώ στη συνέχεια το πρωταγωνιστικό γκέι ζευγάρι κατευθύνεται προς την τουαλέτα απ’ όπου εξέρχεται λίγα λεπτά αργότερα κρατώντας στα χέρια τους ένα δοχείο με σπέρμα.

Τι λένε οι υπεύθυνοι του Α.Π.Θ.

Εύλογα διερωτάται κανείς πώς είναι δυνατόν να γυρίστηκαν όλες αυτές οι σκηνές και να προβλήθηκε η συγκεκριμένη ταινία σε ένα δημόσιο πανεπιστημιακό ίδρυμα χωρίς να υπάρξει καμία απολύτως αντίδραση. «Δεν μας ζητήθηκε και δεν δώσαμε ποτέ καμία άδεια ούτε για γυρίσματα ούτε για προβολή της συγκεκριμένης ταινίας στους χώρους μας», δήλωσε στο «protothema.gr» η κοσμήτορας της Σχολής Χαρά-Μυρτώ-Αγάπη Χαραλάμπους, προσθέτοντας πως «όταν τελειώνουν τα προγραμματισμένα μαθήματα οι αίθουσες κλειδώνονται».

Όπως μας είπε, «οι χώροι της σχολής ζητούνται για εκδηλώσεις συνήθως από φοιτητικές ομάδες, μπορεί ωστόσο να κατατεθεί αίτημα και από άτομα που δεν φοιτούν στο Πανεπιστήμιο». Παρά το γεγονός ότι η ίδια δεν είχε καμία ενημέρωση για τη συγκεκριμένη ταινία -κανείς δεν είχε αντιληθεί ότι κάποιες σκηνές είχαν γυριστεί εκεί- η κυρία Χαραλάμπους δεν αποκλείει το γεγονός να χρησιμοποίησαν κάποιοι τους χώρους χωρίς να έχουν πάρει άδεια. Ας μην ξεχνάμε ότι τις τελευταίες ημέρες, μετά την πρόσφατη εκκένωση χώρου που τελούσε υπό κατάληψη αντεξουσιαστών επί 34 χρόνια, επίσης στη Σχολή Θετικών Επιστημών, το Α.Π.Θ. βρίσκεται σε αναβρασμό.

Η επίμαχη ερωτική σκηνή

Αναφωνώντας το σύνθημα «Υγεία, κα@λα και εξέγερση», η παρέα ξεκινά την άνοδό της στον Ιερό Βράχο. Από τα ρούχα που φορούν αλλά και από τις νέες διαστρώσεις στις διαδρομές του αρχαιολογικού χώρου που έχουν αποτυπωθεί στο βίντεο, προκύπτει το συμπέρασμα ότι το γύρισμα είναι πρόσφατο. Μέρα μεσημέρι και ενώ αρκετοί επισκέπτες περιηγούνται τον αρχαιολογικό χώρο, εκείνοι κατευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο σημείο, ανάμεσα στο Ερέχθειο και τον Ναό της Αθηνάς Νίκης, και δημιουργούν με τα σώματά τους έναν σφιχτό κλοιό που καλύπτει, περιμετρικά, τους δύο νεαρούς άνδρες που επιδίδονται σε ολοκληρωμένη, σεξουαλική επαφή, έχοντας αφαιρέσει μόνον τα απαραίτητα από τα ρούχα τους προκειμένου να μη γίνουν αντιληπτοί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κανείς από τους διερχόμενους επισκέπτες δεν φαίνεται να έχει αντιληφθεί πως κάτι περίεργο συμβαίνει με την παρέα των νεαρών. Γεγονός που υπογραμμίζει, μιλώντας στο «ΘΕΜΑ», και ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων Γιάννης Μαυρικόπουλος. «Πολύ δύσκολα και μόνο κατά τύχη θα μπορούσε να αντιληφθεί κανείς τι ακριβώς συνέβαινε, καθώς υπήρχε συγκεκριμένος σχεδιασμός έτσι ώστε να μη γίνει αντιληπτό το περιστατικό», ανέφερε και πρόσθεσε με νόημα: «Ως Ένωση καταδικάζουμε απερίφραστα το θλιβερό αυτό συμβάν και ελπίζουμε να μην ξαναδούμε στο μέλλον άλλες πράξεις που να προσβάλλουν τους αρχαιολογικούς μας χώρους».

Όσον αφορά τυχόν ευθύνες των αρχαιοφυλάκων, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανέθεσε στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών να διενεργήσει προκαταρκτική εξέταση. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», η εξέταση έχει ολοκληρωθεί, το πόρισμά της βρίσκεται ήδη στο υπουργείο, ωστόσο δεν προκύπτουν από αυτήν στοιχεία ούτε για την ταυτότητα των ατόμων που συμμετείχαν στο επίμαχο βίντεο, ούτε καν για την ακριβή ημερομηνία του γυρίσματος. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο κατατέθηκε στην Εισαγγελία μηνυτήρια αναφορά κατά αγνώστων και το θέμα πλέον βρίσκεται στα χέρια της Δικαιοσύνης.

Η εμπλοκή του… Πλάτωνα

«Ο έρωτας και η σεξουαλικότητα παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας. Όσον αφορά στον έρωτα μεταξύ δύο ή τριών ή παραπάνω ανδρών ή και γυναικών, πρώτα από όλα ας αναρωτηθούμε τι είναι ο άνδρας, η γυναίκα, κι αν υπάρχουν φύλα, σε τι βαθμό έχουν φυσικά ή επίκτητα χαρακτηριστικά, αλλά αυτή η συζήτηση ξεφεύγει από τους σκοπούς του κειμένου αυτού. Σε κάθε περίπτωση, αυτού του τύπου η σεξουαλικότητα μας ενδιαφέρει στο συγκεκριμένο έργο ως συντελεστές/τριες/στά κι αυτή προβάλλουμε», αναφέρουν οι συντελεστές της ταινίας στο κείμενο που τη συνοδεύει.

Επιπλέον, επισημαίνουν πως «δεν είναι τυχαία η επιλογή του Παρθενώνα ως τόπου. Λειτουργεί για πολλούς ως ένα παράσημο εθνικισμού, αρχαιολατρείας, πατριαρχίας, εμπορευματοποίησης, μαζικής κουλτούρας και καθωσπρεπισμού μεταξύ άλλων», ενώ εκφράζουν την άποψη πως «ο Παρθενώνας είναι ένα όμορφο μέρος για να κάνεις έρωτα» και ότι «οποιοδήποτε μέρος αποκτά μεγαλύτερη αξία όταν ζωντανεύει με την παλλόμενη ανθρώπινη παρουσία». «Εμείς δεν βλέπουμε κάτι περίεργο ή αφύσικο σε αυτό που κάνουμε», δηλώνουν και ισχυρίζονται πως «σκοπός της ταινίας δεν είναι τόσο η αντίδραση όσο, κατά βάση, η επιθυμία και η ανάγκη να ζούμε με τον τρόπο που θέλουμε».

Οι «δημιουργοί» φωτογραφίζονται με φόντο την Ακρόπολη

Παράλληλα, όμως, παραδέχονται: «Βαρεθήκαμε τη ρουτίνα, την απομόνωση και τις στατιστικές θανάτων από κορωνοϊό και αποζητήσαμε την περιπέτεια, τον πειραματισμό, την κ@ύλα και τη συντροφικότητα, διότι όλο αυτό χωρίς συντροφικότητα δεν στήνεται. Το να κάνεις δηλαδή σεξ σε ένα συνωστισμένο δημόσιο χώρο με φύλακες και κάμερες και να μη σε δει κανένας για να μην έχεις προβλήματα, παρ’ ότι το νόμιμο δεν είναι αναγκαία ηθικό».

Κι ενώ η παρέα αποχωρεί από τον Ιερό Βράχο, με μία κοπέλα να ανεμίζει μπροστά στον Παρθενώνα τη σημαία της LGBTQ+ κοινότητας, για να ακολουθήσει ένα ξέφρενο νυχτερινό πάρτι σε μια ταράτσα της Αθήνας με θέα, η αυλαία πέφτει με το πρωταγωνιστικό ζευγάρι να διαβάζει αποσπάσματα από το «Συμπόσιον ή περί έρωτος» του Πλάτωνα, με μία φίλη τους που ακούει να κάνει την «ουσιώδη» διαπίστωση πως ο Σωκράτης ήταν… «αλανάκιας»! Ιδανική απάντηση σε όλα τα παραπάνω θα μπορούσε κάλλιστα να είναι το απόφθεγμα του Πλάτωνα: «Του λόγου μέτρον εστίν ουχ ο λέγων, αλλ’ ο ακούων» («Την ομιλία αξιολογεί όχι αυτός που μιλάει, αλλά αυτός που ακούει»).

Αναστασία Κουκά – protothema.gr

Advertisement

AgrinioTimes ©2014